Print

Auteur Topic: Waarom wordt er zo vaak satinballs  (gelezen 1176 keer)

calimero_a

Re: Waarom wordt er zo vaak satinballs
« Reactie #15 Gepost op: 23 januari 2011 om 13:03:11 »
Verder moet het probleem te mager toch op te lossen zijn met voeding ?

Onze boxer komt niet aan met gewone voeding (barf dus). Ze eet 1,5 kg per dag, het vetste vlees wat er is en ze blijft graatmager. Meer eten doet ze gewoon niet, bieden we meer aan, laat ze het staan. Als we haar dan met heel veel aansporing meer laten eten ("toe maar meisje, toe maar, eet maar, etc") spuugt ze het na een half uur weer uit. Voor haar is dus de enige oplossing de satinballs. Maar als je het met gewone voeding op kunt lossen zou ik het niet doen.

Citaat
Zelf zou ik het ook nooit gebruiken als dikmakertje. Dan kan er wel meer gevoerd worden of desnoods wat vettere diersoorten.

Tsja, dat werkt dus gewoon niet altijd. Het wordt vaak wel snel gezegd (we horen het regelmatig als we met haar wandelen): "goh, geef dat beest wat meer te eten..."

:-* :-*

Barf

• http://www.honden-offtopic-forum.nl/index.php
« Reactie #16 Gepost op: 23 januari 2011 om 13:06:18 »
Ik heb Capoontje laten onderzoeken en hij is ondanks dat hij te mager is kerngezond maar goed, bij windhonden en podenco's is het een bekend probleem als ze nog jong zijn dus ik houd hem op zijn huidige hoeveelheid en af en toe een extraatje tussendoor.
Mijn da ziet overigens liever een kerngezonde hond die te mager is dan te dik ;)

choopy

• Me!
    • Bordercollie kennel Djarlys
« Reactie #17 Gepost op: 23 januari 2011 om 14:05:47 »

Onze boxer komt niet aan met gewone voeding (barf dus). Ze eet 1,5 kg per dag, het vetste vlees wat er is en ze blijft graatmager. Meer eten doet ze gewoon niet, bieden we meer aan, laat ze het staan. Als we haar dan met heel veel aansporing meer laten eten ("toe maar meisje, toe maar, eet maar, etc") spuugt ze het na een half uur weer uit. Voor haar is dus de enige oplossing de satinballs. Maar als je het met gewone voeding op kunt lossen zou ik het niet doen.

Tsja, dat werkt dus gewoon niet altijd. Het wordt vaak wel snel gezegd (we horen het regelmatig als we met haar wandelen): "goh, geef dat beest wat meer te eten..."

Maar dan heb je het dus al wel geprobeerd. Dat vind ik een ander verhaal. Gelukkig is niet elke hond hetzelfde en als dit voor jouw hond echt de enige oplossing is, dan moet dat maar.
Hier ook eentje die structureel niet meer eet, met vetter eten gaat het redelijk en ik vind haar gewicht acceptabel. Maar das ook een klantje als ze echt te mager wordt, om haar op een andere manier te gaan bijvoeren.

202Spots

• Cis & Tor.....
    • Barf Foto's
« Reactie #18 Gepost op: 23 januari 2011 om 14:29:37 »
Citaat
wat zijn satinballs?
Dit zijn Satinballs:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,13015.msg351665.html#msg351665

Ongezonde graan/suikerballen :-X die ooit utgevonden zijn door windhondenhouders die hun honden voor show snel een kilo zwaarder wilden zien dan gewenst is op de racebaan.
Soms kan het even nuttig zijn, maar vaak worden ze gebruikt als goedkope bijvoedimg, om zodoende goed/duurder voer uit te sparen zonder een magere hond te hebben.

Ben ik niet met je eens ..
Wanneer het hoofdzakelijk uit rauwe gehakt of KVV bestaat, aangevuld met cornflakes of havermout en rauwe eiren, dan noem ik dat echt geen suikerball hoor  :)
Het zou mogelijk zijn om alleen de satinballs als compleet diet te voeren, dat zie ik zelf dus echt niet zitten, maar ik heb er helemaal geen probleem mee
om de satinballs als dikmakertje als extra aanvulling of tussendoor snack te geven om wat meer gewicht te krijgen.
Na operaties en ziekte heb ik het hier ook wel aan Cis en Tor gegeven om bij te komen en om wat te laten eten in kleine beetjes,
en dan zonder gelatine,zonder olie en met weinig molasses (is anders dan zoete stroop).
Dory ,Dalmatians Bo & Starr
Angels Cissy & Torro
If tears could build a stairway,and memories a lane,I'd walk right up to heaven,and bring you home again....

calimero_a

« Reactie #19 Gepost op: 23 januari 2011 om 14:32:05 »
Zolang een hond blij/gezond is, zou ik ook geen gekke dingen gaan voeren. Maar als uiterste oplossing vind ik satinballs een hele goeie. Maar om het nu als "makkelijker dan gewoon meer voeren" te gaan doen vind ik ook een beetje dubieus.

koekje

• Tuuterdetuut
« Reactie #20 Gepost op: 23 januari 2011 om 14:43:36 »
Kijk dat is nou ook mijn punt, hoe kan dit geadviseerd worden terwijl het superongezond is, ik lees het toch op meerdere forums als advies.

Dat het geadviseerd wordt, zegt niets over de kwaliteit van dat advies. Ik lees ook geregeld op een kattenforum dat je heel goed gekookte macaroni kan voeren aan je kat om deze ondervoed weer op gewicht te laten komen  :-X

Ot: nepturk
Sien: rode appelsien

Aquillo

• Aquillo en Estrella
« Reactie #21 Gepost op: 23 januari 2011 om 14:58:08 »
 Dat vind ik dus het nadeel aan satinballs. Er worden graanproducten aan toegevoegd en dat is dus juist iets wat een hond niet kan verteren. :-X je zou eerder als je je hond koohydraten wil geven in plantaardige vorm beter kunnen kiezen voor wortels, zoete aardappel, pompoen.. en topinamboer, appel, peer zijn een paar goede voorbeelden. Dit zijn knollen die een beetje natuurlijke hond ook graag opgraaft en op eet. De suikers die daaruit komen zijn natuurlijk en ook het plantaardige deel is iets wat een een hond, of wolf en vos opgraven en eten. Vooral bij gebrek aan voldoende prooi. Echt te magere honden zouden echt hun energie moeten kunnen halen uit rauw en natuurlijk voedsel. Liefst het prooimodel. Mijn Podencootjes kwamen ook behoorlijk mager binnen. En deze dieren hebben niet eens een natuurlijke speklaag. Hun energie halen ze echt puur uit het prooi, barf en ongepureerde hele rauwe groenten en fruit.
Aquillo zou bijvoorbeeld ook behoorlijk ziek worden van zo'n satnball omdat daar graanproducten in verwerkt worden.
 ;)

Happy Podenco's

Aquillo

• Aquillo en Estrella
« Reactie #22 Gepost op: 23 januari 2011 om 15:00:08 »

Vergeet je even niet dat de meeste mensen hun honden te dik houden en dat je daarom die opmerkingen zou kunnen krijgen. Ze zijn gewoon niet gewend om bij een boxer de drie laatste ribben te zien.. De meeste worden veel te vet gehouden.  ;)

Happy Podenco's

Kaio

• Dit forum is het helemaal !
    • kaio's & maci's homepage
« Reactie #23 Gepost op: 23 januari 2011 om 16:56:19 »
Kijk dat is nou ook mijn punt, hoe kan dit geadviseerd worden terwijl het superongezond is, ik lees het toch op meerdere forums als advies.
Heel vaak wordt er ook pasta of brood geadviseerd of high energy brok.
Voor af te vallen wordt er sperziebonen uit blik, pot geadviseerd of dieet brokken van een goed merk.
Dus trek je conclusie over de gezondheid van de adviezen op fora.  8)

Een van onze beren was lang te mager, dit hebben we opgelost door veel meer eten te geven. Aanvankelijk at hij 2 x per dag maar weigerde topen meer te eten, overgezet op 1 x per dag, en vanaf dat moment at hij zijn rote maaltijden goed op. Hij heeft maandenlang meer te eten gekregen.

Dus een gezonde hond met een beetje ondergewicht zou ik dit niet zo maar geven.

3 newfoundlanders

evds

• Dwan rip 2011-07-11
    • http://www.schaapskudde-eerde.nl
« Reactie #24 Gepost op: 23 januari 2011 om 17:54:23 »
Zou ik niet doen. Wel zou ik iedere dag een beetje extra vet bij het eten voeren (bijv schapenvet). Maar niet te veel anders gaan ze aan de dunne en daar schiet je niets mee op.

Foto's door Ellen van Aalst
http://www.schaapskudde-eerde.nl

Angela_Bodhi

« Reactie #25 Gepost op: 23 januari 2011 om 22:20:59 »
Bodhi is ook best mager. Zeker toen hij ziek was (giardia) viel hij veel af. Ik heb hem gewoon meer gevoerd en vetter vlees. Dat hielp bij hem gelukkig wel. Maar borders zijn best mager over het algemeen. Gelukkig zie je dat bij Bodhi niet zo, omdat hij veel vacht heeft. Maar kan me voorstellen dat dit bij de mensen opvalt bij een kortharige hond. Veel mensen denken al snel dat iets te dun is. Een dierenarts ziet liever iets te dun dan te dik.

Fido

• www.anyanimal.nl
« Reactie #26 Gepost op: 23 januari 2011 om 22:29:01 »
Ik heb hier een mager scharminkel rondlopen  :-\ en de dierenarts houdt van schraal maar deze is gewoon te schraal.
Intakte naakte dekreu die die 30 meter per seconden stuitert (lopen kan je het noemen). We houden hem op gewicht door meerdere keren per dag te voeren maar dan nog is ie niet dik te krijgen. Is ook overgezet door ons op rauw dus het heeft nog wat tijd nodig.

Gelukkig is het winter en heeft meneertje een truitje aan  8)

Aquillo

• Aquillo en Estrella
« Reactie #27 Gepost op: 25 januari 2011 om 02:07:07 »
Ik heb hier een mager scharminkel rondlopen  :-\ en de dierenarts houdt van schraal maar deze is gewoon te schraal.
Intakte naakte dekreu die die 30 meter per seconden stuitert (lopen kan je het noemen). We houden hem op gewicht door meerdere keren per dag te voeren maar dan nog is ie niet dik te krijgen. Is ook overgezet door ons op rauw dus het heeft nog wat tijd nodig.

Gelukkig is het winter en heeft meneertje een truitje aan  8)

ik zou dus bijna denken, je hebt een hyper hondje of hij heeft een te snel werkende schildklier.

Happy Podenco's

Deesje

« Reactie #28 Gepost op: 27 januari 2011 om 16:12:37 »
Djilly krijgt het hier wel eens, maar ik maak ze zonder stroop of gelatine.
Maar dit is om een medische reden. Ivm een lever die niet altijd optimaal werkt, krijgt ze koolhydraten bijgevoerd. Dit om de lever te ontlasten.
Koolhydraten door vlees eet ze gewoon veel beter dan wanneer ik er pap van maak.

Zelf zou ik het ook nooit gebruiken als dikmakertje. Dan kan er wel meer gevoerd worden of desnoods wat vettere diersoorten.

door het voeren van suiker belast je de lever toch net meer? suiker - insuline - cholesterol in lever en cellen....

choopy

• Me!
    • Bordercollie kennel Djarlys
« Reactie #29 Gepost op: 27 januari 2011 om 18:16:05 »
door het voeren van suiker belast je de lever toch net meer? suiker - insuline - cholesterol in lever en cellen....

Ik heb onderstaand even gekopieerd uit het stukje over diëten bij leveraandoeningen

Bij leverziektes is het voeren van graan goed/zinvol is. Het lichaam dient glucose op constant niveau te houden. De hersenen kunnen alleen functioneren door glucose te verbranden, de rest van het lichaam kan ook vetzuren verbranden. Glucose wordt gemaakt in de lever uit aminozuren en dat gaat dus niet als je een slechte leverfunctie hebt. Dus vandaar dat je beter glucose in een directe vorm aan kan bieden in de vorm van koolhydraat.

Print

Barfplaats wordt gesponsord door