Print

Auteur Topic: Barf beinvloedt gedrag  (gelezen 2202 keer)

sandraolthof

• *
Re: Barf beinvloedt gedrag
« Reactie #15 Gepost op: 17 november 2009 om 15:20:24 »
Hier ook een barfende Shibel (maw shiba  :biggrin2:) en vergeleken met mijn vorige hond is ze ook veel feller op haar eten, maar of dit aan het oerras ligt  ;)... betwijfel ik. Ze vind haar vreten gewoon errug lekker en deelt het liever met NIEMAND!!! Naar mij toe vertoont ze dit gedrag niet, maar mijn beide barfende katers moeten het vaak ontgelden. Tja... ik heb haar ook geleerd dat ze van mij wat lekkers er voor in de plaats krijgt als ik bij haar kom, maar die katers, die jatten alleen maar  ;D

Maar goed, dat wat zij heeft gekregen is natuurlijk ook van haar en dit wordt verdedigd. Gelukkig zijn de katers op het punt beland dat ze weten bij haar uit de buurt te blijven. 

Zie wel een beetje op tegen een hopelijk tweede hond in huis... hoe ik dit dan het beste in goede banen kan gaan leiden. Kleine felle opdonder dat het is.... hmm... tips??
Groetjes Sandra, Tschabos, Milo en Shira

Mevroi Kruim

« Reactie #16 Gepost op: 17 november 2009 om 15:22:50 »
Voorkomen dat er mot ontstaat dus gescheiden voeren. Doe ik hier ook en heb ik vanaf het begin gedaan. Ze eten in de tuin, elk aan een kant, en ik hou een oogje in het zeil, ze mogen niet bij elkaar gaan kijken of buurten, degene die klaar is komt naar binnen.

Do not do as I do or do as others do. That's a lot of do do, and we all know what that smells like
by Puppetji

Bennie

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 17 november 2009 om 15:33:42 »
Voorkomen dat er mot ontstaat dus gescheiden voeren. Doe ik hier ook en heb ik vanaf het begin gedaan. Ze eten in de tuin, elk aan een kant, en ik hou een oogje in het zeil, ze mogen niet bij elkaar gaan kijken of buurten, degene die klaar is komt naar binnen.
Oh dat valt voor mij onder samen voeren. Zo ben ik ook begonnen en telkens stukje dichter bij elkaar. Vooralsnog gaat het redelijk goed, als in dat ze respect voor elkaars eten hebben.

Mevroi Kruim

« Reactie #18 Gepost op: 17 november 2009 om 15:43:32 »
Ik heb een redelijk ruime tuin met struikgewas, ze konden elkaar in het begin niet zien (wel horen  :D)
Nu eten ze op een meter of 5 tot 10 uit elkaar. Hadden ze nog problemen gemaakt dan had ik de een in de voortuin en de ander in de achtertuin gevoerd.
Waar het mij om gaat is dat je geen problemen gaat uitlokken door ze gezellig naast elkaar te zetten met de hap en dan tot de ontdekking te komen dat ze elkaar niet kunnen velen. Voorkomen is mi beter dan genezen.

Do not do as I do or do as others do. That's a lot of do do, and we all know what that smells like
by Puppetji

**Jolanda**

« Reactie #19 Gepost op: 17 november 2009 om 16:50:14 »
Hier word Duster altijd hyper als ik met het voer bezig ben. Tanja is de klos als ze in de buurt is. Ook gromt hij naar Kyra of de kinderen als hij aan het eten is en zij in de buurt komen.
Na het eten wilt hij nog wel eens wat raar liggen rollen op zijn kussen.

Ik heb de verandering in gedrag niet als negatief ervaren. Alle 3 de honden eten appart van elkaar. 1 in de bench, 1 in de keuken en de ander buiten. Niemand kan iets van de ander afpakken.
Duster was met kvv en in het begin met barf erg gulzig en ik merk nu dat hij steeds rustiger begint te eten. Hij laat het los als ik dat vraag en als ik het deurtje van de bench open maak dan gaat hij achteruit en zitten zodat ik alle gelegenheid krijg bij zijn voer te komen.

Net na het eten blijven ze meestal een half uur gescheiden. Duster in de bench, Tanja buiten en Kyra mag gewoon binnen rondlopen. En het duurd minimaal een uur voordat de borders bij Tanja mogen komen van mij.

Verder laat ik ze zo veel mogelijk met rust als ze aan het eten zijn, hooguit dat als het even niet lukt, ik ze een handje help, en dit word steeds meer gewaardeed.

*Monique

« Reactie #20 Gepost op: 20 november 2009 om 04:48:13 »
Ik wil dit toch eens als topic op het forum zetten en eens jullie mening horen.
Ik ben gestopt met het geven van barf en ook een aantal merken versvoer (m.n. die merken waar het vlees in brokken is gesneden, zoals bandit)  Ik vind het zelf bijzonder spijtig, want had mij voorgenomen om te beginnen met kvv en langzamerhand te gaan barfen. Maar ik heb gemerkt dat barf en ook dat soort van versvoer waar ik het over heb gehad, akira's gedrag verandert. Niet alleen tijdens het eten, maar ookdaarna. Alsof dit voer iets in hem losmaakt waardoor hij fel, en hyperig wordt.  Hij lijkt ahw 'overprikkelt'. Ik heb gemerkt dat er een duidelijke relatie bestaat tussen voer/eten en dat gedrag.  Dit gedrag is dusdanig ongewenst omdat het al tot verscheidene incidenten heeft geleid (bijten, bijna bijten) Zou het kunnen dat het een óerras 'is,( Shiba inu) dat  dit 'natuurlijke'voer een reaktie oproept die te  vergelijken is met zoals een dier moet hebben als hij moet overleven in de natuur? In ieder geval ben ik zelf 2 maanden geleden begonnen met geven van kvv van de merken enrgique, duck. En er is een heel duidelijk verschil. Het eten vindt hij lekker, maar hij eet rustig en blijft ook na die tijd rustig.  We hebben geen incidenten meer meegemaakt . En op dit moment (altijd wel) heeft dat de hoogste prioriteit. al blijf ik ervan overtuigt dat aan barf veel voordelen zitten.
Heeft een van jullie een soortgelijke ervaring?  Of wel eens zoiets gehoord.

Ik geloof hier niet zo in! Ik heb 2 Australian Cattledogs, en weet niet of het een oerras is, maar ze staan nog wel zeer dicht bij de natuur :biggrin2: (als je het zo mag noemen, want vind dat mijn beide poedels ook zeer dicht dicht bij de natuur staan :D)
Ze zijn hier allemaal fel op hun eten (en dat was echt wel anders toen ik nog brokken voerde), en vooral als ik het klaar sta te maken. Kay is tijdens de bereiding net een wolf, die haar prooi staat "dood" te schudden (een flosstouw ;)), en Didge staat te jodelen als het een lieve lust is. Vienna wacht rustig haar beurt af, en Bantu staat altijd om het hoekje van de schuur te kijken omdat ze van Vienna de schuur niet "in mag"  ;)
Hier is het gedrag van Vienna, Kay en Didge in positieve zin verandert nadat ik 3 jaar geleden de overstap heb gemaakt. Bantu is afgespeent op vlees, en heeft nooit 1 brokje gehad, dus voor haar weinig vergelijk. Onder elkaar ook geen vijandigheid want ik voer ze allemaal apart van elkaar.
Dus ik zou geloof ik ook eens gaan kijken of er niet bepaalde stoffen in het voer zitten waar je hond niet tegen kan en daardoor feller word/is.

Didge en Dinka, Australian Cattledogs. Bantu en Floyd, grote poedels
www.downunder.mijnbeestenboel.nl

Deesje

« Reactie #21 Gepost op: 25 november 2009 om 22:59:47 »
ik ben eigenlijk wel heel benieuwd naar wat er specifiek aan het gedrag verandert is.. dus wat gebeurt er, wat doet ze, is het alleen rond etenstijd of heel de dag door enzenz..

ik kende ook iemand die vertelde gedragsproblemen bij de hond te hebben door het voeren van vlees maar bij doorvragen bleek het gewoon een motivatiepuntje te zijn.. de hond liet opeens het afpakken van eten niet meer toe terwijl dat bij brokken nooit een probleem was.. diagnose: vlees maakt agressief.. naar het hoe wat waarom werd niet gekeken.. dit is een overdreven geval maar veel gedrag kan wel verklaard worden..

recent zijn er weer een boel onderzoeken over gedrag en omega vetzuren dat de balans tussen 3 en 6 voor gedrag ook erg veel uit maakt.. en ik zie niet waar je een betere handreiking krijgt om die balans op peil te brengen dan door het in de meest natuurlijke manier te voeren.. maar strax maakt denkadog antistress omega brokjes en is het ook weer opgelost  8)

petra-amsterdam

« Reactie #22 Gepost op: 27 november 2009 om 17:14:23 »
Als ik elke dag dezelfde droge meuk op m,n bord zou krijgen dan maakt het me niet zo uit of iemand er iets van wegneemt en eet ik alleen om m,n honger te stillen.
Maar van m,n toetje blijf je af want dat vind ik lekker en slorp het vrolijk naarbinnen waarna ik speurend rondkijk of er nog restjes over zijn 8)
M.a.w. niets menselijks is de hond vreemd ;)

diergedrag

« Reactie #23 Gepost op: 30 november 2009 om 16:41:17 »
In tegenstelling tot de topic-schrijfster heeft barf juist een positief effect gehad op een voormalige zwerfhond hier die zelf zijn eten bij elkaar zocht als hij de kans kreeg en daarbij regelmatig het kippenbestand deed afnemen.
Hij doet het niet meer! Kennelijk krijgt hij nu wat hij wil en waar hij behoefte aan heeft.
Bij hem leidt het ook niet tot meer verdedigen van zijn voer. Als er een andere hond in de buurt komt, gromt hij even of vertrekt met zijn eten naar een rustiger plek.

wendy hostyn

• *
« Reactie #24 Gepost op: 1 december 2009 om 00:33:08 »
één van mijn honden heeft een heell ernstig angstprobleem (hij is/was echt bang van alles wat hij niet kent). sinds hij volledig op barf staat, is zijn angst aanzienlijk verminderd. hij panikeert niet meer, maar weet zichzelf goed onder controle te houden. het lijkt alsof hij zich in het algemeen beter in zijn vel voelt,en  is wat minder nerveus en schrikkerig dan voordien

Bennie

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: 1 december 2009 om 00:51:12 »
In tegenstelling tot de topic-schrijfster heeft barf juist een positief effect gehad op een voormalige zwerfhond hier die zelf zijn eten bij elkaar zocht als hij de kans kreeg en daarbij regelmatig het kippenbestand deed afnemen.
Hij doet het niet meer! Kennelijk krijgt hij nu wat hij wil en waar hij behoefte aan heeft.
Bij hem leidt het ook niet tot meer verdedigen van zijn voer. Als er een andere hond in de buurt komt, gromt hij even of vertrekt met zijn eten naar een rustiger plek.
Wel geinig, bij de katten merk ik sinds ze rauw krijgen dat ze geen zelf gevangen prooidieren meer mee naar binnen nemen, daarbij ga ik er van uit dat ze ze ook niet meer vangen.

lauraV

• leef je dag alsof het je laatste is en geniet
« Reactie #26 Gepost op: 1 december 2009 om 01:20:31 »
wat heb ik dan barf-mutsen hiero :-[ :-[

hier moet ik erbij blijven staan dat ze eten , let ik niet op dat sluipen ze geniepig  met het kippennekje naar de mand om erover te rollen of te verstoppen :-[ :-[
( ze krijgen geen tussendoortjes meer de laatste week en maar +/- 160 gram)

ik wou echt dat ze hier wat veranderde/ feller op t eten werden.....pfffff :-[ :-[
groetjes van de jackrussells , Loeka en Noa

Print

Barfplaats wordt gesponsord door