Nou de stelregel is dat je minimaal 4-5 diersoorten moet voeren + vis, dan is het compleet te noemen qua voedingsstoffen.
Of een premix toevoegen ook dan kun je het compleet noemen.
Daarnaast als er geen premix toegevoegd gaan de verhoudingen heel scheef omdat je,
1. niet weet wat lotgering in zijn voer stopt, dat kan maar zo 30% orgaan zijn (noem maar even wat)
2. Maar max. 3 soorten voert + vis, zo ben je niet zeker dat hij alle voedingsstoffen binnenkrijgt
en 3. Dat de kans groot is dat je meer rund/kip voert naar verhouding dan lam/vis en daar is het wel prettig een beetje een verhouding te hebben.
Dat je menu dus niet overheerst wordt door maar 1/2 diersoorten.
Daarbij vindt ik er een verschil tussen zitten of je een volwassen hond voert of een pup, want die laatste moet nog groeien en heeft daarvoor goede bouwstenen nodig.
Wat ik belangrijk vindt in het kiezen van een kvv voor pup is:
- een natuurlijke calciumbron (gemalen bot dus)
- dat het compleet genoemd wordt, dus of een premix heeft of dat je 5 diersoorten voert verdeelt over de week.
- ook vis vindt ik erg belangrijk voor een pup vanwege de omega 3 vetten, dus zou ik kiezen voor of een visdagje met wat groente ofzo of 1 of 2x in de week een kvv met vis erin.
- afwisseling in diersoorten, zou dus nooit maar 1 soort kvv geven.
- daarnaast dat een kvv zich bewezen heeft over een aantal jaar en de ervaringen over het algemeen er goed over zijn.
Voorbeelden hiervan zijn:
All animal/ haaksbarf: natuurlijke calciumbron en door verschillende soorten te wisselen compleet per week
Carnibest: natuurlijke calciumbron met premix, verschillende smaken, eend, lam, kip, rund
Volgens mij gebruikt ook naturis en energique een natuurlijke calciumbron.