Ai! Wat herkenbaar! Ik heb hier een basset met dezelfde symptomen lopen... Ik noem dit "bloat" omdat zij, tijdens en na het graseten ook "opzet" met lucht (haar maag).
Volgens mij is dit een acute aanval van ontzettende misselijkheid. En, het enige wat bij Whoofer helpt is door haar acuut de homeopathische druppels Sulphuricum Acidum D6 te geven. Ik geef haar om de 10 tot 15 minuten deze druppels totdat de aanval gestopt is. Tevens masseer ik haar buikje heel zachtjes (bij zo'n aanval). En vaak laat zij (sorry - beetje smerig) een ontzettende boer of scheet en dan zakt de aanval langzaam af en is zij weer normaal.
Whoofer eet overigens niet alleen gras. Wanneer zij geen toegang heeft tot gras, vreet ze desnoods zelfs de schoenveters op (wanneer ze de grond afspeurt naar stofjes, kruimeltjes, etc.).
Dit is niet om paniek te zaaien, maar Whoofer heeft na exact zo'n aanval een maagtorsie gekregen. De aanval kreeg zij weer na het eten van buffelhuid. Dit heeft mij doen geloven dat de meeste maagtorsies veroorzaakt worden door misselijkheid....
Naast deze acute druppeltjes en het masseren van de buik, probeer ik natuurlijk vooral zulke aanvallen te voorkomen. Naar mijn mening helpt het om Whoofer heel regelmatig en op exact dezelfde tijdstippen haar eten te geven, haar op gezette tijden te laten plassen en poepen, haar nooit buffelhuid meer te geven, haar nooit te lang te laten kluiven op een rauw bot (dan zuigt ze lucht naar binnen), maar, of je het echt kunt voorkomen....... daar ben ik nog niet achter.... Ik heb wel gemerkt dat als Whoofer niet naar buiten wil omdat het rot-weer is, ze dan mogelijk na een uur zo'n aanval krijgt, omdat ze feitelijk 1 uur daarvoor al erg moest poepen.... DAT soort dingen dus. Zij moet dus een erg geregeld leven lijden. Ik denk zelfs dat stress ermee te maken heeft. Als mevrouw mee moet op visite (waar ze een pesthekel aan heeft) dan kan dit ook zulke aanvallen opwekken.
Gezond eten, regelmatig leven en probeer uit te vinden wat precies de aanvallen bij jouw hond veroorzaakt!
Groetjes, Lizzy