Oo hier heel erg bekend met dit fenomeen.
Brokken was da?
Maar kvv dat kunnen ze hier naast elkaar eten in alle rust en ook wij kunnen er dan zo bij.
Barf, tja, dat is toch echt de moeite waard om te verdedigen. En ook hier doen ze dat. Wat ik merk met 2 honden is dat ze ten opzichte van elkaar hun eten meer verdedigen, maar ook daardoor meer naar de bazen toe. Ondanks dat het normaal gedrag is is dit ongewenst.
Het enige wat je kunt is het gedrag trainen en dit opbouwen. Ik zou dus beginnen met dat de hond jou in de buurt duldt zonder spanning, en telkens een stap dichterbij uitbouwen en tot aanraken van de hond overgaan en tot aanraken van voer over kunnen gaan. Dat zal echt niet zo overnacht gepiept zijn.
Dus trainen.
Onze jongste had zowieso wat meer "bezitsagressie", dus ook met eten was ie iets minder leuk zeg maar.
Wat ik ook merk is dat we het moeten blijven herhalen, te lang niet gedaan, is terugval in oud gedrag, maar wel makkelijker weer daaruit te halen.
En eerlijkheid dient mij te zeggen dat er hoe dan ook wat spanning blijft bij ze als ze eten, ook als wij eraan komen lopen. maar door nu 'nee rustig' te zeggen is het al meestal over.
Overigens is het bij ons wel zo dat als ze een probleem hebben (zoals laatst onze oudste) dat we er zonder meer bijkunnen en dat ze zonder meer weten dat we het doen om hun te helpen.