Dit is een super topic Lizzy.
Waarom:
Omdat dit hopenlijk bijdraagt aan de bewustwording bij mensen om eerst eens heel goed na te denken voordat ze eventueel met fokken gaan beginnen. In mijn ogen wordt er nog steeds te makkelijk gedacht door behoorlijk wat mensen over fokken. Het bekende: "oh leuk een nestje".
Men heeft dan duidelijk niet door wat een enorme verantwoording er dan op de schouders komt te liggen.
Ik heb 5 jaar geleden besloten dat ik misschien wel wilde gaan fokken en ben sindsdien alleen maar bezig met informatie verzamelen. Ik heb inmiddels meerdere teefjes in huis gehad die de basis hadden moeten gaan vormen voor mijn fokprogramma maar tot nu toe heb ik deze allemaal afgewezen om de één of andere reden. Momenteel heb ik 2 teefjes die op de planning staan/stonden om met mijn fokprogramma te gaan starten maar zeer waarschijnlijk zal er weer één niet voor de fok ingezet gaan worden.
Inmiddels ben ik er wel 100% zeker van dat ik ga fokken, het is een geweldige materie en super om met m'n honden bezig te zijn.
Over het hele IC verhaal: ik denk dat je ook nog wel met een aantal andere problemen zit voor wat betreft het uit kunnen rekenen van de IC:
bv buitenlandse kennelclubs die het niet zo nauw nemen.
fokkers die het niet zo nauw nemen.
stambomen die in sommige landen al afgegeven worden na een telefoontje zonder controle.
Ik denk dat het enorm belangrijk is dat je de reu die je voor ogen hebt minimaal één keer hebt gezien (en dan bedoel ik niet ergens op een show voor een paar minuten maar echt hebt gezien).
Dat je de honden die ervoor zitten kent en weet wat ze geven en vooral ook: kijken naar de pups die hij tot nu toe al heeft gegeven.
Kortom: eigenlijk vind ik dat er teveel waarde wordt gehecht aan de IC omdat de gegevens waar die op is gebaseerd mogelijk niet kloppen en dan het hele verhaal eigenlijk in één keer onderuit wordt geveegd!
Maar: de materie blijft uiterst interessant!
Bedankt dat je dit topic hebt geplaatst. (ik ben hier nog niet zo lang en heb dit topic eigenlijk nu pas ontdekt)