Honden eens per jaar is wel voldoende vind ik, al schijnt het 2 x per jaar te moeten.
Paarden zijn een ander verhaal. Dit is o.a. afhankelijk van de conditie van het paard zelf, én de weide.
Mijn paard had de beschikking over zo'n 6 hectare, met z'n 2 en. En als die ponys kregen gaf ik de mijne ook. Dat was denk ik 1 a 2 keer per jaar.
Mijn vriendins paard stond op een overbeweid land, met paarden van verschillende mensen. Verder was dat gras ontzettend kort en werd niet vaak mest geruimd.
En kijk, dan krijg je wel problemen.
Worminfectie, en het dier heeft blijvende schade aan de darmen, of waar die beesten ook mogen zitten.
Zij ontwormde om de 3 maanden. Echter, de dierenarts vond dat zij nu maar 2 x per maand moest ontwormen.
Nu vraag ik mij dus af hoe 'gezond'dat is voor een paard, zo'n kuurtje. En, als er steeds methetzelfde middel zou worden ontwormd, hoe effectief zo'n middel blijft.
Dus, als het goed land is met niet teveel paarden is enkele malen per jaar voldoende.
Als het paardje vatbaar blijkt, en op kort land loopt zou ik kijken of er wat aan te doen is qua beweiden. Volgens mij scheelt dat al de helft, helemaal als de rest van de paarden ook gedaan is.
suc6