Print

Auteur Topic: Topic mag weg!!!  (gelezen 705 keer)

Aurinko

• **
Topic mag weg!!!
« Gepost op: 29 oktober 2010 om 09:43:44 »
Is het mogelijk om in b.v. de bieb een overzicht te maken van de dieren die geschikt zijn om te voeren en de geschikte delen. Ik dacht hieraan omdat ik zoveel nieuwe dieren langs zie komen (bizon, antiloop enz.)
en varken bijvoorbeeld niet geschikt is evenals runderribben.
In het BeginnersBARF artikel staat een kleine opsomming die al heel waardevol is maar een wat completer overzicht zou mij heel handig lijken. (net zoiets als de groe(n)ten van Dory ;))

Wat is jullie mening?

groetjes,
Gerry
« Laatst bewerkt op: 10 februari 2011 om 15:13:03 door Aurinko »

**Jolanda**

Re: BARFdieren overzicht
« Reactie #1 Gepost op: 29 oktober 2010 om 10:56:26 »
Nou...ik denk dat je er wel vanuit mag gaan dat wat er aan vlees aangeboden word door de barfers geschikt is om je hond mee te voeren ;)

Het is gewoon heel simpel: spiervlees => van alle dieren behalve van varken.
Vleesbotten/karkassen => van kleine diersoorten tot kalkoen (van kalkoen alleen de nekken), van grotere dieren alleen van lam of geit de ribben, staart, kop, nek. Van rund voer je voor de zekerheid geen botten. En uiteraard ook niks van varken.
Orgaan => van alle diersoorten behalve varken. En ik meen dat lever of nier van runderen ook afgeraden word ivm te veel afvalstoffen.

Aurinko

• **
« Reactie #2 Gepost op: 29 oktober 2010 om 13:22:27 »
Citaat
Nou...ik denk dat je er wel vanuit mag gaan dat wat er aan vlees aangeboden word door de barfers geschikt is om je hond mee te voeren

Het is gewoon heel simpel: spiervlees => van alle dieren behalve van varken.
Vleesbotten/karkassen => van kleine diersoorten tot kalkoen (van kalkoen alleen de nekken), van grotere dieren alleen van lam of geit de ribben, staart, kop, nek. Van rund voer je voor de zekerheid geen botten. En uiteraard ook niks van varken.
Orgaan => van alle diersoorten behalve varken. En ik meen dat lever of nier van runderen ook afgeraden word ivm te veel afvalstoffen.

Dat lijkt me ook wel ::) :biggrin2:
ik dacht alleen zo als je begint met het kleine spul, kip, eend, parelhoen, kwartel en ze zijn daaraan gewend dat je dus kunt gaan afwisselen met meer verschillende soorten, het handig is om alles op een rijtje te hebben.
Dus kip, eend, kwartel, parelhoen en wat er nog meer is aan klein spul dat geschikt is.
Lam, geit onderdelen en wat voor dieren evt.ook nog in aanmerking komen.
Zeker voor beginners maar misschien ook voor gevorderden als je op zoek gaat naar leveranciers of als je wat tegenkomt en je afvraagt of dat ook wat zou kunnen zijn.
Sommige dingen kunnen allergisch reakties veroorzaken en andere dingen vinden veel dingen lekker, dat zijn zaken die mij wel handig leken om bij elkaar in een overzicht te hebben, maar ja ik hou wel van overzicht :biggrin2: ;)(en lijstjes ::))

**Jolanda**

« Reactie #3 Gepost op: 30 oktober 2010 om 09:22:20 »
Nou, volgens mij staat dat kleine spul allemaal al ergens beschreven. Daarbij is al het kleine spul goed ;)
En als ik me niet vergis kun je ook uit de beginnersdocumentatie halen dat je geen dragende delen van de grotere diersoorten moet geven (vanaf lam) en geen ribben van oudere dieren...dus ja, dat is op zich wel makkelijk te vinden ;)

De beginnersdocumentatie is al zeer uitgebreid, als daar nog meer bij komt denk ik dat mensen nog sneller zullen zeggen dat het 'te veel info' is en als je een lijst hebt met wat je wel en niet kunt voeren, zullen andere mensen weer geneigd zijn om dat maar klakkeloos te gaan geven :-\

Ondanks dat het veel info is en veel werk is voordat je kunt beginnen lijkt het mij juist leerzaam om er achter te komen wat wel of niet goed is. De meeste mensen maken een menu, posten die en als daar bijv runderribben tussen staan word dat wel afgeraden door de ervaren barfers ;)

Aurinko

• **
« Reactie #4 Gepost op: 1 november 2010 om 09:42:33 »
Citaat
Nou, volgens mij staat dat kleine spul allemaal al ergens beschreven. Daarbij is al het kleine spul goed
En als ik me niet vergis kun je ook uit de beginnersdocumentatie halen dat je geen dragende delen van de grotere diersoorten moet geven (vanaf lam) en geen ribben van oudere dieren...dus ja, dat is op zich wel makkelijk te vinden

De beginnersdocumentatie is al zeer uitgebreid, als daar nog meer bij komt denk ik dat mensen nog sneller zullen zeggen dat het 'te veel info' is en als je een lijst hebt met wat je wel en niet kunt voeren, zullen andere mensen weer geneigd zijn om dat maar klakkeloos te gaan geven

Ondanks dat het veel info is en veel werk is voordat je kunt beginnen lijkt het mij juist leerzaam om er achter te komen wat wel of niet goed is. De meeste mensen maken een menu, posten die en als daar bijv runderribben tussen staan word dat wel afgeraden door de ervaren barfers

Klopt, er is al heel veel te vinden en het uitzoeken, opzoeken, uitvogelen hoe je het menu wilt gaan maken en verdelen over de dagen enz. ben ik een week of 2 mee bezig geweest (superleuk trouwens)
Ik heb mijn menu ook "voorgedragen aan het testpanel" :biggrin2:en het is goedgekeurd  dus dat is helemaal super.
En als niemand het verder nodig vindt dan ben ik de enige denk ik ;)
Dus bedankt voor de "feedback"

Lizzy

• Beheerder
    • Siamsa - Kennel voor Dalmatische Honden
« Reactie #5 Gepost op: 3 november 2010 om 16:36:00 »

Siamsa - Dalmatische Honden

Aurinko

• **
« Reactie #6 Gepost op: 4 november 2010 om 09:59:48 »
Bedankt Lizzy,
Zoals ik al eerder zei, er is superveel info te vinden en dat is al helemaal geweldig natuurlijk, het ging mij meer om de bijzondere dieren (bizon, antiloop b.v.) dat zag ik pasgeleden voorbijkomen en ook dat veel honden bizon superlekker vinden, en dat leek me handig. Het ging me meer eigenlijk om de etc. zoals b.v. varken is niet geschikt, maar de exotische wildsoorten zijn die allemaal wel geschikt?
Maar als ik nieuwe info tegenkom (op het forum) dan vul ik mijn lijst gewoon zelf aan, geen probleem!
Bedankt voor het meedenken!

Print

Barfplaats wordt gesponsord door