als je dan toch helemaal zelf gaat samenstellen, zou ik niet voor mixjes van weetikveelwie gaan. zelf zelf een groot menu samen en jas dat allemaal door de molen. roeren, in porties verdelen, invriezen en klaar is je home made gemalen barf.
ga er maar vanuit dat een vleesbotje 50/50 is. soms zit er wat meer vlees aan, soms wat minder. wissel dat gewoon af in je recept, dan komt het gemiddelde vast uit op 50% vlees en 50% bot. helemaal zeker weten doe je het nooit, maar dat hoeft ook niet.
hou er rekening mee dat gemalen prak niet eeuwig houdbaar is. maal dus voor een periode, zeg 2 of 4 weken.
voor die periode verbruiken ze een x aantal gewicht aan eten, zeg 3 kilo.
je maakt dus een menu voor 3 barf compleet:
- 40-50% vleesbot
- 15-20% orgaan
- de rest spiervlees
Ik probeer zoveel mogelijk af te wisselen en stop minstens 4 diersoorten in 1 maalsel, liefst zelfs 6 of meer. Zware botten krijg je niet door je molen heen, dus alleen zachte vleesbotjes die je zou voeren als je katten het wel ongemalen zouden eten. Denk aan karkassen; kip, parelhoen, konijn, eend, kwartel, eventueel wat klein wild (haas is de max qua botsterkte). Geen grazers als schapen en geiten. Nekken; kip, eend, parelhoen, kwartel (als je er aan kunt komen en die zijn wel heel mini). Vleugels/(voor)poten; parelhoen, kip, patrijs, konijn, eend.
Je kan zeker 4 delen orgaan voeren: hart en lever zijn essentieel, maar maagjes (pens moeten de meeste katten niet, maar kippen-/eendenmaagjes wel) en nieren (lam, bio rund, konijn) zijn ook leuk. Het beste kan je rekening houden met de natuurlijke verhoudingen van een prooi: de lever is het grootste orgaan, dan maag, dan hart en dan nieren dacht ik.
Voor spiervlees kan je je lol op, alles wat ze eten mag er in (behalve rauw varkensvlees, maar dat wist je vast al). Ik gooi er bij voorkeur een soort spiervlees in die ik meestal niet als bot of orgaan geef, rund of paard of hert of kalkoen ofzo.
Ik doe geen vis en geen ei door mn maalsel. Otje krijgt apart kuikens en als ze zin in vis heeft, kan ze een hapje van Sien mee-eten (is niet vaker dan 2x per jaar een minihapje makreel uit blik).
Als ik weer opnieuw ga malen, maak ik weer een nieuw recept met andere ingredienten en andere diersoorten, de hoeveelheden en percentages blijven wel altijd hetzelfde.
Ot vindt mijn maalsel veel lekkerder dan welk kvv dan ook.