Sien heeft (alweer bijna 2 jaar geleden) ook haar kniebanden eens finaal afgescheurd en dat is ook geopereerd, en ze heeft toen ruim 6 weken benchrust gehad. Sien was toen nog erg jong en had geen artrose. Volgens de dokter zou ze dat later wel gaan ontwikkelen, sowieso in de geopereerde kippenpoot. Hij zei er ook bij dat alle oude katten op een gegeven moment artrose kregen, net als mensen dus eigenlijk. Sien staat dus niet meer op de metacam, dat was alleen tijdens het revalideren en de benchrust.
Volgens mijn eigen revalidatie-arts (voor de mensen, hij behandelt geen katten) zijn er geen aanwijzingen dat iets als glucosamine werkzaam is tegen artrose. Voor zover het wel werkt, valt het onder het placebo-effect te noemen. Katten doen daar niet aan, want weten niet waarvoor ze bepaalde dope toegediend krijgen.
Standaard op een onderhoudsdosering metacam zetten, vind ik ook nogal wat. Gebruik voor korte duur geeft minder risico tot nierschade en ik heb voor Sien er ook geen problemen mee gehad om dat toen haar te geven. Maar aan de andere kant, je kat standaard met pijn te laten rondlopen is ook echt niet leuk.
Merk je dat hij pijn heeft? Hoe doet hij het zonder dope, loopt of beweegt hij dan anders of minder of zijn er dan gedragsveranderingen?
Als hij door minder pijn meer en beter beweegt, is dat wel beter voor hem. Door beweging e.d. blijft zn gewricht toch meer in conditie, en aangezien de aftakeling al is begonnen, is dat veel waard.
Moeilijke kwestie.
Ik heb geen ervaring met blaastoestanden, dus kan je daar verder bij niet adviseren.