Absoluut. Dergelijke onderzoeken zijn ook niet representatief.
Het gaat er niet om dat het niet wetenschappelijk bewezen is. Meer dat er door vers mensen meteen zo 100% anti-brok word gedaan. Als brok ook maar 1 enkel voordeel zou hebben op vers word dat niet meer gezien omdat men té overtuigd is van de heiligheid van vers voeren.
Er is een bepaalde starheid in oordelen. Hetgeen waar vers- mensen ("het enige goede voer is vers") brokken mensen ("brokken zijn beter, gezonder en bevatten alles") van beschuldigen doen zij zelf ook alleen precies met het tegenovergestelde. Iedereen is overtuigd van zichzelf. Vertrouwen is natuurlijk ok, maar als het objectief oordelen in de weg gaat zitten, is dat gewoon jammer.
Is het niet zo dat de honden die prima gezond oud zijn geworden op brok de revue hier niet passeren en áls ze al de revue passeren dat jullie dat niet wijten aan de brok (maar aan geluk of toeval o.i.d.), terwijl als eenzelfde hond dezelfde leeftijd behaald, ook gezond oud wordt en deze op vers staat dit wél in verband word gebracht met het feit dat deze hond vers at?
Qwertu,
Ik snap je posts.
Zoals de meeste mensen hier heb ik mijn honden in begin ook "gewoon" brokken gegeven en gedacht dat dit goed was.
Al vondt ik nooit DE goede brok voor ze, wisselde steeds van merken, maargoed ze deden het er niet slecht op naar mijn idee.
Totdat ze ouder werden, toen was het erg goed te zien wat brokken doen.
Ik vergelijk het een beetje met patat eten bijvoorbeeld. Stel je wil iedere dag patat eten met vitaminepil, ik denk dat er heel weinig mensen hierachter zullen staan dat dat ok is.
Ook omdat het wetenschappelijk bewezen is dat dat niet gezond is.
Zo zie ik dat dus ook met brokken.
Maar als mensen niet weten hoe het zit, dan zullen ze doen wat hun goed lijkt en das brokken voeren.
Ik heb hier alle begrip voor. Kan me alleen heel slecht voorstellen dat als mensen weten wat brokken doen, dat ze die dan nog blijven voeren.
Ik zal dus nooit de persoon afbranden die die brokken voert, maar wel de brokken zelf, das alleen maar vieze troep.