Print

Auteur Topic: Hoe vaak voeren  (gelezen 1734 keer)

TMG1961

Re: Hoe vaak voeren
« Reactie #30 Gepost op: 17 april 2011 om 09:35:59 »
Ik ben met een maand of 6-7 overgestapt naar 2 maaltijden per dag bij Pixie
Living on Earth may be expensive, but it includes an annual free trip around the Sun.

martine-tom

« Reactie #31 Gepost op: 17 april 2011 om 13:56:16 »
Ik wijk af van "normaal".
Tom is een lastige eter met een gevoelige maag.
Tijdens het lopen trainen we, bij de training word hij beloond aan de hand van zijn gretigheid merk ik of hij honger heeft of niet.
Als ik smorgens zie dat hij honger heeft krijgt hij zijn eten smorgens.

Als ik het neerzet en hij eet het niet haal ik het weg en krijgt hij het later op de dag weer aangeboden.
Als hij nauwelijks naar zijn beloning omkijkt dan wil hij dus vasten, ik kan het dan wel proberen maar eten doet hij toch niet.
Vlak voor het slapen gaan eet hij dan wat orgaan en een vleesstripje, de volgende morgen heeft hij diarree en honger.
Hij eet na een vasten dag altijd alleen maar botvlees.

Op zondag haal ik de vriezer leeg en gooi al het vlees wat hij voor die week nodig heeft volgens NRV model in mandjes, aan het eind van de week is het meestal wel een eind leeg, hij doet het er prima op en zijn ontlasting is op de ochtend na het vasten na prima dus het zal wel goed zijn zo ;)

Overgens heeft hij er wel een handje van om vlees mee naar buiten te nemen en een beetje ervan in de zon te laten drogen en pas later op de dag te eten...smaken verschillen zullen we maar denken ??? :biggrin2:

hannabelgje

« Reactie #32 Gepost op: 17 april 2011 om 14:36:23 »
Ik voer twee keer per dag. Ik vind het een zware belasting voor Frank z'n maag om zoveel in 1X te verwerken. Hij krijgt 's morgens spiervlees en orgaan en 's avonds zijn vleesbot. Zoë wil geen twee maaltijden per dag, zij krijgt 's morgens een paar stukjes gedroogd vlees en de rest 's avonds. Zij hoeft ook niet zo veel te eten. Ik ben normaal geen voorstander van 1X per dag voeren.

Linsey

« Reactie #33 Gepost op: 17 april 2011 om 17:03:41 »
Vanaf welke leeftijd is het slim om over te stappen van 3x naar 2x per dag voeding?
De kleine hier lijkt nooit voldaan te zijn na een maaltijd en durf hem niet meer per maaltijd te geven.

Ik denk dat dat bij elke hond anders is, Dino stond al heel snel op 1 maaltijd per dag, ik denk zo rond de 5-6 maand oud. Hij is nu 11 maand oud.

DarkWolf

• **
« Reactie #34 Gepost op: 22 mei 2011 om 01:04:32 »
Ik geef Phelan 1x per dag eten, savonds na ons eten. Maar afgelopen week heb ik hem eens om 17u eten gegeven, en toen at hij zijn eten véél rustiger op. Zo vroeg voeren is helaas niet altijd mogelijk (als ik met de late op het werk sta, ben ik maar tegen 18u thuis) dus zit ik er over te denken om hem opnieuw 2x per dag eten te geven.

Lizzy

• Beheerder
    • Siamsa - Kennel voor Dalmatische Honden
« Reactie #35 Gepost op: 22 mei 2011 om 08:18:41 »
Ik voer twee keer per dag. Ik vind het een zware belasting voor Frank z'n maag om zoveel in 1X te verwerken. Hij krijgt 's morgens spiervlees en orgaan en 's avonds zijn vleesbot. Zoë wil geen twee maaltijden per dag, zij krijgt 's morgens een paar stukjes gedroogd vlees en de rest 's avonds. Zij hoeft ook niet zo veel te eten. Ik ben normaal geen voorstander van 1X per dag voeren.

Maar waarom niet?

Siamsa - Dalmatische Honden

Jump

« Reactie #36 Gepost op: 22 mei 2011 om 10:04:50 »
Vraagje:wordt de kans op een maagtorsie niet groter als je maar 1 keer voert?
In een keer zo'n volle maag?

pleuntje

« Reactie #37 Gepost op: 22 mei 2011 om 10:12:13 »
Ik heb altijd gehoord dat het beter is om 2 keer per dag te voeren en heb dat altijd netjes gedaan. Het is wel zo dat Bandit altijd honger heeft. Hij eet ook bijna het dubbele dan de aanbevolen hoeveelheid voor hem en is nog steeds niet te dik. Zo'n smalle gabber is het gewoon.
Ik weet niet hoe het zou gaan als ik hem 1 keer per dag zou voeren. Maar zit er eigenlijk wel aan te denken. Misschien dat het "altijd hongergevoel" dan eens over zou zijn.
Wat het beste tijdstip is weet ik niet. Na de ochtendwandeling? Heeft hij een hele middag om uit te buiken. of in de avond. Meestal ga ik rond 20.00 uur zijn laatste grote wandeling doen. Dus rond 20.45-21.00 uur weer thuis. Ik heb ook pas gehoord dat je niet meteen na een inspanning eten mag geven dus dan zou hij rond 21.30 uur eten kunnen krijgen. Op maandagavond ben ik weg en kom pas rond 21.30-22.00 uur thuis. Dan pas eten geven is misschien erg laat. Op dinsdag heeft hij behendigheid en kom ook pas om 22.00 uur thuis. Dan ook pas laat eten. Zou ik hem in de ochtend eten geven rond 10.30 uur is dat dan goed verteert voordat hij om 20.00 uur een uurtje behendigheid moet doen?
Tijdens wandelen en behendigheid geef ik hem wel een beloning in de vorm van gedroogde dingen in stukjes geknipt. Dus helemaal een lege maag heeft hij niet. Bandit wil altijd eten, dus bang dat hij niks wil heb ik niet.
Ik zal hem eerst maar eens beter aan de barf laten wennen en hem dan overzetten op 1 maaltijd per dag.
Ik lees ook dat veel mensen in de ochtend spiervlees geven en in de avond vleesbot. Kan dit? Is dat niet teveel vleesbot in een keer?
Ik geef nu de helft van beide in de ochtend en de helft van beide in de avond. Nu is het nog veel nekken e.d. dus die zijn ook makkelijk te verdelen natuurlijk.
Groetjes Helga en een poot van Bandit

wen en ollie

• *
« Reactie #38 Gepost op: 23 mei 2011 om 12:05:00 »
Hier is het 2 keer per dag eten. Niet op vaste tijden, hebben we hem nooit aan gewend en hij lijkt het ook prima te vinden.

Deesje

« Reactie #39 Gepost op: 23 mei 2011 om 14:55:20 »
Ik heb altijd gehoord dat het beter is om 2 keer per dag te voeren en heb dat altijd netjes gedaan. Het is wel zo dat Bandit altijd honger heeft. Hij eet ook bijna het dubbele dan de aanbevolen hoeveelheid voor hem en is nog steeds niet te dik. Zo'n smalle gabber is het gewoon.
Ik weet niet hoe het zou gaan als ik hem 1 keer per dag zou voeren. Maar zit er eigenlijk wel aan te denken. Misschien dat het "altijd hongergevoel" dan eens over zou zijn.
Wat het beste tijdstip is weet ik niet. Na de ochtendwandeling? Heeft hij een hele middag om uit te buiken. of in de avond. Meestal ga ik rond 20.00 uur zijn laatste grote wandeling doen. Dus rond 20.45-21.00 uur weer thuis. Ik heb ook pas gehoord dat je niet meteen na een inspanning eten mag geven dus dan zou hij rond 21.30 uur eten kunnen krijgen. Op maandagavond ben ik weg en kom pas rond 21.30-22.00 uur thuis. Dan pas eten geven is misschien erg laat. Op dinsdag heeft hij behendigheid en kom ook pas om 22.00 uur thuis. Dan ook pas laat eten. Zou ik hem in de ochtend eten geven rond 10.30 uur is dat dan goed verteert voordat hij om 20.00 uur een uurtje behendigheid moet doen?
Tijdens wandelen en behendigheid geef ik hem wel een beloning in de vorm van gedroogde dingen in stukjes geknipt. Dus helemaal een lege maag heeft hij niet. Bandit wil altijd eten, dus bang dat hij niks wil heb ik niet.
Ik zal hem eerst maar eens beter aan de barf laten wennen en hem dan overzetten op 1 maaltijd per dag.
Ik lees ook dat veel mensen in de ochtend spiervlees geven en in de avond vleesbot. Kan dit? Is dat niet teveel vleesbot in een keer?
Ik geef nu de helft van beide in de ochtend en de helft van beide in de avond. Nu is het nog veel nekken e.d. dus die zijn ook makkelijk te verdelen natuurlijk.

beter 2x voeren komt oorspronkelijk uit de brokkenwereld waar je simpelweg niet 1 keer kunt voeren omdat dat bij brokken problemen geeft.. teveel droge massa die opzwelt. voor een carnivoor die antuurlijk eet is het echter normaal minder vaak te eten, zo wordt het lichaam het minst belast..

wat is voor jou het probleem om om 22.00 te voeren? hij slaapt dan toch de hele nacht of niet? voor zijn vertering is dat ideaal, volledige rust zodat zijn lichaam volledig op 'verteren en herstel' kan gaan... en overdag alle mogelijkheden om lekker aktief te zijn. mocht je overdag weg zijn moet je dan alleen even met de snelheid van zijn spijsvertering rekening houden, niet dat ie opeens dringend moet als je er niet bent

ik denk trouwens zeker dat het áltijd' willen eten minder kan worden met 1 maaltijd per dag (of nog minder), het heeft simpelweg de uitwerking op mentale gestel en ook fysiek, hond is voldaan en letterlijk 'vol' lichaam gaat op standje herstel en als dat voorbij is kan het óm' op activiteiten in plaats van wederom op herstel.. het is of het een of het ander (daarom is sporten na eten niet handig, lichaam staat op herstel en daardoor is de bloedtoevoer naar spieren minder, alles moet immers naar de organen tbv vertering)

het enige dat over maagtorsie bekend is is dat er minder gevallen lijken te zijn als honden ook vasten (mogens eliasen) maar dit is niet op wetenschappelijke onderzoeken gebaseerd..

martine-tom

« Reactie #40 Gepost op: 23 mei 2011 om 14:58:58 »
Als ik om 22uur zou voeren kan ik er snachts uit omdat hij dan nodig moet plassen...
Zo ongeveer 1 of 2 uur na het eten moet hij grof gezegd "zeiken als een reiger" en nou heb ik maar een klein hondje maar aan zijn urine productie zou je dat op dat moment niet zeggen :biggrin2:
Ik voer 1 of 2 keer en varieer in tijden.
De ene keer smorgens na het rondje, of tussen de middag of om 4 uur.
Net zo het komt zo heb ik ook nooit last van een zeurende hond die weet dat het etenstijd is :)

Deesje

« Reactie #41 Gepost op: 23 mei 2011 om 15:06:42 »
moet ie ook plassen als hij gaat slapen? dan zou inderdaad wat eerder handiger zijn zodat ie nog even kan piesen voor het slapen hihi

martine-tom

« Reactie #42 Gepost op: 23 mei 2011 om 15:28:10 »
Normaliter niet hoor, hij slaapt gewoon de nacht door maar na het eten moet hij altijd enorm plassen als ik die enorme vloed nog niet gezien heb dan kan ik echt even wachten en nog een keer gaan lopen want zoveel houd hij niet op in de nacht :)

Daarom is mijn voorkeur ook 2 keer voeren, dan komt de plas ook in 2 keer en dat zou hij denk ik nog wel ophouden :)

pleuntje

« Reactie #43 Gepost op: 24 mei 2011 om 09:25:15 »
Ik ga langzaam toch proberen over te stappen op eenmaal voeren. Misschien dat ik hem in de ochtend een klein snackje geef en de rest in de avond. Ik heb gisteren al 300 gr in de ochtend en 700 gr in deavond gegeven. Dat ga ik vandaag weer zo doen. Kijken hoe dat bevalt.
Groetjes Helga en een poot van Bandit

TMG1961

« Reactie #44 Gepost op: 24 mei 2011 om 11:19:19 »
Pixie zit nog altijd op 2 keer per dag, ze krijgt zo rond de 1000-1100 gram per dag. 's ochtends krijgt ze ongeveer een 200-250 gram en de rest 's avonds. Tijdstippen zijn tussen 09.00 en 10.00 en tussen 17.30 en 18.30
Living on Earth may be expensive, but it includes an annual free trip around the Sun.

Print

Barfplaats wordt gesponsord door