Print

Auteur Topic: Versvlees, afwisseling, prijzen en kwaliteit...  (gelezen 7587 keer)

Angelique

• Beheerder
  • Blij dat ik BARF
    • Plaza33 Natuurlijk goed voor mens en dier.
Re: Versvlees, afwisseling, prijzen en kwaliteit...
« Reactie #30 Gepost op: 18 februari 2009 om 23:26:16 »
Mag ik als redelijke nieuwkomer ook een duit in het zakje doen?

Ik ben een parttime barfer, d.w.z. 50/50 en wel om de domme reden dat ik erg veel moeite heb met berekeningen. ( gaat wel steeds beter :)

Mijn hond kreeg eerst 100% Kivo, nu dus de helft. Kivo kost 12 kilo/ 15 euro, bij een verkooppunt 18,50 per 12 kilo. Maakt gebruik van natuurlijke calciumbronnen. Of er granen inzitten :-[ ?

Het voer wordt gemaakt door een eenmansbedrijf die volledig openheid van zake geeft, als je wilt kun je in het bedrijf zelf meekijken wat hij er in verwerkt, telefonisch is hij erg toegankelijk.  Ook hier het argument van: "hij doet het er prima op" tja.... Ik vind het er goed uitzien, is redelijk grof gemalen.

Ik weet niet of het wat toevoegt aan de discussie?
Ik weet niet waar je woont maar je mag van mij wel eens een kiloootje proberen ( naast de andere afwisseling zoals Roos voorstelt!)

Wat houdt je tegen?
Hoi!   Angelique

www.plaza33.com

Angelique

• Beheerder
  • Blij dat ik BARF
« Reactie #31 Gepost op: 18 februari 2009 om 23:28:57 »
hahaha sorry dat ik verkeerde indruk heb gewekt... ik dacht dat ik het zo voorzichtig mogelijk zei  :D  en een beetje  :-[

Ik las je posting nog een keer en dacht...even terugzoeken, want zover ik me kon herrineren was ik vandaag nog niet dronken of high geweest, dus kon ik nooit zo'n uitspraak gedaan hebben ;D ;D
Hoi!   Angelique

www.plaza33.com

*milyck*

« Reactie #32 Gepost op: 18 februari 2009 om 23:29:56 »
Wat houdt je tegen?

Zal het morgen eens vragen!

roos79

« Reactie #33 Gepost op: 18 februari 2009 om 23:31:19 »
Ik weet niet hoe dat werkt bij jou, maar wordt jij scherper als iedereen slaperiger wordt ?!?! :o
  :sleep1:   ;D ;D

Muis en Sam

Angelique

• Beheerder
  • Blij dat ik BARF
« Reactie #34 Gepost op: 18 februari 2009 om 23:39:08 »
Ik weet niet hoe dat werkt bij jou, maar wordt jij scherper als iedereen slaperiger wordt ?!?! :o
  :sleep1:   ;D ;D

Of ik een nachtmens ben?....ja dus. ;D
Hoi!   Angelique

www.plaza33.com

Lizzy

• Siamsa - Kennel voor Dalmatische Honden
« Reactie #35 Gepost op: 19 februari 2009 om 08:39:26 »
Ik vind "het goed doen" wel een goed argument. Tenminste, als je met een kritisch oog kijkt. Ik ken mensen die hun hond stinkt de pan uit en als ik dan op het voer wijs, zeggen ze "hij doet het op dat voer hartstikke goed!". En dan zeg ik dood leuk "Aha, en daarom meurt hij zo. Ja nee, ik begrijp het ::)".

Het is dus wel een klinkend argument. Je kies namelijk een type voer uit (rauw/vers) dat sowieso beter past bij de hond. En dan kun je gewoon kijken "hoe je hond het er op doet". Je kunt wel vol blijven houden dat een Bandit en een Carnibest en een merk xx DE beste KVV's zijn maar als jouw hond het er prut op doet, is het voor jou dus niet het beste voer.....

Ik zou zelf nooit meer terug gaan naar een door een fabrikant gemaakt KVV. Ik zou een klein goedkoop vleesmolentje aanschaffen (die makkelijk uit elkaar te halen is en makkelijk schoon te maken is) en ik zou daar dan iedere dag de BARF maaltijd doorheen gooien. Maar mooi dat hier geen kant en klare handel in huis komt. Mij lijkt dat een kleine moeite, zelf malen. OK, kan ik geen geiten/lamsbotten meer geven maar ik geloof dat honden het prima doen op bot van kip, eend, parelhoen, etc.

Zou ik dan mijn mening moeten geven over "wat is de beste KVV": het blijft moeilijk. Veel KVV fabrikanten weigeren categorisch te vertellen wat ze in hun prak stoppen. En dat vind ik irritant en vaag. Aan de andere kant heeft het ook weinig meerwaarde wanneer een fabrikant wel verteld dat er in zit, want het is toch niet controleerbaar.... Maar goed, voor mij een beetje een principe kwestie. Ik houd daar dus niet van, van fabrikanten die daar heel moeilijk en geheimzinnig over doen, als of we het hier over een Staatsgeheim hebben. Ik zou dus een merk kiezen die daar wel open over is en waarvan de inhoud me aanstaan. Het merk moet minimaal gemalen bot bevatten als enige calciumbron. Dus geen flauwekul van "een beetje bot en een beetje calciumcitraat". En ik zou een merk zoeken die geen premix door het voer plettert. En ook geen allerlei onbeduidende vreemde olie-tjes. Dan houd je nog maar een paar merken over. En die zou ik dan afwisselen (want ik geloof niet in compleet. Ik geloof in afwisseling).
« Laatst bewerkt op: 19 februari 2009 om 09:08:44 door Lizzy »

Siamsa - Dalmatische Honden

Magic

• From Rescha's Magic
« Reactie #36 Gepost op: 19 februari 2009 om 10:18:35 »
Na wat merken te hebben geprobeerd deden ze het best op Energiqie nr 4.
Helaas merkte ik pas het echt verschil als ik een bepaald merk langer gaf.
Energiqe gebruik ik nu als basis ondanks dat het er niet uitziet vinden ze het erg lekker en eten het graag de vacht glanst , gezonde hond ,en humeur geweldig.
Wat ik geleerd heb van Lizzie is dat afwisseling zeker met het geven van kvv belangerijk is dus wissel ik af met af en toe Carnibest en andere soorten van Energique. Ik hoop in de toekomst nog eens Bandit te proberen en wat barf dingen gaan geven.

"Nam et si ambulavero in medio umbrae mortis:
non timebo mala, quoniam tu mecum es"

Helma

« Reactie #37 Gepost op: 19 februari 2009 om 10:43:30 »
Waar halen jullie smuldier Paard??

Cindy de Wolf

• Dit forum is het helemaal !
« Reactie #38 Gepost op: 19 februari 2009 om 10:59:14 »
Waar halen jullie smuldier Paard??

Bij Mulder zelf. De nieuwe glutenvrij versies zijn namelijk (nog) niet te koop in de winkel. Afname minimaal 120kg dit mag wel van afwisselende samenstelling zijn.
Cindy

roos79

« Reactie #39 Gepost op: 19 februari 2009 om 14:05:38 »
Bij Mulder zelf. De nieuwe glutenvrij versies zijn namelijk (nog) niet te koop in de winkel. Afname minimaal 120kg dit mag wel van afwisselende samenstelling zijn.

toch wel, er zijn al dierenspeciaalzaken / vers verkooppunten die het verkopen.

Muis en Sam

claudiaB

• Daisy voor altijd in mijn hart
« Reactie #40 Gepost op: 19 februari 2009 om 14:18:18 »
toch wel, er zijn al dierenspeciaalzaken / vers verkooppunten die het verkopen.

Die zou ik graag willen weten.
Ik heb ook interesse in de paard en glutenvrije versies.

Ons Elftal

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: 19 februari 2009 om 19:40:23 »
Onze Witte herder Joy heeft van pup af aan al problemen met haar darmen en huid gehad. Dit is ook de reden waarom ik me - nadat Hellen mij er op attent heeft gemaakt - verder ben gaan verdiepen in het rauw voeren. Eigenlijk wilde ik er niet aan omdat ik het eng vond.
We hebben verschillende (ook de duurderde ) merken KVV en aan Joy gegeven, maar ze bleef jeuk en diarree houden. In juli verleden jaar stonden we op het punt om haar in te laten slapen. Leven was voor haar lijden. Toen hoorde ik van de glutenvrije versie van Smuldier en heb als laatste wanhoopsdaad bij Mulder een bestelling gedaan.  Zij krijgt dit vanaf die tijd als hoofdmaaltijd met elke dag verse groente en een beetje yoghurt. Twee keer in de week een rauw ei en een runderstrot. Vanaf dat ze deze combinatie krijgt, gaat het fantastisch met haar en zo het er nu naar uitziet gaat ze zonder jeuk en diarree gewoon oud worden.
Ik heb te weinig kennis om te zeggen dat het een goed voer is, maar voor Joy is het levensreddend geweest. Ze is nu een superblije hond die nog maar één keer per dag keurige harde en weinig ontlasting heeft plus een geweldige vacht en nooit meer jeuk.
Onze andere honden krijgen 's morgens Smuldier en 's avonds zelf samengesteld (wel gemalen). Ook zij "doen" het allemaal stuk voor stuk prima. Ik kan me niet voorstellen, dat als een voer echt heel slecht zou zijn mijn honden in zo'n goede conditie zouden zijn. Ik ben er dik tevreden over.
« Laatst bewerkt op: 20 februari 2009 om 06:32:01 door Ons Elftal »

oebaya

• baik kenalkan kau
    • dari kraton ketjil
« Reactie #42 Gepost op: 20 februari 2009 om 09:00:20 »
Maar, los van welk merk ik nu zal gaan voeren, blijft de discussie van de prijs versus de inhoud... Dat vind ik toch wel een interessante...houdt 'duurder' automatisch ook 'beter' in? Of is dat iets dat mensen elkaar (moi incluis) heel mooi aanpraten. "jaaaa, meer spiervlees he?! En betere calciumbron. En ook veel grover en natuurlijker aandoend dan andere merken. En het stinkt minder. Ik vind het er echt duidelijk beter uitzien"

Smuldier gebruikt categorie 3 vlees, d.w.z. niet geschikt voor menselijke consumptie. Categorie 3 vlees komt vaak van noodslachtingen en mag niet meer de voedselketen in of we kunnen het niet eten (veren b.v.). Bedrijven die het verwerken moeten daarvoor een vergunning hebben van de RVV. Categorie 1 is vlees dat b.v. vanwege BSE risico niet gebruikt mag worden en Categorie 2 vlees is bedorven vlees en dergelijke. Categorie 1 en 2 gaan de verbrandingsovern in.

Categorie 3-materiaal

1. Onder categorie 3-materiaal wordt verstaan dierlijke bijproducten die aan de onderstaande beschrijving beantwoorden of materiaal dat dergelijke bijproducten bevat:

a) delen van geslachte dieren die overeenkomstig de communautaire wetgeving voor menselijke consumptie geschikt zijn verklaard, maar die om commerciële redenen niet voor menselijke consumptie bestemd zijn;

b) delen van geslachte dieren, die voor menselijke consumptie ongeschikt zijn verklaard, maar die geen symptomen van op mens of dier overdraagbare ziekten vertonen en die afkomstig zijn van karkassen die overeenkomstig de communautaire wetgeving voor menselijke consumptie geschikt zijn verklaard;

c) huiden, hoeven en horens, varkenshaar en veren van dieren die worden geslacht in een slachthuis nadat zij een keuring vóór het slachten hebben ondergaan waarbij zij geschikt zijn verklaard om voor menselijke consumptie te worden geslacht overeenkomstig de communautaire wetgeving;

d) bloed verkregen van andere dieren dan herkauwers die worden geslacht in een slachthuis nadat zij een keuring vóór het slachten hebben ondergaan waarbij zij geschikt zijn verklaard om voor menselijke consumptie te worden geslacht overeenkomstig de communautaire wetgeving;

e) dierlijke bijproducten verkregen bij de productie van voor menselijke consumptie bestemde producten, waaronder ontvette beenderen en kanen;

f) andere voormalige voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong of voormalige voedingsmiddelen die producten van dierlijke oorsprong bevatten dan keukenafval en etensresten, die niet langer voor menselijke consumptie bestemd zijn, zulks om commerciële redenen of ten gevolge van gebreken bij de productie of bij de verpakking of andere gebreken die geen enkel gevaar voor mens of dier vormen;

g) rauwe melk afkomstig van dieren die geen klinische symptomen vertonen van een via dat product op mens of dier overdraagbare ziekte;

h) op volle zee voor de productie van vismeel gevangen vis of andere zeedieren, met uitzondering van zeezoogdieren;

i) verse bijproducten van vis afkomstig van bedrijven die visproducten voor menselijke consumptie vervaardigen;

j) eierschalen, bijproducten van broederijen en bijproducten van gebarsten eieren afkomstig van dieren die geen klinische symptomen vertonen van een via dat product op mens of dier overdraagbare ziekte;

k) bloed, huiden, hoeven, veren, wol, hoorn, haar en bont afkomstig van dieren die geen klinische symptomen vertonen van een via dat product op mens of dier overdraagbare ziekte; en

l) ander keukenafval en etensresten dan genoemd in artikel 4, lid 1, punt e).

2. Categorie 3-materiaal wordt zo spoedig mogelijk overeenkomstig artikel 7 verzameld, vervoerd en geïdentificeerd, en, tenzij in de artikelen 23 en 24 anders is voorgeschreven,

a) wordt rechtstreeks als afval verwijderd door verbranding in een verbrandingsinstallatie die overeenkomstig artikel 12 is erkend;

b) wordt verwerkt in een overeenkomstig artikel 13 erkend verwerkingsbedrijf, volgens een van de verwerkingsmethoden 1 tot en met 5, in welk geval het daaruit resulterende materiaal blijvend wordt gemerkt, indien technisch mogelijk met een geur, overeenkomstig bijlage VI, hoofdstuk I, en als afval wordt verwijderd door verbranding of meeverbranding in een verbrandings- of meeverbrandingsinstallatie die overeenkomstig artikel 12 is erkend of wordt gestort op een stortplaats die overeenkomstig Richtlijn 1999/31/EG erkend is;

c) wordt verwerkt in een verwerkingsbedrijf dat overeenkomstig artikel 17 is erkend;

d) wordt verwerkt in een technisch bedrijf dat overeenkomstig artikel 18 is erkend;

e) wordt als grondstof gebruikt in een bedrijf voor de productie van voeder voor gezelschapsdieren dat overeenkomstig artikel 18 is erkend;

f) wordt verwerkt in een biogasinstallatie of composteerinstallatie die overeenkomstig artikel 15 is erkend;

g) wordt, als het het in lid 1, onder l), bedoelde keukenafval en etensresten betreft, verwerkt in een biogasinstallatie of tot compost overeenkomstig de voorschriften die zijn vastgesteld volgens de in artikel 33, lid 2, bedoelde procedure, of, in afwachting van de vaststelling van die voorschriften, overeenkomstig de nationale regelgeving;

h) wordt, als het materiaal afkomstig is van vis, ingekuild of tot compost verwerkt overeenkomstig de voorschriften die zijn vastgesteld volgens de in artikel 33, lid 2, bedoelde procedure; of

i) wordt verwijderd volgens een andere methode, dan wel gebruikt op een andere manier, in overeenstemming met de voorschriften die, na raadpleging van het betrokken wetenschappelijk comité, volgens de in artikel 33, lid 2, bedoelde procedure zijn vastgesteld. Die methode of die manier kan een aanvulling vormen op, dan wel in de plaats komen van, het bepaalde in de punten a) tot en met h).

De duurdere merken zeggen, dat ze vlees gebruiken dat ook geschikt is voor menselijke consumptie. Daarbij haalt Smuldier zijn vlees niet alleen uit Nederland. Als de wagen b.v. in België heeft geleverd, dan moet hij voor hij teruggaat nog langs een aantal slachthuizen om vlees en pens op te halen. Het is bij Smuldier dus een kwestie van: grote omzet, inkoop ook buiten Nederland, een iets mindere soort vlees, en een goede logistiek, geen bewerkingen zoals er hamburgers van maken, geen dure doosjes er om. Blijft over wat de kalkbron is. Dat is een supplement, maar dat kan ook betekenen dat het wordt ingekocht van een ander bedrijf die toegestane botten en eierschalen verwerkt tot het juiste produkt.
gr.
Nicolette

Ons Elftal

• Gast
« Reactie #43 Gepost op: 20 februari 2009 om 10:28:45 »
Smuldier gebruikt categorie 3 vlees, d.w.z. niet geschikt voor menselijke consumptie. Categorie 3 vlees komt vaak van noodslachtingen en mag niet meer de voedselketen in of we kunnen het niet eten (veren b.v.). Bedrijven die het verwerken moeten daarvoor een vergunning hebben van de RVV. Categorie 1 is vlees dat b.v. vanwege BSE risico niet gebruikt mag worden en Categorie 2 vlees is bedorven vlees en dergelijke. Categorie 1 en 2 gaan de verbrandingsovern in.

Op de site staat heel iets anders. Dat het vlees wel degelijk geschikt is voor menselijke consumptie.

roos79

« Reactie #44 Gepost op: 20 februari 2009 om 14:39:27 »
Categorie 3-materiaal

1. Onder categorie 3-materiaal wordt verstaan dierlijke bijproducten die aan de onderstaande beschrijving beantwoorden of materiaal dat dergelijke bijproducten bevat:

a) delen van geslachte dieren die overeenkomstig de communautaire wetgeving voor menselijke consumptie geschikt zijn verklaard, maar die om commerciële redenen niet voor menselijke consumptie bestemd zijn;
gr.
Nicolette

Dus het is maar hoe je het leest dan... toch wel geschikt voor menselijke consumptie maar omdat wij mensen niet zo veel pens en hart bijv lusten (commericiële redenen) valt het onder Cat.3 ?
Ik weet niet zeker, maar volgens mij zijn vrijwel alle KVV's cat.3, toch?  :-\
Overigens toch ook het Barf-materiaal, wat je bijv. bij Barf-aanbieders koopt? ::)

Muis en Sam

Print

Barfplaats wordt gesponsord door