Print

Auteur Topic: vers voeren beste voor iedere hond?  (gelezen 2003 keer)

Inez87

• *
Re: vers voeren beste voor iedere hond?
« Reactie #15 Gepost op: 2 januari 2011 om 17:53:36 »
Ik geef mijn hond pas sinds 3 weken rauw. En ja, haar ontlasting was de eerste 2 weken niet echt geweldig en nee, ze vind niet alles even lekker.
Ik denk echt dat je even vol moet houden als je met rauw begint, m.i. kan je niet na een paar weken al zien of het iets is of niet.

Esther Q

• Karulas Wolftrail sledetochten
« Reactie #16 Gepost op: 3 januari 2011 om 10:13:13 »
Onze poolhonden verteren verse voeding beter dan brok. Ze zijn eigenlijk niet geschikt voor brok. Misschien omdat ze in de poolgebieden alleen verse voeding kregen, dat was het enige voorhanden. Van verhalen hier op barfplaats weet ik dat er af en toe een hond is die niet goed tegen verse voeding kan. Gevoelsmatig is er voor mij met zon hond dan iets mis, ook al is dat misschien niet bekend en zijn er verder geen zichtbare problemen. Aan de andere kant, dieren en mensen passen zich aan aan veranderingen in het leven. Het verteringsstelsel van een hond zal in de loop der tijd vermoedelijk ontwikkelen in de richting van de voeding die het overwegend krijgt aangeboden. Over generaties. Al gaat die aanpassing denk ik het beste met een geleidelijke overgang, niet met een abrupte zoals dat met de komst van brokkenvoeding is gegaan en moet de voeding kwalitatief genoeg te bieden hebben, waar je bij veel brokken je bedenkingen bij kunt hebben.

Anne in Duitsland

« Reactie #17 Gepost op: 3 januari 2011 om 15:45:19 »
Onze husky heeft acht maanden nodig gehad om vers lekker te gaan vinden; hij kotste het gewoon weer uit in het begin, hoe ik het hem ook aanbood. Via malen, opleuken en doorzetten heb ik hem door die acht maanden gesleept, want hij had gewoon de "pech" dat de andere honden wel dol waren op hun verse hap en er dus geen brokken meer in huis werden gehaald. Uiteindelijk was één gedroogd eendennekje de sleutel tot de overstap op vers; toen ging hij voorgoed overstag, en sindsdien jodelt hij harder om zijn bak met eten dan de andere twee bij elkaar. Blijkbaar vond hij dat verse gedoe in het begin maar glibberig, en die gedroogde nek liet hem inzien dat het toch wel erg lekker is, dat rauwe voer.
Ik vermoed dus ook dat veel eigenaren die hun pogingen stopzetten dat doen omdat het zo'n geouwehoer is als je brokkenhond geen vers lijkt te lusten. In veel gevallen zou langer volhouden en meer trucjes inzetten waarschijnlijk wonderen doen. Scotch had in ieder geval de pech een husky te zijn, want dat was een factor die mij heel vastberaden maakte: mijn hemel, husky's staan zo ongeveer dichter bij de wilde wolf dan ieder ander hondenras; als er één soort hond is die vers moet lusten, dan is het wel een husky! ;D

Aquillo

• Aquillo en Estrella
« Reactie #18 Gepost op: 3 januari 2011 om 17:20:16 »
Zet de Podenco er ook maar bij. Op rauw doen ze het beter en worden ze mooier.
Die van mij kwamen uit een asiel en hadden altijd brok gehad. Geen moment dat ze slechter af waren met vers. Vooral Aquillo die zo vaak diaree had en krampen en misselijk was. met brok maar ook met rijst of ander graan. En elke keer ab kreeg dat niet hielp. Vanaf moment 1 op vers en zeker vanaf het moment zonder ook maar iets van graan is hij nooit meer ziek geweest en heeft ie geen darmklachten meer gehad.

Happy Podenco's

Barf

• http://www.honden-offtopic-forum.nl/index.php
« Reactie #19 Gepost op: 22 januari 2011 om 10:48:17 »
Met een van mijn honden heb ik heel veel moeite gehad met overzetten maar dat kwam omdat hij als pupje ernstig ziek geweest is, meerdere malen aan infusen gelegen heeft en dwangvoeding heeft gehad.
Alles bij elkaar heeft het me twee jaar geduurd eer ik hem volledig over had gezet en hij doet het er nog geweldig op, wat moeilijk blijft zijn botten, daar moet hij nog steeds niets van hebben dus dat maal ik dan maar.
De laatste aanwinst was supermarktbrokken en frolic gewend, het overzetten heeft ongeveer twee weken geduurd en nu vind hij echt alles heerlijk.
Overigens vind ik wel dat als je hond het echt niet goed doet op barfvoeding je een keuze moet maken en als dat dan brokken is, koop dan in vredesnaam de betere brok.
Naar eerlijk gezegt heb ik meer het idee dat het teveel werk is voor de baasjes en dat ze het te snel opgeven.

Aquillo

• Aquillo en Estrella
« Reactie #20 Gepost op: 22 januari 2011 om 13:36:35 »

Naar eerlijk gezegt heb ik meer het idee dat het teveel werk is voor de baasjes en dat ze het te snel opgeven.

Mee eens, heb afgelopen jaren op diverse fora gezien dat het daarom draait. Veel mensen houden van gemak en ook voor zichzelf en kiezen daarom voor iets uit een pakje of blikje. Heel jammer, maar zelfs een kvv is dan al te veel gevraagd, want dat moeten ze van te voren ontdooien. En komen er smoesjes bij als het stinkt te veel naar vlees. of het ziet er zo bloederig uit.. terwijl ze zelf wel graag een half rauw biefstukje of rauw tartaartje met ui eten. Maar nadenken over nadenken wat de hond vandaag op zijn bordje krijgt is ook al erg moeilijk. Stel je voor dat je zelf moet samenstellen en kiezen wat je koopt en uit de vriezer moet halen. wordt vandaag een konijn of een kippetje, lever of hart of nier of vis. Tja daar wordt je moe van hoor.

Maar gelukkig komen er elke keer weer meer mensen bij die wel willen nadenken en hun diertje met plezier willen zien eten en hun dieren zienderogen willen zien verbeteren. Hetzij van kleine kwaaltjes af komen of juist er nog mooier uit gaan zien. Mooiere vacht, mooiere bespiering. een meer enthousiast dier. :circle:
« Laatst bewerkt op: 22 januari 2011 om 13:41:19 door Aquillo »

Happy Podenco's

wolfdolf

« Reactie #21 Gepost op: 18 februari 2011 om 18:24:06 »
Honden zijn carnivoren, het is dus vrij logisch dat ze vers vlees nodig hebben.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen die niet tegen vers vlees kunnen....uitzonderingen zijn er altijd en overal.

IK heb een karelische berenhond en die doet het veel beter op barf dan op droogvoer.

-Geen tandplak/tandsteen, wittere tanden
-Ze eet beter en vind het ook tof. Droogvoer at ze met lange tanden.
 -Ik vind dat ze vrolijker is en meer energie (beter uithoudingvermogen) heeft sinds ze barf eet.

DarkWolf

• **
« Reactie #22 Gepost op: 20 februari 2011 om 12:40:26 »
Toen ik Phelan kocht, had ik nog nooit gehoord van rauw voeren en ook nog nooit gehoord van geperste brokken!
Maar Phelan kreeg bij de fokster Prins Procare, dus ben ik info beginnen opzoeken waar ik die brok kon verkrijgen. Hij heeft dus altijd op geperste brokken gestaan, tot hij een voedselallergie kreeg. Heel soms kreeg hij Duck en kippennekjes.
Ondertussen ben ik te weten gekomen dat hij allergisch is aan kip & aan granen.
Ik kon hem inderdaad op hypoallergene brokken laten staan, want daar deed hij het wel redelijk op (buiten zijn oren die er toch niet uit zagen zoals ze moeten). Maar hypoallergene brokken zijn abnormaal duur ::)
En het grootste prob was dat ik Phelan ALTIJD die brokken moest geven. Om hier thuis te eten, maar ook op de HS om te trainen. En op de duur wou hij niet meer voor zijn brokken werken (waar ik hem alleen maar gelijk kan voor geven!)
Ondertussen ben ik overgeschakelt op KVV (TinLo eend) en krijgt hij sinds gisteren extra spiervlees bij. Over een maand is de KVV op, en het is de bedoeling om dan over te schakelen op NRV.
Ik hou er natuurlijk rekening mee dat hij last gaat krijgen van ontgiftigingsverschijnselen, en ik zal wrs de hele tijd lopen twijfelen of het nu misschien toch niet wéér een reactie is .
Maar het is het proberen waard he...alles voor mn hond :)

Ik ken wel een hond die op NRV en KVV heeft gestaan, en het er totaal niet goed op deed. Momenteel staat die - na lang zoeken - op Eukanuba en dat gaat momenteel redelijk.

martine-tom

« Reactie #23 Gepost op: 6 maart 2011 om 17:58:22 »
Voor de hond wel, voor de baasjes mss niet :biggrin2:
Dit is mijn eerste verse hond en ik vind het nu zo'n raar idee dat ik ooit brokken kocht en dat normaal vond...
Tom kreeg als mini een darmontsteking en om de darmen wat rust te geven is hij een week op pens gegaan, na die week weer brokken en weer hetzelfde gedonder.
Terug naar pens en via internet kwam ik op Barf/KVV uit.

Ik ben eens met Smuldier begonnen en het beest knapte zienderogen op.
Van daaruit gaan zoeken naar meer, naar anders, en langzaam over aan het stappen op volledig Barfen.

Stel nou dat Tom weer slecht gaat reageren ofzo, dan ga ik zoeken wat ik wel ga geven, des noods ga ik elke dag voor hem koken als hij rauw niet verdraagd maar ik kan me echt niet voorstellen dat ik ooit weer brokken koop.
Tom kent wel brokken, tot 15 weken kreeg hij dat, nu krijgt hij ze af en toe als beloningssnoepje, je moet hem dan ook verbaast zien kijken als we bij een brokkenhond op visite gaan, zo van "jeetje een hele bak met snoep"
  :biggrin2: Maar na 2 happen heeft hij er weer genoeg van.
Hij snapt totaal niet wat hij van een bak brokken moet denken.

En tot 15 weken was hij amper aan het eten te krijgen...
Nu met KVV vreet hij zijn pootjes erbij op ::)

Nee voor mij echt geen brok meer...

wendy71

« Reactie #24 Gepost op: 9 maart 2011 om 16:33:38 »
Voor mijn honden is rauwe voeding het best.
Mijn teefje had veel last van huidproblemen, veel jeuk, kale, rode plekken en mijn reu scheet zich kwijt op brok, vaak erg dunne ontlasting.
Alle problemen verdwenen als sneeuw voor de zon, enkel door rauwe voeding(NRV).

Print

Barfplaats wordt gesponsord door