Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#1730761
In dit : http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 227.0.html topic las ik dat Nienke zelf een kvv wil(de) maken voor het afspenen van de puppen. Ook ik ben aan het denken wat de pups straks te voeren en voer het liefst grotendeels biologisch en ik vind het dus een heel goed idee!

Maar waar kun je dan je vlees en botwerk laten malen? Bestel je het gemalen? Organen en dergelijke krijg ik wel klein in de keukenmachine, maar botten malen wordt al veel moeilijker. Ik heb eigenlijk geen idee. Iemand tips?
Laatst gewijzigd door Madelief. op zo 26 sep 2010, 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.
#1730786
Hoi, volgens mij zijn er een aantal biologische slagers (De Groene Weg) die bij afname van minimaal 50 kg KVV een zelf samengesteld recept maken en dus ook malen ;D. De maker van b.v. DARF ECO doet dit, maar Lotgering volgens mij ook. Ik weet niet waar je woont, maar misschien heb je hier iets aan.
#1730858
[quote="mysmoothcollies"]
Hoi, volgens mij zijn er een aantal biologische slagers (De Groene Weg) die bij afname van minimaal 50 kg KVV een zelf samengesteld recept maken en dus ook malen ;D. De maker van b.v. DARF ECO doet dit, maar Lotgering volgens mij ook. Ik weet niet waar je woont, maar misschien heb je hier iets aan.
[/quote]

Dank je voor je reactie. Ik heb DARF vorige week al een mail gestuurd maar nog geen reactie gekregen. Dat je zelf een recept kunt geven wist ik niet. Ik wacht nog even af, misschien zijn ze wel op vakantie.
Lotgering was ik niet zo tevreden over. De rundvrije versie wel, maar de gewone niet, alhoewel ik pech kan hebben gehad, want ik hoor veel positieve verhalen. Maar dat heb ik voor het laatst geprobeerd toen ik nog regelmatig kvv gaf en dat is nu nog maar heel zelden het geval. Het zal een jaar geleden zijn zoiets. In ieder geval zat er nauwelijks scharrelvlees in en ik zoek eigenlijk biologisch..
#1730860
[quote="Angelique"]
Ik maal alles zelf met een vleesmolen. Voor pups is dit dan kwartelkarkas en kipkarkas,meer trekt mijn vleesmolen niet.
[/quote]

Ik heb een kleine handvleesmolen, maar dat ding roest als de **** Ik moet hem  uitvoerig schrobben van te voren en snel werken anders zit er troep aan het maalsel. Ik ga hem dus weggooien (of geven aan wie daar wel tegen kan ;-)), want ik krijg het niet voor mekaar grotere hoeveelheden te malen (ook gewoon niet qua handkracht).
Maar je hebt gelijk, dat blijft natuurlijk ook een optie.. Ben ik wel zwaar de pineut als het tien puppen worden ;D
#1731605
[quote="Madelief."]
Ik heb een kleine handvleesmolen, maar dat ding roest als de **** Ik moet hem  uitvoerig schrobben van te voren en snel werken anders zit er troep aan het maalsel. Ik ga hem dus weggooien (of geven aan wie daar wel tegen kan ;-)), want ik krijg het niet voor mekaar grotere hoeveelheden te malen (ook gewoon niet qua handkracht).
Maar je hebt gelijk, dat blijft natuurlijk ook een optie.. Ben ik wel zwaar de pineut als het tien puppen worden ;D
[/quote]

Ik heb een elektrische, dat scheelt al wel wat, maar met 10 puppen ben je dan wel de pineut :biggrin2: Veel voormalen dan maar. Hoewel, echt gemalen eten ze hier maar een 2 weken ofzo, daarna is het snijwerk.
Door evenstar
#1731895
Wij hebben een Hobart gehaktmolen ooit eens op marktplaats gekocht.
Hij maalt alleen geen geiten en lams ribben en hij is erg zwaar dus een vaste plek om te malen is geen overbodige luxe.
#1731920
[quote="Angelique"]
Ik heb een elektrische, dat scheelt al wel wat, maar met 10 puppen ben je dan wel de pineut :biggrin2: Veel voormalen dan maar. Hoewel, echt gemalen eten ze hier maar een 2 weken ofzo, daarna is het snijwerk.
[/quote]
Oooooh, electrisch!! Heerlijk lijkt me dat. Tien puppen is in ons ras heel gewoon dus het zou zomaar kunnen. Het wordt haar eerste nest dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal. Begin jij dan met een week of 3 bij te voeren en dan zo'n 2 weken later al stukjes karkas te geven?? Je hebt niet toevallig ergens een handleiding staan die ik gemist heb  :) ? En begin je dan met meteen gemalen compleet of ook heel langzaam met een beetje tartaar e dergelijke. Sorry, opeens meer vragen :apple:


[quote="*Lia*"]
Ik maal ook zelf met een Porkert vleesmolen, kipkarkas zalmkoppen ed. Maar kompleet is dat natuurlijk niet.
[/quote]
Nee inderdaad, maar voor eventjes zou het al heel wat zijn als ik het daarna meng met verschillende soorten vlees en orgaan..denk ik? Dat krijg ik makkelijk klein in mijn keukenmachine, en daarna de keukenmachine laten roeren/kneden (alleen wordt het dan misschien warm. ).. zoiets? Ook maar mijn eerste keer puppen gaan afspenen hoor, dus ik ben nog aan het spelen met hoe en wat  :D , dus alle tips zijn meer dan welkom!

[quote="evenstar"]
Wij hebben een Hobart gehaktmolen ooit eens op marktplaats gekocht.
Hij maalt alleen geen geiten en lams ribben en hij is erg zwaar dus een vaste plek om te malen is geen overbodige luxe.
[/quote]
Ja, mijn kleine merkloze maalmolen is ook al erg zwaar en hij past niet goed aan het tafelblad in de keuken. Dus d'as lastig. Misschien moet ik op zoek naar een nieuwe vleesmolen, of....gewoon kiezen om die paar weekjes bandit oid te voeren.. Tenzij ik inderdaad een slager vindt die voor me zou willen malen. Ik kan 50 kilo makkelijk kwijt en op komt het ook wel ;-)

Bedankt allemaal!
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1731932
We hebben hier een wat grotere hanmaalmachine staan, die kan tot haaskarkas/lamstaart malen.
Je mag ook zeggen ik kom hier malen.
Of dat we (tegen een kleine vergoeding) het zelf voor je malen.
Is dat een idee?
#1731941
[quote="May Linn"]
We hebben hier een wat grotere hanmaalmachine staan, die kan tot haaskarkas/lamstaart malen.
Je mag ook zeggen ik kom hier malen.
Of dat we (tegen een kleine vergoeding) het zelf voor je malen.
Is dat een idee?
[/quote]

Hai Peggy, dat is lief aangeboden! Ik zou daar graag gebruik van maken. Liefst kom ik dan wel zelf malen, maar wil ook daar best een kleine vergoeding voor geven hoor. Zou echt super zijn!
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1731965
[quote="Madelief."]
Hai Peggy, dat is lief aangeboden! Ik zou daar graag gebruik van maken. Liefst kom ik dan wel zelf malen, maar wil ook daar best een kleine vergoeding voor geven hoor. Zou echt super zijn!

[/quote]

Dan moeten we maar even de agenda's naast elkaar leggen.
En voor jou handig om even te bedenken hoeveel en wat je wil malen.
Is ze al gedekt?
#1731966
[quote="Madelief."]
Oooooh, electrisch!! Heerlijk lijkt me dat. Tien puppen is in ons ras heel gewoon dus het zou zomaar kunnen. Het wordt haar eerste nest dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal. Begin jij dan met een week of 3 bij te voeren en dan zo'n 2 weken later al stukjes karkas te geven?? Je hebt niet toevallig ergens een handleiding staan die ik gemist heb  :) ? En begin je dan met meteen gemalen compleet of ook heel langzaam met een beetje tartaar e dergelijke. Sorry, opeens meer vragen :apple:


[/quote]

Ik begin met alleen gemalen spiervlees en dat wordt per dag aaangevuld met gemalen karkas, wat orgaan tot ze aan het eind van de week wel een redelijk complete hap hebben. Ik begin pas aan het eind van de 3de week met vast voer. Om mams de 3de week wat te ontlasten geef ik (als dat nodig is) pupmelk erbij (FF). Met 5 weken gaan de vleesjes al in kleine stukjes, maar laat ik het botwerk nog even gemalen. Hier zijn ze altijd vrij laat met de tanden, dus een stuk karkas met 6 weken is dan leuk voor de fun, maar echt goed eten kunnen ze dat nog niet. Groenten voeg ik ook pas wat later (met 6/ 7/8 weken) aan het verhaal toe en dan heel summier. Dus vandaag een worteltje gemalen erdoorheen en morgen wat broccoli. Als ik dat veel eerder gaf, werd het door de meesten teruggetuft met de boodschap....der zit wat raars in me voer :biggrin2:

Mijn vleesmolen was niet eens ernstig duur hoor, die was iets van 80 euro bij factoryprices.  :) Als je dit zo gaat doen dan adviseer ik je wel om ruimschoots van te voren een voorraad voer aan te leggen, anders sta je straks enkel voer te malen ipv dat je van je puppen zit te genieten :)
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1732018
[quote="Angelique"]
Ik begin met alleen gemalen spiervlees en dat wordt per dag aaangevuld met gemalen karkas, wat orgaan tot ze aan het eind van de week wel een redelijk complete hap hebben. Ik begin pas aan het eind van de 3de week met vast voer. Om mams de 3de week wat te ontlasten geef ik (als dat nodig is) pupmelk erbij (FF). Met 5 weken gaan de vleesjes al in kleine stukjes, maar laat ik het botwerk nog even gemalen. Hier zijn ze altijd vrij laat met de tanden, dus een stuk karkas met 6 weken is dan leuk voor de fun, maar echt goed eten kunnen ze dat nog niet. Groenten voeg ik ook pas wat later (met 6/ 7/8 weken) aan het verhaal toe en dan heel summier. Dus vandaag een worteltje gemalen erdoorheen en morgen wat broccoli. Als ik dat veel eerder gaf, werd het door de meesten teruggetuft met de boodschap....der zit wat raars in me voer :biggrin2:

Mijn vleesmolen was niet eens ernstig duur hoor, die was iets van 80 euro bij factoryprices. :) Als je dit zo gaat doen dan adviseer ik je wel om ruimschoots van te voren een voorraad voer aan te leggen, anders sta je straks enkel voer te malen ipv dat je van je puppen zit te genieten :)
[/quote]

Angelique, mag ik je vragen wat voor karkassen (qua hardheid) je kan malen met die molen die jij hebt?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door