Heb heel lang zitten wikken en wegen wat te doen met enten, daar de moeder van 2 van mijn honden is gestorven aan een auto-immuun ziekte die door enten ontstaat. De aanleg daartoe is echter in de meeste gevallen erfelijk en er zijn meer Cesky Terriërs aan dezelfde ziekte overleden.
Heb nu besloten dat mijn honden worden geënt volgens het 'Small animal vaccination protocol' van de State University of Colorado. (als je het ingeeft bij een zoekmachine kan je het zo uitdraaien). Dat betekent: puppy-entingen, een booster na een jaar en daarna elke 3 jaar. Na het 7e jaar stop ik dan met enten. Rabiës is voor het buitenland nodig, maar 1x in de 3 jaar is voldoende en de EG-regels veranderen per juli volgend jaar en als de fabrikant zegt: enting 3 jaar geldig, dan is 1x in de 3 jaar voldoende.
Andere entingen doe ik op basis van risico-analyse: lepto in het voorjaar, want 1 zwemt heel veel en de anderen vangen muizen en ratten, hetgeen ook besmetting kan geven. Het enige is: nu nog even een dierenarts vinden die je hierin wil bijstaan en die zijn in Nederland moeilijker te vinden, dan hier in België. Een broertje van mijn hond wordt nu ook volgens dit protocol geënt en de reactie van de Belgische dierenarts was: Als het in Amerika is onderzocht, dan kan je ervan uitgaan, dat het klopt en kan je het volgen. Heel wat anders, dan de reacties in Nederland richting Cesky-eigenaar, zelfs Utrecht wilde er geen uitsluitsel over geven, want de onderzoekingen naar de hoeveelheid enten die echt nodig is, zouden geheim zijn.