Ik weeg nu nog steeds, na 1½ jaar, alles af. Als het een keer ietsje meer of minder is, vind ik dat geen probleem, maar dan weet ik wel dat ik in de buurt zit. Ik heb twee schema´s in het keukenkastje. Nu het weer een rustiger periode is, krijgt hij gevoerd volgens het 3%-schema. Als hij dan weer wat dunner wordt, omdat hij meer beweging heeft en vooral in de winter dan voer ik volgens het 3,5%-schema. En je hebt best kans dat ik ook nog een schema maak voor 4%, omdat hij in het jachtseizoen echt heel veel verteerd.
Soms geef ik ook we eens een dag gewoon wat meer, als ik zie dat hij dat nodig heeft.
Nu hebben we hem toevallig afgelopen maandag gewogen bij de dierenarts (kat moest inenting, dus Baiko even gezellig mee). En hij weegt nu meer dan ooit. Hij is altijd wat iel geweest, ik kreeg vorig jaar zelfs een soort ´waarschuwing´. Het heeft even tijd gekost van brok naar barf, maar resultaat is er, hij is eindelijk een flink gespierde hond. Gespierd was hij altijd al wel, maar altijd wat smal. Nu is het een mooi atletisch gespierd lijf. En dat willen we zo houden natuurlijk.
Maar nu ik weet hoeveel hij precies weegt, en dus ook nu weet wat ik wil dat hij weegt, heb ik de schema´s weer iets aangepast. Ik ben begonnen met schema´s die uitgingen van 30kg. Wat nu blijkt dat dat net iets te weinig was. Nu ga ik uit van schema´s voor 33kg.
Dus nee, ik voer niet zonder te wegen. Nog nooit gedaan, ook niet met brok.