Ik wil dit toch eens als topic op het forum zetten en eens jullie mening horen.
Ik ben gestopt met het geven van barf en ook een aantal merken versvoer (m.n. die merken waar het vlees in brokken is gesneden, zoals bandit) Ik vind het zelf bijzonder spijtig, want had mij voorgenomen om te beginnen met kvv en langzamerhand te gaan barfen. Maar ik heb gemerkt dat barf en ook dat soort van versvoer waar ik het over heb gehad, akira's gedrag verandert. Niet alleen tijdens het eten, maar ookdaarna. Alsof dit voer iets in hem losmaakt waardoor hij fel, en hyperig wordt. Hij lijkt ahw 'overprikkelt'. Ik heb gemerkt dat er een duidelijke relatie bestaat tussen voer/eten en dat gedrag. Dit gedrag is dusdanig ongewenst omdat het al tot verscheidene incidenten heeft geleid (bijten, bijna bijten) Zou het kunnen dat het een óerras 'is,( Shiba inu) dat dit 'natuurlijke'voer een reaktie oproept die te vergelijken is met zoals een dier moet hebben als hij moet overleven in de natuur? In ieder geval ben ik zelf 2 maanden geleden begonnen met geven van kvv van de merken enrgique, duck. En er is een heel duidelijk verschil. Het eten vindt hij lekker, maar hij eet rustig en blijft ook na die tijd rustig. We hebben geen incidenten meer meegemaakt . En op dit moment (altijd wel) heeft dat de hoogste prioriteit. al blijf ik ervan overtuigt dat aan barf veel voordelen zitten.
Heeft een van jullie een soortgelijke ervaring? Of wel eens zoiets gehoord.
Ik geloof hier niet zo in! Ik heb 2 Australian Cattledogs, en weet niet of het een oerras is, maar ze staan nog wel zeer dicht bij de natuur

(als je het zo mag noemen, want vind dat mijn beide poedels ook zeer dicht dicht bij de natuur staan

)
Ze zijn hier allemaal fel op hun eten (en dat was echt wel anders toen ik nog brokken voerde), en vooral als ik het klaar sta te maken. Kay is tijdens de bereiding net een wolf, die haar prooi staat "dood" te schudden (een flosstouw

), en Didge staat te jodelen als het een lieve lust is. Vienna wacht rustig haar beurt af, en Bantu staat altijd om het hoekje van de schuur te kijken omdat ze van Vienna de schuur niet "in mag"

Hier is het gedrag van Vienna, Kay en Didge in positieve zin verandert nadat ik 3 jaar geleden de overstap heb gemaakt. Bantu is afgespeent op vlees, en heeft nooit 1 brokje gehad, dus voor haar weinig vergelijk. Onder elkaar ook geen vijandigheid want ik voer ze allemaal apart van elkaar.
Dus ik zou geloof ik ook eens gaan kijken of er niet bepaalde stoffen in het voer zitten waar je hond niet tegen kan en daardoor feller word/is.