Fijn dat mevrouw haar kuiken in de carrier eet en meneer netjes naast het bakje.
Wil je wel uitkijken met dettol? Dat is erg giftig voor katten. Helemaal omdat je het naast de voerbak gebruikt, waar de volgende keer weer van wordt gegeten. Schoon is schoon, je hoeft echt niet je hele huis te ontsmetten. Een gewoon sopje of voor mijn part zo'n vochtig schoonmaakdoekje zonder chloor (Glorix, AH of Kruidvat of Zeeman huismerk) is ook goed. Als het nog een vochtig plasje is, kan een stuk droog keukenpapier ook wel.
Leg anders onder de voerbak een placemat of kleedje neer. Na het eten de plastic placemat even onder de kraan (met water en bij grote vlekken eventueel een drupje dreft) en een kleedje kan gewoon na een tijdje in de wasmachine.
Het is ook katten af te leren te voetballen met hun eten. Die van mij deden dat ook altijd erg graag, maar nu niet meer.
Op een gegeven moment is het nieuwtje eraf, maar kan de gewoonte van spelen met het eten nog wel blijven. Ik pakte iedere keer het ding op en legde het weer op het vreetkleedje met het commando 'nee, op je kleedje'. Stug volhouden en iedere keer weer daar leggen en kat erbij zetten eventueel.
Na verloop van tijd hoef je alleen nog maar mondeling het commando te geven en op een gegeven moment eten ze netjes van het kleedje zonder commando.