Ik vaccineer Linga en Pinkel niet. Pinkel is 14 jaar en zij wandelt nog maar zulke kleine stukjes, ik denk dat vaccineren schadelijker is dan niet vaccineren, voor the old lady. Linga vaccineer ik niet en nooit meer, tegen niks niet, omdat ik dat niet durf. Linga heeft na een rabies enting problemen gekregen met haar nieren. Die lijken nu weer goed te functioneren maar ik durf er nooit meer een enting in te zetten, omdat ik bang ben dat haar nieren het dan definitief bewegen. Nergens op gebaseerd, maar dat is m'n gevoel. Ze is 6 jaar. Ik ga er vanuit dat haar immuunsysteem sterk genoeg is om met de Lepto bacterieen om te gaan. En aangezien zij elke dag in het bos komt en in gore sloten springt, ben ik juist minder bang voor Lepto besmettingen dan honden die normaal 3 keer per dag een rondje rond het huis mogen lopen en 1 keer per jaar een keer mee mogen naar het bos, op een mooie zonnige zondagmiddag. Die komen namelijk nooit in aanraking met de bacterie. En hebben geen natuurlijke immuniteit op kunnen bouwen. Misschien is mijn gedachtegang onzinnig/niet waar/dom, maar niemand heeft me tot nu toe het tegendeel kunnen bewijzen. Biscuit is anderhalf. Zij is wel gevaccineerd en vermoedelijk laat ik haar de komende jaren wel tegen Lepto inenten. Bij mij is het een beetje een kwestie van dat ik dit per hond/individu aankijk en goed luister naar mijn innerlijke stem. Anderen adviseren hoe ze moeten vaccineren: dat doe ik uit principe niet.