Uiteraard vers gaan voeren

da's sowieso het allerbeste voor je hond.
En gesprongen adertjes, dat had ik al gesnapt hoor, dat is meestal de oorzaak. Maar wat wou je da daar dan aan doen? De consistentie van de poep verbeteren? Zodat 'ie niet meer zo hoeft te persen?
Okugest is iig een heel goed idee bij darmproblemen. Probiotica ook, dus die Canikur is op zich goed spul.
Metrazol is het denk ik? Dat is een antibioticum, standaardoplossing van dierenartsen bij darmproblemen want het zal wel een of andere infectie zijn. Dat zou kunnen en dan zal een ab ook wel helpen. Dan is het wel handig om te weten wat voor soort infectie, dan kun je gerichter bestrijden. Maar als het geen infectie is maar darm-irritatie door verkeerd voer bv, dan is zo'n ab geen goed idee.
Zetpillen werken trouwens bijna altijd wel op de darm-peristaltiek, dwz, hij krijgt er kramp van en dan wil het wel spuiten

da's mechanisch, de darmen trekken samen omdat er iets inzit.
Als het mijn hond was dan zou ik de da vragen of het zin heeft om eerst eens een kweek van de ontlasting te maken om te zien of er kwalijke beessies inzitten waar we iets tegen moeten doen.
En verder zou ik mijn hond geleidelijk aan overzetten op versvoer zonder granen! Dat is heel belangrijk, granen zijn nl heel vaak de oorzaak van darmproblemen.