Print

Auteur Topic: Vragen rashondenfokkers en weer over inteelt coefficient...........  (gelezen 5364 keer)

Esther Q

• Karulas Wolftrail sledetochten
Re: Vragen rashondenfokkers en weer over inteelt coefficient...........
« Reactie #120 Gepost op: 20 maart 2011 om 07:19:38 »
Ik ben het helemaal met je eens, dat naast getallen en 'technische' dingetjes het heel belangrijk is om de honden die je gebruikt te kennen. Maar in hoeverre kan je een hond die niet van jou is, kennen. Je kan zoveel mogelijk gegevens proberen te verzamelen over wat hij al gegeven heeft, wat zijn familieleden al gegeven heeft, etc. Maar echt kennen, wat versta jij daaronder?
Ik denk dat het vooral ook kan helpen om de eigenaar/fokker te leren kennen. Als ik info over een hond vraag en iemand zegt alleen maar positieve dingen en houdt het verder kort, dan heb ik er persoonlijk weinig vertrouwen in. Maar kan iemand echt een uitgebreid plaatje neerzetten van de hond in verschillende situaties en benoemt hij ook de mindere kanten, dan krijg ik iig vertrouwen in die persoon. Het bestaat voor mij namelijk niet dat een hond alleen maar geweldig mooi en fantastisch is. Als je dan daarnaast gerichte vragen hebt en die worden voor jou genoeg positief beantwoord, en de hond leidt een leven waar je vrolijk van wordt, dan kun je denk ik best de gok wagen tot een dekking zonder de hond vooraf gezien te hebben, behalve op foto en film. Wij hebben het nog niet op die manier gedaan, maar als je alleen van ver een geschikte combinatie kunt vinden, tja, dan moet je wat natuurlijk.

Esther Q

• Karulas Wolftrail sledetochten
« Reactie #121 Gepost op: 20 maart 2011 om 07:24:19 »
als je uit een pa en moe die je zelf al jaren kent met ouders erbij, puppen krijgt met karakters waarvan je moet denken....en van welke planeet komen jullie dan?
Heb je dat al eens meegemaakt? Onze outcross reu komt van sterke lijnteelt, net als onze oudere teefjes. Wij zien tot nu toe in alle nesten heel duidelijk beide ouders naar voren komen. Lijkt me bizar als er iets uitkomt wat je echt niet kunt plaatsen.

Alba

• 'The best gift you can give your dog is your time'
    • Nuphar's
« Reactie #122 Gepost op: 20 maart 2011 om 07:52:27 »
Honden van goede vrienden die ik al jaren ken en die ik ook in de dagelijkse omgang heb meegemaakt, die denk ik wel te kennen, in ieder geval ken ik ze beter dan de wildvreemde reu in verweggistan. Daarbij moet ik uitgaan van wat de omgeving ervan zegt en dan maar het beste ervan hopen. Maar gelukkig is karakter bij veel fokkers een hekel punt, dus als een hond zich ernstig misdraagt dan weet binnen een dag heel oesland dat.

Maar dat is ook precies wat ik wil aangeven, ik noem nu even wat simpels als karakter omdat je dat zelf kunt beoordelen als je de betreffende hond regelmatig ziet, of zoals ik, de hond 3 maanden in huis hebt gehad. Dan is dat allemaal oké, ook van hun ouders, want die zijn je ook bekend en dan nog krijgen de pups karakters die je in beide ouders en grootouders niet herkend.
Maar je hoeft een hond ook niet tot op zijn vezels te kennen, als een hond zich b.v. op show of een wandeling vreselijk misdraagt, zij het tegen mensen of honden om hem (haar) heen, dan ben ik er snel klaar mee. Dat is geen OESgedrag, punt uit klaar af.

Zelfs 'kennen' van een wandeling of een show was in de combi waar Alba uit komt niet echt mogelijk, de hond woont zo ver dat zelfs die info er in principe niet was, zelfs niet van derden! Ik snap zeker wat je bedoeld, en dat zijn ook absoluut de dingen waar je het van 'moet hebben'.

Ik denk dat het vooral ook kan helpen om de eigenaar/fokker te leren kennen. Als ik info over een hond vraag en iemand zegt alleen maar positieve dingen en houdt het verder kort, dan heb ik er persoonlijk weinig vertrouwen in. Maar kan iemand echt een uitgebreid plaatje neerzetten van de hond in verschillende situaties en benoemt hij ook de mindere kanten, dan krijg ik iig vertrouwen in die persoon. Het bestaat voor mij namelijk niet dat een hond alleen maar geweldig mooi en fantastisch is. Als je dan daarnaast gerichte vragen hebt en die worden voor jou genoeg positief beantwoord, en de hond leidt een leven waar je vrolijk van wordt, dan kun je denk ik best de gok wagen tot een dekking zonder de hond vooraf gezien te hebben, behalve op foto en film. Wij hebben het nog niet op die manier gedaan, maar als je alleen van ver een geschikte combinatie kunt vinden, tja, dan moet je wat natuurlijk.

Ja, je vraagt natuurlijk de eigenaar van de partner naar keuze de hemd van het lijf. Dat deed ik als toekomstig puppy-eigenaar al en ik zou dat als fokker ook doen! Eerlijk gezegd verwacht ik dat andersom ook, vanuit de reu-eigenaar naar de teef. Ik denk dat ik binnen mijn ras niet zoveel mazzel ga hebben als Angelique, al zou ik dat geweldig vinden.
De eigenaar van Alba's vader uit Polen spreekt wel Duits maar niet heel goed verstaanbaar dus het meeste contact is gegaan via e-mail. Het is een jager, hij is hele dagen buiten met de honden (ook Alba's vader), en zoals je al een beetje verwachten kan bij het type mens niet super spraakzaam (in real life wel, als hij je mag overigens). Hij kwam wel heel eerlijk over, in zijn beschrijving over de reu, maar niet heel uitgebreid en hij kijkt ook anders naar de honden doordat het werk voor hem natuurlijk erg belangrijk is. Op zich was het voor Alba's fokkers denk ik dus niet zo makkelijk om zich een goed beeld te vormen van de reu, maar het was 'de beste gok'.

Heb je dat al eens meegemaakt? Onze outcross reu komt van sterke lijnteelt, net als onze oudere teefjes. Wij zien tot nu toe in alle nesten heel duidelijk beide ouders naar voren komen. Lijkt me bizar als er iets uitkomt wat je echt niet kunt plaatsen.

Ik heb het al eens gezien bij een vriendin van mij, zowel reu als teef zijn een voor hun kennel/lijn heel herkenbaar type en de enige pup die het nest opleverde had een hoofdtype wat mijn, zeer ervaren, vriendin totaal niet kon plaatsen. Qua karakter was het pupje het eerste jaar ook zo totaaaaaal anders dan wat ze gewend is. Gelukkig allemaal niet negatief, maar het ze was wel heel verrast!

www.nuphars.nl

Angelique

• Blij dat ik BARF
    • Plaza33 Natuurlijk goed voor mens en dier.
« Reactie #123 Gepost op: 20 maart 2011 om 22:02:34 »

Ja, ik heb hier een teef uit mijn eigen reu en een voor mij goed bekende teef en het karakter van de teef (en ook nestgenoten) is voor mij niet te plaatsen. Van de andere aangehouden honden en ook nestgenoten die we van dichtbij meemaken kunnen wij ook zeggen...ah..precies die of die, en dan hoeft dat niet persé een ouder te zijn, maar het kan ook tante of opa ofzo zijn. Maar van deze.....jupiter. :-\
Hoi!   Angelique

www.plaza33.com

Testardo Boxers

• *
  • My boxers ain't my hobby, they are my whole life!!
    • Testardo Boxers
« Reactie #124 Gepost op: 5 november 2011 om 07:46:54 »
Dit is een super topic Lizzy.

Waarom:

Omdat dit hopenlijk bijdraagt aan de bewustwording bij mensen om eerst eens heel goed na te denken voordat ze eventueel met fokken gaan beginnen. In mijn ogen wordt er nog steeds te makkelijk gedacht door behoorlijk wat mensen over fokken. Het bekende: "oh leuk een nestje".
Men heeft dan duidelijk niet door wat een enorme verantwoording er dan op de schouders komt te liggen.

Ik heb 5 jaar geleden besloten dat ik misschien wel wilde gaan fokken en ben sindsdien alleen maar bezig met informatie verzamelen. Ik heb inmiddels meerdere teefjes in huis gehad die de basis hadden moeten gaan vormen voor mijn fokprogramma maar tot nu toe heb ik deze allemaal afgewezen om de één of andere reden. Momenteel heb ik 2 teefjes die op de planning staan/stonden om met mijn fokprogramma te gaan starten maar zeer waarschijnlijk zal er weer één niet voor de fok ingezet gaan worden.
Inmiddels ben ik er wel 100% zeker van dat ik ga fokken, het is een geweldige materie en super om met m'n honden bezig te zijn.

Over het hele IC verhaal: ik denk dat je ook nog wel met een aantal andere problemen zit voor wat betreft het uit kunnen rekenen van de IC:
bv buitenlandse kennelclubs die het niet zo nauw nemen.
fokkers die het niet zo nauw nemen.
stambomen die in sommige landen al afgegeven worden na een telefoontje zonder controle.

Ik denk dat het enorm belangrijk is dat je de reu die je voor ogen hebt minimaal één keer hebt gezien (en dan bedoel ik niet ergens op een show voor een paar minuten maar echt hebt gezien).
Dat je de honden die ervoor zitten kent en weet wat ze geven en vooral ook: kijken naar de pups die hij tot nu toe al heeft gegeven.

Kortom: eigenlijk vind ik dat er teveel waarde wordt gehecht aan de IC omdat de gegevens waar die op is gebaseerd mogelijk niet kloppen en dan het hele verhaal eigenlijk in één keer onderuit wordt geveegd!

Maar: de materie blijft uiterst interessant!

Bedankt dat je dit topic hebt geplaatst. (ik ben hier nog niet zo lang en heb dit topic eigenlijk nu pas ontdekt)  :(

Print

Barfplaats wordt gesponsord door