ja, je kan af en toe wat vette vis geven.
vette vissoorten:
- tonijn
- zalm
- sardien
- horstmakreel
- gewone makreel
- ansjovis
- panharing
tonijn kan je kopen in blik en vers bij de betere visboer als filet (tonijn steak).
zalm kan je kopen in blik (staat bij de visblikjes; er is rode en roze), vers in de super en visboer (zalmmoot) en ook wel in de diepvries (zijn ook meestal moten). sommige visboeren en versleveranciers hebben ook zalmkoppen (vind ik te hard voor katten) en zalmgraten ( is karkas) en zalmsnippers. neem geen gerookte.
sardien kan je bij de groenteturk (meestal zijn ze daar ingevroren) en in blik op olie.
horstmakreel kan je vers kopen bij de betere visboer.
gewone makreel mss ook vers bij de betere visboer en in blik. neem geen gerookte.
ansjovissen kan je kopen bij de groenteturk (meestal bevroren) en vers op de markt en ook in blik.
panharing (die is rauw, dus niet gepekeld) kan je kopen bij de betere visboer en sommige versleveranciers.
1x per week een portie of maaltijd vette vis is voldoende. teveel geeft diarree, want door het hoge olie gehalte laxeert vette vis best wel, ook als tie vers is.
geef niet te veel tonijn. tonijn is een roofvis en bevat aardig wat zware metalen. liever niet vaker dan 1x per maand.
vis uit blik voor de omega's kan ook, maar vers is natuurlijk wel beter en lekkerder. soms is de aanvoer van verse vis niet optimaal, of de kwaliteit om te huilen. ik voer in de zomer ook nooit verse vis van de markt, ik vind dat dan te veel stinken.
je kan dan 1x per week een blikje vis geven, liefst op water en even afgieten en dan ook nog afspoelen. vis uit blik voor de mensen bevat best veel zout en dat is niet goed voor katten en hun gevoelige nieren. geef dan 1 blik (zit meestal 200 gram in) voor 2 katten als 1 maaltijd.
je kan daar best een kippennek bijgeven. de kip en de vis zijn al dood, dus dat vecht niet.
bij de AH kan je in de diepvries goedkope zalmfilets van Euroshopper halen. Die heb ik ook vaak, Sien vind het erg lekker. de filets in 2 snijden en dan is 1 halve filet 1 portie voor 1 kat. voor het serveren wel even laten ontdooien.