Print

Auteur Topic: Smuldier of Orijen ?  (gelezen 5287 keer)

Lil

Re: Smuldier of Orijen ?
« Reactie #75 Gepost op: 21 mei 2011 om 10:44:59 »
Hallo
ik ben Jimmy uit Belgie trouwens,eigenaar van 2 Amerikaanse Staffords  Jalisa en Tyra,als alles naar wens verloopt zal ik mijn eerste nestje eind dit jaar hebben onder mijn eigen kennel naam,
zal in kort mijn situatie uitleggen ben sinds vorig jaar in contact gekomen met vers voeren,na orijen,taste of the wild ben ik overgegaan met mijn nieuwe pup (jalisa) op een nrv menu,mede omdat dit beter voor de groei enzo zou zijn,nu Jalisa is op 7 maand tijd als kool de hoogte in gegaan waarmee ik wat twijfel begon te krijgen dat op vers groeipijnen en te snelle groei zou verdwijnen,
ben dat uiteindelijk terug overgegaan op brok eerst orijen dan acana en de honden doen het er prima op,
toch blijf ik ergens met het gevoel zitten dat ik ze tekort doe en dat ze echt vlees verdienen,
ben nu al een tijdje opzoek naar een compleet menu wat betaalbaar is als ik een iets wat deftig nrv/barf menu zelf uitreken kom ik toch min op  €1.65 per dag uit per hond
in dit weekmenu is dan 1x per week kiezebrink zalm en 1x per week een vuile pens lap meegerekend (alles bestelt van bij lupa)
als ik nu orijen zou geven kom ik op  € 0.85 per dag per hond met acana zelf op amper  €0.64 per dag per hond
een nrv/barf menu zou me dan maandelijks 51 euro per maand kosten per hond,acana brok amper de helft,nu met in het achterhoofd dat ik een eigen kennel ga starten en binnen dit en 2/3 jaar 4/5  honden thuis zal hebben zeg ik in alle eerlijkheid dat als ik de prijs in overweging hou dat het voor me interessant om gewoon op brok te blijven een brok waar ze naar mijn gevoel het nog prima op doen ook,
ik hoor veel die verhalen ik voer vers voor amper één euro per dag maar hier eten ze per hond wel 750 gram per dag ondanks dat ze maar 24/25 kg wegen zelf de goedkoopste kvv haalt nog geen 1 euro.
(buiten lotgering maar daar begin ik niet aan heb het zo al niet op kvv) laat staan zelf samenstellen.
nu eerlijkheidshalve heb ik ook geen zin meer om tientallen slachthuizen gaan af te rijden om zo goedkoop mogelijk vlees te vinden hoor het ze graag zeggen ik voer aan 1 euro per dag als je dan vraagt waar haal je je vlees houden ze ofwel hun lippen stijf uit schrik dat de ander ook naar daar toe gaat ofwel moet je zelf je eigen suf gaan zoeken en daar heb ik geen zin meer in.
dus voorlopig blijft het hier op brok.

zelf samenstellen is veeeeeel goedkoper dan kvv  ;) Ik krijg bijvoorbeeld gemalen kip 14 kg voor 5 euro en als je daar runderlip 1 euro de kilo en konijnorgaan 1 euro de kilo bij doet of lamspens wat bijna niets kost... dan kom je aan die lage bedragen.
kvv krijg ik niet goedkoper dan 1.65 per kg  ;)

maar brok komt er hier nooit meer in, kan je wel vertellen dat het me bijna een kat het leven gekost heeft en mijn hond opeens niet meer 6 keer per jaar ziek was. het scheelt me dus heeeeeel veel da kosten.

dazrik

• *
« Reactie #76 Gepost op: 21 mei 2011 om 11:04:38 »

maar brok komt er hier nooit meer in, kan je wel vertellen dat het me bijna een kat het leven gekost heeft en mijn hond opeens niet meer 6 keer per jaar ziek was. het scheelt me dus heeeeeel veel da kosten.
je hond kan morgen ook net zo goed doodvallen ondanks dat die op vers staat,maar daar gaat het me ook niet om er zijn honden die absoluut het slecht op vers doen en goed op brok
een voer is maar zo goed als hoe je hond het erop doet ik heb met beide ervaring en bij beide zie ik voor en nadelen.
als vers groeipijnen en te snelle groei tegengaat vraag ik me nog steeds af hoe het komt dat jalisa op 7 maand tijd zo snel de hoogte is in gegaan één van de beweringen was altijd vers is beter voor de groei wel ik heb het tegendeel hier zitten,ik zeg daar niet mee dat vers slecht is maat wat er allemaal over gezegd wordt neem ik wel met een korreltje zout de ene stelling gaat miss voor die hond op maar miss ook niet voor die andere
neemt niet weg dat ik wel het nut zie van vers voeren en er voorstander van ben,wil daarom niet zeggen dat ik elk brok merk slecht vind.
nu als ik jou prijzen zie dan ga ik ook direct terug over maar ik vind ze gewoonweg niet toch zeker niet bij de vers verkopers zoals lupa,richard,herby,gelukkig dier enz daar kom ik toch min aan 1.65 per dag per hond
als ik er een barf/nrv menu samenstel met hun producten.

*Yvje*

« Reactie #77 Gepost op: 21 mei 2011 om 12:45:58 »
Tsjaaaah, ik vind het soms ook wel een beetje tè ver gaan, ik ben helemaal mee van mening dat vers beter is dan brok,
maar van brok gaan ze echt niet meteen dood.  Je kunt moeilijk bewijzen dat ze ziek worden van brokken.
Mijn kat staat nu weer op orijen brok en doet het daar beter op omdat ze er genoeg van eet en van Kvv niet.
Dan is brok toch echt gezonder lijkt me...

Zelf samenstellen kan goedkoper zijn idd maar niet iedereen heeft die mogelijkheid of de wil om dat te doen.
Ik niet bijvoorbeeld, ik vind het handiger om het zo te kunnen geven, daarnaast moet je wel weten wat je doet
en ik heb geen zin om me daar helemaal in te moeten verdiepen, dus blijf ik bij Kvv .. ben dan idd wel duurder uit
maar die keus maak ik dan maar ..

lauraV

• leef je dag alsof het je laatste is en geniet
« Reactie #78 Gepost op: 21 mei 2011 om 15:36:59 »
ik zie t zo :
honden hebben over het algemeen  ( zeg maar bijna allemaal) geen last meer van oor/huidirritaties of minder allergieen na voeren van vers !!!
(en ja , er zijn uitzonderingen ;) )
persoonlijk als ik een kennel zou hebben/opstarten is mijn 1e doel de honden er op zn best uit te laten zien (body and mind) en denk dit met vers te bereiken
wat betreft de  beredenering van brok is goedkoper ...... als je de sponsering van de DA er niet bij telt ... :)
en door samen te bestellen op het forum kun je toch heeel dicht bij die 1 euro de kilo komen hoor ;) , kost je alleen wat meer inspanning dan een zak open scheuren en in de brokken in de voerbak mikken

maar goed ieder zn eigen keuze hierin  :)
groetjes van de jackrussells , Loeka en Noa

dazrik

• *
« Reactie #79 Gepost op: 21 mei 2011 om 16:30:07 »
dubbel post.
« Laatst bewerkt op: 21 mei 2011 om 16:42:17 door dazrik »

dazrik

• *
« Reactie #80 Gepost op: 21 mei 2011 om 16:40:50 »
ik koop die gewoon in een winkel weliswaar een winkel waar ze geen absurde prijzen vragen zoals bv bij zooplus
en ja blijkbaar zijn er uitzonderingen want van  oor/huidirritaties en dergelijke is hier nog nooit sprake geweest en dit ondanks dat tyra altijd op brok heeft gestaan,goed wetende dat eens stafford nogal snel last heeft van zijn huid.sterker nog ik heb samen met mijn zus een cocker gehad gaven we die vers kotste die alles weer uit heb meer dan 1 jaar liggen zoeken naar voer wat die verdroeg uiteindelijk kwam ik bij pro plan zalm/rijst terecht tegen mijn zin maar hij deed het er goed op,toen is Jalisa gekomen haar direct op vers gezet en bij mijn cocker het ook nog eens geprobeerd om een samen gesteld menu te geven weer van hetzelde
toen de betere kvv gegeven oa haaks barf,all animal gevolg dagen lang diaree,toen maar terug op pro plan en probleem opgelost uiteindelijk doet hij het nu heel goed op taste of the wild vis
daar sta je dan dat vers beter is zoals ik eerder zei ik neem het allemaal met een korreltje zout,ken ook kennels genoeg die brok geven die het beste met hun hond voor hebben hoor

kost je alleen wat meer inspanning dan een zak open scheuren en in de brokken in de voerbak mikken
dat zijn nu net van die minachtige antwoorden die je vaak op vers forums ziet waar ik nu eens een hekel aan heb
en waar heel dat vers gedoe mijn keel vanuit komt dan is de zin om hulp te vragen toch snel over hoor

*Yvje*

« Reactie #81 Gepost op: 21 mei 2011 om 16:54:04 »
dat zijn nu net van die minachtige antwoorden die je vaak op vers forums ziet waar ik nu eens een hekel aan heb
en waar heel dat vers gedoe mijn keel vanuit komt dan is de zin om hulp te vragen toch snel over hoor

Eens, eventjes naar verschillende winkels fietsen voor allerlei vlees waar je vervolgens te weinig ruimte voor hebt en dan
dus nog een paar keer in de week heen moet. Uitvolgelen hoeveel van wat je er in moet doen etc .. nee thx.

De honden van mijn ouders hebben altijd op brok gestaan en zijn 1 keer naar de DA geweest en dit was omdat ze met d'r neus in berenklauw had gezeten.
Zien er super uit, zijn energiek. Ik denk dat het ook aan de hond in kwestie ligt, de ene hond of kat doet het er beter op maar voor sommige geld
ook het tegenovergstelde helaas. Denk dat je dat zelf het beste in kan schatten bij je EIGEN dieren.
Mijne kater Axl had blijkbaar echt vers nodig , die is er enorm op vooruit gegaan maar mijn poes Izzy wou het met geen mogelijkheid aan.
Nu ze gedeeltelijk weer orijen brokjes krijgt doet ze het weer een stuk beter doordat ze nu voldoende binnen krijgt ..

Hoop dat mensen de keus die mensen maken wat betreft hun voeders eens gaan respecteren zonder er meteen een discussie van te maken .. no offense

Lil

« Reactie #82 Gepost op: 21 mei 2011 om 17:50:55 »
Ok, dan lieg ik blijkbaar. Ik zei alleen mijn eigen kat was met 4 jaar bijna dood totdat iemand zei vers is de laatst optie. Ze is de 10e 11 jaar oud geworden. Ik heb daarmee niet gezegd dat alle dieren doodgaan van brok. Ik heb alleen aangegeven dat die kat nog leeft en nog maar 3 keer sindsdien de da heeft gezien en mijn reu nog maar 5 keer de afgelopen 6 jaar, terwijl hij eerst zo vaak per jaar bij de da stond. Verder heb ik aangegeven wat ik voor barf kwijt ben. En ja bij herby en lupa ben je duurder uit en kvv is ook duurder. Maar als je brok wilt voeren vind ik dat ok. Maar aangezien dit een vers forum is voeren wij dat hier dus niet ;)

dazrik

• *
« Reactie #83 Gepost op: 21 mei 2011 om 18:10:51 »
toch niemand die beweert dat jij liegt
je maakt alleen van jou geval een algemeen feit,zou net hetzelfde zijn als ik ga zeggen vers is niet goed want mijn cocker koste ervan en ging aan de diaree
ik zie echt wel het nut van vers in maar ik kijk ook verder en dan zie ik dat brok ook nog steeds goed is voor heel veel honden,dat vers perse beter is dat laat ik in het midden
zoals ik eerder zei een voer is maar zo goed als hoe je hond erop doet.

wat ik voor barf kwijt ben. En ja bij herby en lupa ben je duurder uit en kvv is ook duurder.
die vraag heb ik al veel gesteld;waar dan niet?
en dan blijven de lippen gewoon op elkaar,verder als we willen niet dat een ander op onze adresjes gaat kopen kom je meestal niet.

lauraV

• leef je dag alsof het je laatste is en geniet
« Reactie #84 Gepost op: 21 mei 2011 om 18:41:13 »
citaat: ik zie t zo :
honden hebben over het algemeen  ( zeg maar bijna allemaal) geen last meer van oor/huidirritaties of minder allergieen na voeren van vers !!!
(en ja , er zijn uitzonderingen  )
persoonlijk als ik een kennel zou hebben/opstarten is mijn 1e doel de honden er op zn best uit te laten zien (body and mind) en denk dit met vers te bereiken
wat betreft de  beredenering van brok is goedkoper ...... als je de sponsering van de DA er niet bij telt ...
en door samen te bestellen op het forum kun je toch heeel dicht bij die 1 euro de kilo komen hoor  , kost je alleen wat meer inspanning dan een zak open scheuren en in de brokken in de voerbak mikken

maar goed ieder zn eigen keuze hierin 

niet meteen aangevallen voelen ;)
heb mn persoonlijke mening en tips gegeven ,met als laatste dat ieder zn mening heeft.
verder geniet ik er nog dagelijks van als de dames hier een karkasje weg kluiven :)
groetjes van de jackrussells , Loeka en Noa

Lil

« Reactie #85 Gepost op: 21 mei 2011 om 18:59:22 »
Goedkoper is het; bij de poelier een dorp verder (stein lb). Bij slachthuizen krijg je materialen, maar daar kan ik nu niet meer voor 10 kg terecht. Ook kun je vaak dingen op de weekmarkt krijgen. Verder hier heeeeel vaak op. Verzamelplaats kijken, want daar haal ik 90 % van mijn vlees vandaan. Dus waar??? Bij medebarfers en ja af en toe moet ik dan 15 km rijden, maar dat is als je groter inkoopt nog altijd goedkoper dan via internet bij iemand die bezorgt. Dus zo kom ik aan goedkoper vlees. Ook een tijdje kvv bij de leverancier gaan halen. 70 kg. Per keer en toen was de prijs opeens heel anders dan bij de verkooppunten, zelfs met benzinekosten nog veel goedkoper dan bij het verkooppunt. Dat vind ik het mooie van het forum. Samen bestellen, elkaar helpen aan de kg en kortingen te komen.

May Linn

« Reactie #86 Gepost op: 21 mei 2011 om 19:30:09 »
Goedkoper is het; bij de poelier een dorp verder (stein lb). Bij slachthuizen krijg je materialen, maar daar kan ik nu niet meer voor 10 kg terecht. Ook kun je vaak dingen op de weekmarkt krijgen. Verder hier heeeeel vaak op. Verzamelplaats kijken, want daar haal ik 90 % van mijn vlees vandaan. Dus waar??? Bij medebarfers en ja af en toe moet ik dan 15 km rijden, maar dat is als je groter inkoopt nog altijd goedkoper dan via internet bij iemand die bezorgt. Dus zo kom ik aan goedkoper vlees. Ook een tijdje kvv bij de leverancier gaan halen. 70 kg. Per keer en toen was de prijs opeens heel anders dan bij de verkooppunten, zelfs met benzinekosten nog veel goedkoper dan bij het verkooppunt. Dat vind ik het mooie van het forum. Samen bestellen, elkaar helpen aan de kg en kortingen te komen.

Hier idd exact hetzelfde, 90% van het barfvlees komt hier gewoon van bp.
Gewoon verzamelplaats in de gaten houden.
Daarnaast haal in zalm hier in Roermond bij de visboer.
Ook bij alá carte staan leuke adressen.
Adresjes zoeken mag, maar hoeft dus niet  ;)

Maargoed een ieder is natuurlijk vrij om te voer wat hij/zij wil.
En ook hoeveel moeite je ervoor wil doen of niet doen.
Enige wat ik aangeef is dat duur geen argument hoeft te zijn.
Over de andere punten die je noemt bestaat al een eeuwige discussie en ik denk dat je door te lezen en te ervaren daar gewoon je eigen mening in moet vormen.

*Yvje*

« Reactie #87 Gepost op: 21 mei 2011 om 21:04:47 »
Tsjaaaah, ik vind het goed dat jullie het allemaal op deze manier doen hoor, ik houdt het voorlopig nog bij de Kvv !  ;)

Lil

« Reactie #88 Gepost op: 21 mei 2011 om 21:54:35 »
Haha hier voor gemak 's ochtends ook kvv ;) let op via verzamelplaats kun je ook gemalen spul bestellen. Kiezenbrink, slagerij west. Wegens verteringsprobleem bij een schatje hier alleen gemalen en af en toe beginnersbotjes ;) als je kvv geeft dan kun je ook gemalen spul geven zonder bang te zijn. De kvv is al compleet. Maar alleen kvv is ook prima! Het was dat steeds werd gevraagd hoe doen jullie het zo goedkoop ;) ik weet hoe het kan, maar doe het toch duurder doordat ik ook kvv geef ;)

Print

Barfplaats wordt gesponsord door