Print

Auteur Topic: berekeningen....WHAAAH Barf valt best mee!!  (gelezen 1725 keer)

martine-tom

Re: berekeningen....WHAAAH Barf valt best mee!!
« Reactie #30 Gepost op: 10 maart 2011 om 13:01:04 »
Ik haal die prijzen ook niet hoor :o

Ik heb net trouwens een hakmes gekocht, en lamsribben, dus ik heb voor het eerst lekker staan hakken in de keuken....met 3 kwijlende 4 voeters naast me :biggrin2:

**Jolanda**

« Reactie #31 Gepost op: 11 maart 2011 om 14:32:52 »
Nee die prijzen ken ik ook niet hoor, hoef ik nog niet eens voor over een drempel te stappen.
Als je denkt aan een Lupa, SW of een Herby ga je dat niet redden en zouden beginnende barfers bedrogen uti kunnen komen.

De meeste prijzen van May Linn klinken mij bekend in de oren ;)

Theo, besparen kan zeker! Als je de goedkoopste onderdelen geeft kun je nog een ruime variatie hebben.
Dan neem je bijvoorbeeld kipkarkas, eendenrug en lamsribben. En voer je 3x per week kipkarkas, eend 3x per week en de ribben 1x per week. Dan kom je uit op een gemiddelde prijs van 0,66cent per kg vleesbot per week en heb je al 3 diersoorten.
Dan neem je als spiervlees runderstrot, paard, geitensnippers en omdat niet alles altijd te krijgen is gooi ik er even lama bij. Je zou dan ieder soort 1x per week kunnen voeren. Dan kom je uit op een gemiddelde van 2,03 per kg uit. En nu heb je al 3+4=7 diersoorten.
Van orgaan kun je kalkoenlever, kalkoenhart, lamsnieren en runderpens nemen. De kiloprijs zou dan ongeveer 1,88 zijn. En je hebt 1 diersoort extra (daarom heb ik kalkoenhart en lever genomen ook al zijn andere diersoorten goedkoper)

Je komt dat uiteindelijk uit op een gemiddelde kiloprijs van 0,67+2,03+1,88=4,58  4,58:3=1,52

Maar omdat je van het ene meer voerd dan van het andere kost dit menu je (uitgerekend wanneer een hond 1kg per dag eet)
0,5kg vleesbot per dag = 3,5kg vleesbot per week X 0,66 = €2,31 vleesbot per week
0,25kg spiervlees per dag= 1,75kg S.vlees per week X 2,03 = €3,55 spiervlees per week
0,05kg hart per dag = 0,35kg hart per week X 2 = €0,70 hart per week
0,025kg lever per dag = 0,175kg lever per week X 2 = €0,35 lever per week
0,025kg nier per dag = 0,175kg nier per week X 3 = €0,53 nier per week
0,10kg pens per dag = 0,7kg pens per week X 0,50 = €0,35 pens per week
Groenten en vis tel ik net, want als het goed is kun je dat ook voor niks krijgen, tenminste ik kan en kon het altijd voor niks krijgen.

Het totaal komt dan uit op 2,31+3,55+0,70+0,35+0,53+0,35= 7,79 per week!!
Dus dat komt dan neer op 7,79:7kg=1,11 per kg/dag
Maar als je dus de gratis vis vervangt voor een vleesbot of een portie spiervlees kom je nog goedkoper uit.

Even snel geteld.
Spiervlees vervangen voor zalmafsnijsels en het kost je 7,29 per week, 1,04 per kg/dag
Vervang je vleesbot voor zalmkop oid kost het 7,46 per week, 1,07 per kg/dag
Voer je beide (zalmkop+zalmafsnijsels) kost het je 6,96 per week, 0,99 per kg/dag.

Ook kun je nog goedkoper uit zijn wanneer je kalkoenhart vervangt voor runderhart en lamsnieren vervangt voor de goedkopere geitennieren.

Dus ja, je kunt het zo duur maken als je wilt ;) Wil je parelhoen, konijnkarkas, kwartels of kwartelkarkas, hert, lama, exotisch vlees en lamshart voeren, zul je indd duurder uit zijn.
Maar als je dus goed oplet met wat je hoe vaak voert kun je best een duurder diersoort toevoegen en dan 1x per week of 1x per 2 weken voeren. Of bijvoorbeeld konijnkarkas en parelhoenkarkas afwisselen ipv kipkarkas.

Benjy en Misty

• Benjy And Raw Food
    • Benjy en Misty
« Reactie #32 Gepost op: 11 maart 2011 om 14:37:58 »
Leuke berekening Jolanda! Ik krijg het helaas niet voor elkaar. Ok, ik zou 3x per week kip kunnen geven en 3x per week eend, dan kom ik al een stuk dichterbij. Ik heb goedkoop spiervlees van Nadia en runderhart maar aan bv gietennieren kan ik toch zo makkelijk niet komen maar misschien heb ik wat gemist.
Vis moet ik gewoon betalen hier. En groenten tel ik niet omdat ze dat met ons mee eten. Toch heb ik ook wel een leuk bedragje per week. Ik zit gemiddelt iets boven 1,- per dag.

Money can buy a dog, but only love can wag its tail

Groetjes,
Nicole, Benjy & Misty
Ernie (r.i.p.) en Eddy (r.i.p.)

May Linn

« Reactie #33 Gepost op: 11 maart 2011 om 20:49:33 »
nou may lin
ik zou zielgelukkig zijn, als alles voor deze prijzen kon vinden.
met 100 kilo hond, loopt het aardig op.

Dat was ook mijn rede hoor, hier ik weet niet hoeveel kilo hond (toch even geteld 150kg), maar ze eten ongeveer 3kg per dag.
Dat is 90kg per maand, dat tikt flink aan  :-\
Vandaar het plan om goedkoop in te kopen. We hebben aardig wat vriesruimte, dus kunnen groter inkopen bij aanbiedingen.
Bv lamsnieren zijn normaal flink prijzig, Jolan kwam ooit met een aanbieding hiervan. Ze waren iets van een euro goedkoper dan normaal, dus dan probeer ik daar flink van in te slaan als er genoeg is. Dat scheelt me op den duur weer geld  ;)

Maar het loont ook om naar VSE of Clazing of voordat ze bezorgde naar slagerij West te rijden.
Dit omdat ik dan ook gelijk spul voor andere mensen meeneem en dat delen we de dieselkosten  ;)
Moet er wel bijzeggen dat het wat extra tijd kost, maar hier in Limburg valt dat dan ook wel weer mee omdat er meerdere mensen vaker rijden naar VSE enzo.

Wat Jolanda zegt het kan nog wel een stuk goedkoper zonder echt kwaliteit in te leveren.
Ik vind het daar alleen te leuk voor  :biggrin2:
En koop dus ook weleens iets wat duurder is, maar ik stel mijn richtlijn op onder de 2,00 de kilo en dan komt het gemiddelde altijd goed uit.

Nathascha

• Liefde gaat door de maag ;-)
    • Alles over mijn ritsjes.
« Reactie #34 Gepost op: 11 maart 2011 om 21:09:27 »
Jolanda!
Leuk om te lezen hoe jij dat aanpakt. Is ook nog even leerzaam.

Ik zie dat er ook over geitennieren en lamsnieren gepraat word. Ik heb net rundernieren gehaald. Ik vond ze erg duur. 2,50 de kilo. maar ik las ergens dat je er ook weer niet teveel van moet voeren per week. Dus dan gaat het weer meevallen. Maar kan iemand mij vertellen waarom nieren zo balngrijk zijn om te voeren? En maakt het dan nog uit welke nieren je koopt? En wat zijn normale prijzen van nieren?

Nathascha
RR: Luca, Likozi, Nanyanika & Tau
htk; Buffy en MC; Alice

**Jolanda**

« Reactie #35 Gepost op: 11 maart 2011 om 22:48:00 »
Rundernier word over het algemeen niet gevoerd, behalve als het biologisch is. Dit omdat er veel afvalstoffen in rundernier zit, meer dan in bijvoorbeeld lam.

Nieren zijn wel belangrijk om te voeren, waarom weet ik nu even 1,2,3 niet meer, maar dat is maar 2-3% van je totale menu, dus dat 'mag' dan wat duurder uitvallen ;)

Ik doe het overigens niet zoals ik het menu hier neergezet heb, ik voer namelijk ook konijnkarkas, hertenvlees, lamavlees, parelhoenkarkas ect. Maar dat wel minder dan de goedkopere dingen.

May Linn

« Reactie #36 Gepost op: 11 maart 2011 om 23:59:21 »
Nieren zijn belangrijke vanwege de vitamine's erin, die zijn ongeveer gelijk aan lever maar in een andere samenstelling.
Kort gezegd zijn, hart, lever en nier de organen met de meeste voedingswaarde die belangrijk zijn te voeren.
Nier hoef je idd niet veel van te geven, dus dat scheelt in de prijs totaal.

Ik ben ook niet gek op runderlever of rundernier vanwege de afvalstoffen. Het zijn grote dieren met grote organen en ze leven langer dan het gemiddelde schaap/geit en daarbij krijgen runderen vaak meer antibiotica dan schapen/geiten. Kippenlever ben ik om dezelfde reden niet zo gek op, al leven deze dieren niet zo lang.
Vandaar de keuzen voor geit of lam. Ik voer ook wel konijnennier, maar daar zit aardig wat vet wat niet iedereen fijn vind.
Nu is het natuurlijk niet erg voor een gezonde hond om eens rundernier te voeren, dus die je gekocht hebt kun je gewoon geven  ;)
Lees en bepaal zelf welk soort nieren je wil voeren.

De prijs vind ik aan de hoge kant. Ik betaal tussen de 1,00 en 1,50 als ik rundernieren wil kopen.
Ik weet niet waar je woont. Maar je zou eens bij αla carte kunnen kijken, daar staan best leuke adresjes in en anders eens bellen naar slachthuizen in de buurt.
Of islamitische slagers die hebben ook wel vaak leuke dingen.

*Marga*

• Zoetermeer
« Reactie #37 Gepost op: 12 maart 2011 om 09:50:02 »
Rundvlees en kipvlees 1 euro per kilo dat heb ik nog nergens gezien :-[

Ziet dat vlees er dan nog mooi uit , of moet je dan tientallen kilo's inslaan?

kooikerhondjes

Groetjes Marga

May Linn

« Reactie #38 Gepost op: 12 maart 2011 om 14:23:08 »
Rundvlees en kipvlees 1 euro per kilo dat heb ik nog nergens gezien :-[

Ziet dat vlees er dan nog mooi uit , of moet je dan tientallen kilo's inslaan?

De rund zijn de lippen en strotten hier van Nadia en bij de keurslager in Est hadden ze een jaar geleden ongeveer kopvlees.
Alledrie dus geen mooie lappen rundvlees, maar prima om 1x in de week te voeren vind ik.
De kip ziet er net zo uit als het kipvlees van slagerij West, prima kwaliteit wel met wat vet erin.

Nathascha

• Liefde gaat door de maag ;-)
    • Alles over mijn ritsjes.
« Reactie #39 Gepost op: 12 maart 2011 om 17:59:37 »
Dank jullie wel voor de antwoorden over de nieren. Weer wat geleerd. :-\
Gelukkig is het maar 2 kilo. en 3 honden bij elkaar 120kilo...dus dat moet wel ergens een keer opraken  ;) De meiden zijn kerngezond. Luca ook zolang hij zijn schildklierpilletjes krijgt. Dus dan moet het af en toe lukken met de nieren. En daarna zal ik geen rundernier meer kopen. :-[

Ik heb nu even nog wat boodschappen bij IC gehaald. Ben over de kwaliteit zeker zeer te spreken. Voor mezelf ook lekker vleesjes mee gebracht. Wil ook SW eens uitproberen. Doe ik volgende keer. En verder verzamel ik via de BARF en verzamelplaats. de kilo's vlees en karkasjes. Voor leuke prijzen.  :biggrin2:

Mijn buurman is visserman. Ik ga eens kijken of ik wat vis los kan krijgen voor een leuke prijs  ;) als zijn het ze zalmkoppen en afsnijsels van de zalm die hij toch niet verkoop. Vinden de hondjes wel lekker! ;D

Nathascha
RR: Luca, Likozi, Nanyanika & Tau
htk; Buffy en MC; Alice

Print

Barfplaats wordt gesponsord door