ik heb een ex-diabeteskater met chronisch nierfalen. hij heeft een halfjaar fortekor en ipakitine en renalzin gehad en nierdieet gegeten. in dat half jaar is alleen zijn fosforwaarde met de renalzin weer naar keurig normaal gegaan, de urea/crea-waardes bleven stijgen, iedere 3 maanden bij het bloedonderzoek. ik ben daar wanhopig van geworden want zag het einde naderen. internet gaan afstruinen en kwam Amerikaanse middelen tegen maar ook MacSamuels en positieve berichten. ik meen zelfs hier op barfplaats. probleem was dat het maanden lang niet leverbaar was. en toen ik het eenmaal had ben ik het een week voor een al gepland bloedonderzoek gaan geven, een kwart van de aanbevolen dosis. en tot mijn grote verbazing waren urea/crea met een klein 5% gezakt. terwijl tot dusver op die combi alleen maar stijgingen te zien gaven. drie maanden later waren de waardes met een dikke 10% gezakt. renalzin slikte hij toen al niet meer. wel kwam er een probleem met dikke tranende ogen en via eliminatie kwam ik erachter dat de combinatie Hills nierdieetvoer/Mac Sam voor dikke ogen zorgt. fortekor had ik al gestopt en ipa heb ik toen ook gestopt. hij heeft nog drie maanden MacSam gehad in combi met RC renal foliezakjes tonijn maar dat ging eigenlijk ook niet goed. door eliminatie kwam ik erachter dat als er chitosan wordt gebruikt, de combi met McSam dikke tranende ogen geeft. en dat zit dus ook in de foliezakjes nierdieet, maar staan niet bij de ingredienten, want dat is geheim. chitosan zit in ipakitine.
nu krijgt Mo geen nierdieetvoer meer maar wel natvoer met 8% eiwit, wat rauw vlees en MacSam en dat gaat goed. hij weigert trouwens alle niedieetvoer te eten, want hij weet waarsch dat hij daar ziek van wordt.
op Amerikaanse sites kwam ik onderzoek tegen over de werkzaamheid van fortekor en ipa en op basis van Mo's bloedonderzoek-waardes kan ik het beamen.
hij zat in fase 2 van de vier nierfaalfases en is gezakt naar bovenin fase 1, dus dat gaat goed. wel doen we iedere 4/6 maanden bloedonderzoek, want ik wil het heel goed in de gaten houden. hij krijgt nu alleen beetje vit c, wat rauw vlees, senior natvoer met beperkt eiwit (rond 8%) en max 6 Orijen broks per etmaal. en halfje MacSam per etmaal.
hij eet goed en is zo brutaal als de beul en dan voelt hij zich goed. en ik heb een half jaar geleden zijn bloeddruk laten meten en die was maar heel licht verhoogd, vandaar dat hij waarschijnlijk zo sloom en apatisch van fortekor werd.