Print

Auteur Topic: Fytomix hoe veel en hoe vaak  (gelezen 3895 keer)

Ordell

• Gast
Re:Fytomix hoe veel en hoe vaak
« Reactie #45 Gepost op: 10 november 2004 om 20:04:53 »
Ja, dat weet ik. Staat er ook al he ;).

Hoeveel dan?

pH level van het maagzuur van de mens is rond de 5. Pagina 22, Eliasen.

Fysiologie, rol van de maag en samenstelling maagsap 2.5 liter per dag met een ph van 1.5 tot 2, als je wil geef ik je de gehele chemische samenstelling van het maagsap bij de mens.... ;)

Nelly

« Reactie #46 Gepost op: 10 november 2004 om 20:06:37 »
Ik geef 's morgens ongeveer een kwart eetlepel en 's avonds bijna een hele. Gewoon door de bibi. Werk niet zo met grammen en zo, ga meer op m'n gevoel af. Gewoon ff aftasten lijkt me het beste ;)

Lizzy

• Siamsa - Kennel voor Dalmatische Honden
« Reactie #47 Gepost op: 10 november 2004 om 20:07:49 »

Hoeveel dan?

Trouwens, daar legt Eliasen dus ook uit dat in een maagzuur van de hond met een pH level van 1 a 2 geen bacterie meer overleeft.... Eigenlijk blijft het daarom gewoon raadselachtig dat probiotica wel zou overleven. Want een pH waarde van 3 is weer geen 1 en 1 is ZO zuur dat je hand eraf zou branden, zou je het erin steken... interessante materie. Zelf stelt hij (nogal vaag) dat hij denkt dat er mogelijk, heel misschien, een paar van de bacterie-tjes mogelijk af en toe het maagzuur eens overleven ???

Siamsa - Dalmatische Honden

Lizzy

« Reactie #48 Gepost op: 10 november 2004 om 20:09:29 »

Hoeveel dan?

Fysiologie, rol van de maag en samenstelling maagsap 2.5 liter per dag met een ph van 1.5 tot 2, als je wil geef ik je de gehele chemische samenstelling van het maagsap bij de mens.... ;)

Nou graag. Want als het maagzuur van de mens 1.5 zou zijn, dan kun je dus vanaf nu gewoon rauw vlees gaan eten en zou salmonella en E. Coli geen enkele kans maken en zouden voedselvergiftigingen door deze bacterie niet meer bestaan.
« Laatst bewerkt op: 10 november 2004 om 20:10:07 door Lizzy »

Lizzy

« Reactie #49 Gepost op: 10 november 2004 om 20:15:46 »
(tenzij natuurlijk het hele maagzuur verhaal van Eliasen/Billinghurst/Donath/Schultze is en de hond om andere redenen als het zure maagzuur niet ziek wordt van bacterieen en de mens wel. Dat kan ook natuurlijk).
« Laatst bewerkt op: 10 november 2004 om 20:17:09 door Lizzy »

Ordell

• Gast
« Reactie #50 Gepost op: 10 november 2004 om 20:19:27 »
(tenzij natuurlijk het hele maagzuur verhaal van Eliasen/Billinghurst/Donath/Schultze is en de hond om andere redenen als het zure maagzuur niet ziek wordt van bacterieen en de mens wel. Dat kan ook natuurlijk).

Ik zet het hele spul bij elkaar en stuur het je op... ;)

Nelly

« Reactie #51 Gepost op: 10 november 2004 om 20:51:41 »
Voor zover ik weet Lizzy, konden en kunnen echte oer/natuurvolkeren wel degelijk rauw vlees eten, zelfs als dat in een bepaalde staat van bederf verkeert. Heeft misschien niet alleen met maagzuur, maar ook met weerstand te maken? Tenslotte zijn wij moderne mensen maar gedegenereerde wezens hoor. ;)

Ordell

• Gast
« Reactie #52 Gepost op: 10 november 2004 om 23:03:10 »

Hoeveel dan?

Trouwens, daar legt Eliasen dus ook uit dat in een maagzuur van de hond met een pH level van 1 a 2 geen bacterie meer overleeft.... Eigenlijk blijft het daarom gewoon raadselachtig dat probiotica wel zou overleven. Want een pH waarde van 3 is weer geen 1 en 1 is ZO zuur dat je hand eraf zou branden, zou je het erin steken... interessante materie. Zelf stelt hij (nogal vaag) dat hij denkt dat er mogelijk, heel misschien, een paar van de bacterie-tjes mogelijk af en toe het maagzuur eens overleven ???

Wat het overleven van die bacterien betreft, verwijs ik nog eens naar dat wetenschappelijk onderzoek aan de universiteit van Aman, Jordanie, waar men duidelijk stelt dat bepaalde bacterien wel het zure maagsap kunnen overleven, als ze er kortstondig in verblijven en voor een deel ingecapseld worden in een stukje spijsbrei.

Kwestie van zo kort mogelijk in de maag te laten blijven, dus  probiotics voeren zonder vlees, en in vloeibare toestand.  
Ik ga nu efkens dat blad uit die cursus overtypen.

Ordell

• Gast
« Reactie #53 Gepost op: 10 november 2004 om 23:06:34 »

Hoeveel dan?

Nou graag. Want als het maagzuur van de mens 1.5 zou zijn, dan kun je dus vanaf nu gewoon rauw vlees gaan eten en zou salmonella en E. Coli geen enkele kans maken en zouden voedselvergiftigingen door deze bacterie niet meer bestaan.

Fysiologie

A/rol van de maag

1/afbraak van het voedel door het enzymatisch afbreken van proteinen en door het mechanisch kneden (drie spierlagen)
hierdoor verandert het voedsel in een half vloeibare brij , de chymus.
2/Voortstuwen van het voedsel door de maagperalistiek.

B/ samenstelling maagsap= 2.5 liter per  dag pH 1.5 2

1: water : rol/ glijmiddel en oplosmiddel
2: slijm  =  mucus
    productie : slijmcellen , halscellen van alle klieren
    rol: 1 glijmiddel
          2 de grote hoeveelheid taai slijm is vooral een bescherming van de waagmand tegen HCI, enzymes en mechanische beschadiging.
 3.HCI
    productie parietale cellen
    regulatie door gastrine        
    rol 1: activatie van pepsinogeen naar pepsine pH optimum 1.5 2  pepsinogeen is inactief pepsine is actief
         2 reductie van fe(3) tot fe(2)    (fe3 kan niet geresorbeerd worden)
         3 dood bacterien
 4 pepsine
    productie hoofcellen geven pepsinogeen af
    rol afbraak van proteinen tot kleinere polypetiden
 5 intrisic factor = I.F.
    productie is parietale cellen
    rol zorgt voor de resorptie van B12 ( rol in erytropolese ) thv het ileum
    dus bij te weinig I.F.  zal de opname van vit B 12 afnemen zie perniciueze anemie.

Ordell

• Gast
« Reactie #54 Gepost op: 10 november 2004 om 23:22:19 »
Voor zover ik weet Lizzy, konden en kunnen echte oer/natuurvolkeren wel degelijk rauw vlees eten, zelfs als dat in een bepaalde staat van bederf verkeert. Heeft misschien niet alleen met maagzuur, maar ook met weerstand te maken? Tenslotte zijn wij moderne mensen maar gedegenereerde wezens hoor. ;)

Ja natuurlijk Nelly, wij leven in een overgehygieniseerde (of zoiets) maatschappij, ga eens op trektocht door de ontwikkelingslanden, niet met een eerste klas reisagentschap maar met de rugzak.
Je hoeft niet verder te gaan dan het ons aller bekende Marrokko waar vooral Marrokanen en Berbers wonen.

Als je daar een slok water drinkt uit de fles die ze ongeopend op de tafel zetten heb je geheid te kampen diarhee, ga eens kijken hoe het vlees te kust en te keur hangt in de tent van Marrakech, maar ga net even verder dan waar je normaal komt met je toeristische gids.
Als je je groentes zelfs afwast of afspoelt in hun kraantjeswater en je doet er geen chloortabletten bij  zit je nog drie dagen op de plee... ;D

En de Marokkaan, of de Berber, hij stond erbij en keek ernaar..............alsof wij softies zijn van een andere planeet.

Nelly

« Reactie #55 Gepost op: 10 november 2004 om 23:29:29 »
Dabedoelik. Maarre, we moeten eruit! BP gaat dicht! :( Tot ziens! :)

Lizzy

« Reactie #56 Gepost op: 11 november 2004 om 09:54:09 »
Dat verhaal van de pH waarde van de mensenmaag is 1.5 klopt wel en klopt ook weer niet. Want:

Door verdunning met allerlei andere stoffen in de maag is de werkelijke pH-waarde van het totale maagzuur ongeveer 3.0.

Dus het maagzuur dat aangemaakt wordt mag dan een pH waarde hebben van 1.5; in z'n totaliteit is de pH waarde veel hoger omdat het maagzuur daar samenkomt met andere stoffen (zoals maagsappen). De werkelijke waarde is dan 3 en ook wel 4 en zelfs 5 wanneer er bijv. voedsel in de maag aanwezig is.

De vraag die bij mij omhoog komt is nu: OK, het maagzuur van de hond is ook 1.5. Maar ook het maagzuur van de hond wordt in de maag vermengt met maagsappen en andere stoffen. Toch? Is de pH waarde nu nog steeds 1.5 a 2?? Of is deze inmiddels ook hoger?? (heb ik het nog niet over de aanwezigheid van voedsel he!).

Ik ben nu dus ook erg benieuwd waarom bacterieen niet in de maag van de hond zouden overleven en wel in de maag van de mens!

Zou het maagzuur van de hond, gevoerd met rauw/vers vlees rond de 1 a 2 blijven (of niet. Of is het maagzuur in z'n totaliteit al helemaal geen 1 of 2 door de aanwezigheid van maagsappen??) en deze bij de mens omhoog schieten omdat een mens zichzelf voert met gekookt/gebakken vlees en alkalische voedingsmiddelen (zoals groente en koolhydraten in brood en aardappel en rijst, etc.)?

Want het maagzuur van de hond (in z'n totaliteit) kan volgens Eliasen ook een pH waarde bereiken van 5, wanneer hij gevoerd wordt met brokken.

Wie het weet mag het zeggen :D!

« Laatst bewerkt op: 11 november 2004 om 09:54:55 door Lizzy »

Sander

« Reactie #57 Gepost op: 11 november 2004 om 10:08:18 »
... Kefir heeft waarschijnlijk ook een zuurgraad van rond de 5 ofzo. Niet veel lager anders zou het glazuur van je tanden afspringen....

Die kefir die ik "brouw" heeft een zuurgraad van rond de 4,2. Het glazuur zit overigens nog op m'n tanden. ;)

Wat ik me afvraag is wat de samenstelling van de darmflora van een (gezonde) hond is en in hoeverre die overeenkomt met die van een mens. Mens en hond hebben namelijk een heel ander dieet. Waarschijnlijk vindt dit ook z'n weerslag op de samenstelling van de darmflora. Ik vraag me daarom af hoe zinnig het is om probiotica bedoeld voor mensen aan een hond te geven.

Lizzy

« Reactie #58 Gepost op: 11 november 2004 om 10:12:03 »
... Kefir heeft waarschijnlijk ook een zuurgraad van rond de 5 ofzo. Niet veel lager anders zou het glazuur van je tanden afspringen....

Die kefir die ik "brouw" heeft een zuurgraad van rond de 4,2. Het glazuur zit overigens nog op m'n tanden. ;)

Wat ik me afvraag is wat de samenstelling van de darmflora van een (gezonde) hond is en in hoeverre die overeenkomt met die van een mens. Mens en hond hebben namelijk een heel ander dieet. Waarschijnlijk vindt dit ook z'n weerslag op de samenstelling van de darmflora. Ik vraag me daarom af hoe zinnig het is om probiotica bedoeld voor mensen aan een hond te geven.

Zat ik er niet ver naast ;D.

Ik heb geen idee of de darmflora overeenkomt met die van de mens. Ik weet zelfs niet of de maag"flora" overeenkomt. Maar ik merk dat mijn honden als een speer reageren op probiotica, dus het doet beslist "iets". Maar wat...? En hoe....?

Sander

« Reactie #59 Gepost op: 11 november 2004 om 10:14:01 »

Zat ik er niet ver naast ;D.

Ik heb geen idee of de darmflora overeenkomt met die van de mens. Ik weet zelfs niet of de maag"flora" overeenkomt. Maar ik merk dat mijn honden als een speer reageren op probiotica, dus het doet beslist "iets". Maar wat...? En hoe....?

Wat voor probiotica geef je dan en hoe reageren ze daar dan precies op?

Print

Barfplaats wordt gesponsord door