Vorig jaar hebben allebei mijn honden DHPPi + lepto + kc gehad. Daar ik probeer mij er nu ook echt in te verdiepen, ga ik het nu ook helemaal anders doen. Dit jaar ook alleen Lepto, volgend jaar ook. Pi en kc ga ik niet meer geven omdat het geen ziektes zijn met dodelijke afloop. Althans, dat is wat ik constant lees. Ik ben nu al een maand bezig om van virologie van de Universiteit in Utrecht hier uitsluitsel over te krijgen maar mailen en bellen heeft geen zin als je kritische vragen stelt want je krijgt gewoon geen antwoord.
Ik heb o.a. gevraagd of die termijn van drie jaar bescherming daadwerkelijk zo is en of het niet veel langer bescherming biedt. Ik lees namelijk ook verhalen dat honden na 6 jaar nog voldoende antistoffen hebben, dus waarom dan elke drie jaar een cocktail? Ook lees ik verhaal dat wanneer een hond de puppyenting heeft gehad + de cocktail op 1-jarige leeftijd hij/zij voor de rest van zijn/haar leven is beschermd. En hoe het precies zit met titeren voor DHP: als er geen antistoffen in het bloed worden aangetroffen, zijn er toch nog geheugencellen? Tot slot: of het nu wel of niet zinvol is om te kiezen voor een enkele vaccinatie, dus de cocktail uit elkaar trekken (indien nodig om te geven na titeren) en minimaal twee weken tussen de verschillende vaccinaties in te lassen. Ook daar krijg ik gewoon geen antwoord op. Op internet zijn er zoveel voor- en tegenstanders dat je als leek door de bomen het bos niet meer zit. Ook verschillende dierenartsen gesproken en helaas krijg je daar ook geen eensluidend antwoord. Sterker nog, dierenartsen die standaard vaccineren verwijten dierenartsen die titeren dat ze alternatief zijn... Ongelooflijk, of dierenartsen die standaard om het jaar DHPPi erin jassen op maat vaccineren... Vandaar mijn mails en telefoontjes naar Utrecht maar daar krijg je helaas geen antwoord. En een fabrikant die vaccinaties fabriceerd mailen, heeft in mijn ogen vanwege het commerciële belang geen zin voor objectieve informatie. Dus, iemand nog de beschikking over een vrij recent wetenschappelijk onderzoek m.b.t. vaccineren/titeren? Ik houd me aanbevolen!