Deel 11:
Goed, Parvo en Hondenziekte blijven dus over. Maar, vergeet de volgende regel niet! Entingen mogen NOOIT gegeven worden aan dieren die niet gezond zijn. Dit staat zelfs vermeld op de bijsluiter van de vaccinaties en toch trekken de meeste dierenartsen hier zich helemaal niets van aan. Dit is, in mijn beleving, een onjuiste behandel-methode.
Je kunt natuurlijk ook helemaal niet vaccineren en dus niet het gevaar lopen dat er van alles en nog wat mis kan gaan met het lichaam van het dier. Maar, je loopt natuurlijk wel degelijk een risico wanneer je je hond (of kat) helemaal niet ent. Het risico kan geweldig verkleind worden door een hond een goede voeding te geven en een goede voeding houdt in: zelf klaargemaakt MET rauw vlees **Ik verzin dit niet, het staat er echt

**. Je moet dan ook zorgdragen dat een dier met niet teveel ziektes in contact komt tot de leeftijd van 6 tot 8 maanden. Ongevaccineerde dieren hebben beduidend minder last van allergieen en andere gezondheidsproblemen.
Ik ben dus, in bijna alle gevallen, tegen vaccinatie. En, dit is gebaseerd op meer dan 20 jaar ervaring als dierenarts en op alle studies die ik heb verricht. Mijn grootste bezorgtheid is en blijft dat dierenartsen over-vaccineren. Maar, de beslissing om wel of niet te vaccineren is een persoonlijke overweging. Ik vraag je niet om blind mijn adviezen te volgen. Je moet jou eigen beslissing nemen, je moet zelf op onderzoek uit. Maar, ik vraag je wel je beslissing te nemen gebaseerd op feiten en niet uit angsten.
Het wel of niet vaccineren is een keuze-vrijheid die we hebben. Maar, kinderen en dieren kunnen niet zelf beslissen en dus zullen wij dat voor hen moeten doen. Wanneer je besluit niet meer te vaccineren, loopt je tegen vele problemen aan. Sommige dierenartsen weigeren je te helpen wanneer jouw dier ziek is. Pensions willen jouw dieren niet opnemen. Je kunt niet naar het buitenland zonder dat het dier gevaccineerd is. Het is een eenzame strijdt. Sommige dierenartsen zullen jou zelfs willen doen geloven dat je niet om jouw dier geeft. Maar, het is en blijft jouw beslissing. Niet die van de dierenarts of pension eigenaar.
Ik ben zelf dierenarts geworden omdat ik geweldig veel van dieren houd. En, ik geloof er dus in dat vaccinaties vele chronische ziektes veroorzaken. Ik denk zelfs dat in 75% van de gevallen (van chronische ziektes) de oorzaak ligt bij over-vaccinatie. Vaccinatie, is wat mij betreft, bijna gelijk aan dierenkwellerij. En, als wij niet opkomen voor onze rechten en die van onze dieren, dan verliezen we onze rechten en mogelijk op den duur onze dieren.
Wat is dan de beste methode om onze dieren te beschermen tegen ziektes? Liever dan vaccineren, verzorgen we onze dieren goed en geven ze goed te eten. Eten uit een zakjes en blikken is geen goede voeding. Goede voeding voor dieren is hetzelfde als voor ons mensen: vers. Maar, omdat zij vleeseters zijn, zal het menu moeten bestaan uit voornamelijk rauw en vers vlees, een klein beetje groente en een klein beetje gekookte granen. DAT is de basis voor een gezonde voeding. Verder moeten onze dieren zoveel mogelijk in de buitenlucht doorbrengen, lekker in de zon kunnen liggen en regelmatig beweging krijgen. Ook moeten onze dieren geestelijk bezig gehouden worden, zodat ze geen stress krijgen. Het beste moment om te vaccineren zou zijn wanneer er een epidemie uitbreekt, ipv te vaccineren terwijl er helemaal geen reden toe is.