Wauw Oebaya, ik heb met veel spanning en interesse dit stuk gelezen! Ik ga voor een heeeeel groot deel overigens helemaal met je mee (qua het fokken van honden, groot, groter, grootst, vuilnisbakjes, erfelijke problemen, etc).
Graan is overigens niet onbespreekbaar hier hoor. Er zijn mensen tegen graan en er zijn mensen voor graan. En anderen zitten er tussen in. Ik voer ook wel graan. Matig, maar ik voer ze wel! Zo ken ik er nog veel meer, die het wel voeren.
Toch is de hoeveelheid graan die vroeger gevoerd werd en nu gevoerd wordt door mensen zoals ik (en anderen) niet te vergelijken met de hoeveelheid graan, ook nog eens van SLECHTE kwaliteit, die tegenwoordig in de meeste brokken verwerkt zit. Dat staat voor mij wel vast... Ik gebruik alleen biologische granen en bijv. granen van oude rassen die gezond en sterk zijn. Brokken gebruiken afval granen van de meest belabberde kwaliteit (de meeste brokken dan he, niet allemaal). Het brood van vroeger is ook niet te vergelijken met de graan van brokken van vandaag de dag....
Ik ben er trouwens van overtuigt dat een hond ook zonder graan PRIMA kan leven. En, ik ben er ook nog steeds van overtuigt dat teveel graan schadelijk is. Want, granen zijn zelfs voor mensen (omnivoren) helemaal niet zo gezond als dat we denken. Zeker niet die doorgefokte/gekweekte en gemanipuleerde graansoorten van tegenwoordig. Er zijn mensen met bepaalde bloedgroepen die ook niet tegen graan kunnen. Want, het verbouwen van graan bestaat ook nog niet zo lang (in evolutie-termen gezien). De bloedgroep B waren de landbouwers en dit is de jongste bloedgroep. Daarnaast staat het gewoon vast dat sommige mensen maar ook sommige honden geen graan kunnen verdragen. Sommige mensen en sommige honden krijgen gewoon problemen met maag/darmen of met de huid. Deze honden (en mensen) moet je geen granen voeren. Granen kunnen zeer gist-opwekkend werken, vooral in combinatie met vlees (verzuring). Honden die gevoelig zijn voor gisten (bijv. bassets) kun je gewoon beter geen/weinig granen geven. Teveel granen worden er trouwens van verdacht (de granen van slechte kwaliteit) om kanker te veroorzaken bij de hond (ook bij de mens). Ik heb overigens twee Dalmaten (dat stukje was van mij) die erg goed op een kleine hoeveelheid granen reageren.
Zo, dat was even over graan.
Nu even over de hond en zijn stofwisseling en of hij zich snel aanpast. Ik denk persoonlijk (dit is dus echt persoonlijk) dat honden een van de sterkste dieren zijn op aarde. Honden blijven nog in leven als je ze iedere dag alleen maar aardappel te eten geeft! Honden zijn OERSTERK. Dat moet haast wel, want door het fokbeleid en de voeding van vandaag de dag en door de vaccinaties, zou bijna ieder willekeurig dier er dood bij neervallen. De hond niet. De hond is een aaseter, een vleeseter, een alleseter en is ZO sterk dat hij op niks nog in leven blijft.
Vroeger werden de honden heel schraal gevoerd en bleven inderdaad soms heel lang leven. Dat is ook niet zo gek, want toen bleven inderdaad alleen de sterktste exemplaren in leven. De rest was al 10 keer eerder dood.
Maar, vandaag de dag laten we alle hondjes in leven. Koste nog moeite worden gespaard om ieder pupje in leven te houden. We vaccineren ons helemaal het lazerus zodat ieder individu blijft leven. We vinden (vandaag de dag) dat ieder individu recht heeft op een bestaan (zie Don Hamilton). Dus, de zwakke exemplaren blijven in leven.... Voer je deze schraal, voer je deze met brokken, dan weet je bijna zeker dat je binnen een aantal jaren afscheid van je hond moet nemen.... Deze honden, wil je ze een iets langer leven beschoren laten zijn, MOET JE WEL goed voeren.
Nou, daarnaast is het natuurlijk een soort "kunst" geworden om de hond zo goed en gezond mogelijk te voeren. Tenminste, de meeste bijv. barfplaats leden zien het zo wel (denk ik). Ik wel. Ik wil een zo goed en gezond mogelijke voeding voor de hond. Want, A)weet ik niet hoe sterk mijn honden werkelijk zijn (ze hadden misschien wel dood gegaan aan parvo als ze niet geent waren geweest of ze hadden bij 4 weken al dood geweest omdat ze de sterkste niet waren) en B)ik vind dat mijn honden recht hebben om een zo goed/gezond mogelijke voeding (da's persoonlijk he!). En C)Ik wil ze zo lang mogelijk gezond bij me hebben....
Neemt niet weg dat ik inderdaad denk dat een hond een ijzersterk gestel heeft en zich super makkelijk en snel aanpast. Neemt niet weg dat dit misschien NIET het BESTE is voor de hond. En ik wil het beste....
Maar goed, ik denk wel dat honden zich snel aanpassen ja. Maar, ik denk niet dat de evolutie van rashonden ZO snel gaat dat een hond kan leven op mensenvoer. Een hond blijft in principe ALTIJD een carnivoor (misschien over 100 miljoen jaar niet meer, maar da's even afwachten

). Bestuderen we het gebit van de hond en de darm en de maag: dan is en blijft het een carnivoor. Eigenlijk is de hond een allesetende carnivoor. Een aasetende carnivoor. Een vuilnisbak-etende carnivoor. Hij zal zich aanpassen aan wat hij te eten krijgt van de baas of wat hij bij elkaar kan scharrelen. Maar, het blijft een carnivoor. Ik denk dat iedere hond daarom het recht heeft om een voeding te krijgen dat voor 70% a 75% bestaat uit voeding van dierlijke oorsprong....
Ik bedoel daar dus mee: vlees, orgaanvlees, botten, eieren, zuivel of weet ik wat, als het maar van dierlijke oorsprong is. Daar doet iedere carnivoor het het beste op. Dus, als je wilt streven naar het beste, dan geef je een carnivoor 70% tot 75% voeding van dierlijke oorsprong. Neemt niet weg dat je voor een Dalmaat andere regels hanteert dan voor een Basset. Aan deze honden heeft de mens teveel "geknoeid". Mogelijk door WAAR ze gefokt zijn, maar ook door hoe ze gefokt zijn (behoud van uiterlijk en door onwetendheid). En, dat geldt voor een Thai ook. Ik ken zijn specifieke eisen overigens niet...
Maar, de basis blijft 70% tot 75% voeding van dierlijke oorsprong. Daar wijk ik niet vanaf...
Ja, een hond blijft OOK leven op minder. Maar, aangezien ik het beste voor mijn honden eis, geef ik ze dat waarvan ik denk dat het het beste is: 70% tot 75% voeding van dierlijke oorsprong.
Het is bewezen dat een hond ook blijft leven op minder. Kijk maar naar de brok.... Maar vraag niet hoe... Als je mazzel hebt zit daar 20% voedingsstoffen in van dierlijke oorsprong... Ook nog eens doodgekookt.
En daarom, ja daarom zijn zoveel brokken-honden ziek, zwak, misselijk of ongezond....! Zeker DIE honden die eigenlijk bij 3 weken dood zouden zijn gegaan als we hen niet beschermt hadden door bijvoeding, super-zorg, dokters en vaccinatie... (begrijp me goed: ik oordeel hier niet!).
Sommige honden worden dus 16 jaar op brokken. Maar, de meeste niet....
Groetjes, Lizzy