Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door maddoc
#1055087
De eendenruggen van Herby zijn heel goed bevleesd vergeleken met eendkarkas,

daarom vraag ik me af of ik de eendenrug niet anders zou moeten rekenen dan 50 bot/50 vlees,

bv 60 vlees/40 bot of 70 vlees/30bot?

Omdat de eendenruggen en eendennekken (zijn die wel 50/50?)  het enige vleesbot zijn dat ik Maddoc (nog) kan geven ivm voedselintolerantie maakt het nogal een verschil of ze 50/50 of bv 70/30 zijn voor zijn menu.

Ik probeer vwb vleesbot af te wisselen met botmix 2 (eend/konijn/haas) en botmix zalm, dat verdraagt hij wel, maar eet het heel slecht.

Ik heb al bedacht dat ik een deel zou hebben kunnen vervangen door eendenvleugels die kaler zijn, maar die heb ik niet meebesteld omdat ze die eerder nooit wilden eten.
Door flin
#1055119
'k denk dat je 't best kan kijken naar z'n ontlasting,
en aan de hand daarvan kunt beslissen hoeveel kaalbot % je nond t best op doet?

bij de meesten lijkt 't kaalbot % te liggen tussen de 20-25 % , om 'n mooie drol te draaien?

en als je 't echt wilt weten,
hoe de verhoudingen zijn,
in 'n bepaald stuk karkas oid, kun je een keer 't vlees van 't bot afschrapen, wegen, en weten?

al is't maar voor jezelf, om niet fout te gokken?
Door maddoc
#1055130
flin schreef: en als je 't echt wilt weten,
hoe de verhoudingen zijn,
in 'n bepaald stuk karkas oid, kun je een keer 't vlees van 't bot afschrapen, wegen, en weten?

al is't maar voor jezelf, om niet fout te gokken?

ja die hield ik al m'n achterhoofd ;)

maar lijkt me nog niet zo simpel als het klinkt, met al die wervels ed.

snap dat ik naar de ontlasting kan kijken vwb een overmaat aan bot, maar zat eigenlijk naar de gehele balans te kijken;

Ik had voor Maddoc een berekening en menu gemaakt op aanname van eendenrug= 50/50 bij 333gr/dg (wordt natuurlijk afgerond, dit rekende makkelijk, 3x333gr=1000gr) kwam ik dan op;

166gr vleesbot 50/50, 50gr spiervlees, 66,66gr orgaan, 50gr groente,

maar als ik uitga van eendenrug is 70vlees/30bot dan (weer bij 333gr/dg) dan heb ik 277,50gr eendenrug nodig om aan het kaal bot percentage van 25%= 83,25gr te

komen, dan is 277.50-83.25= 194.25gr spiervlees = 58,30% ipv 40% en  blijft er nog maar 333gr - 277,50gr = 55,50gr voor de rest over, als dat orgaan wordt wordt

dat 16.66% ipv 20% (op zich niets mis mee) en dan zou de groente buiten berekening blijven en dus geen extra spiervlees= variatie meer bijgegeven worden en wordt

het dus eenzijdiger.

Vandaar mijn vraag, ik had al meer info geprobeerd te vinden via 'Zoek'
Door flin
#1055250
ah,
je bent bang dat je te weinig variatie in vlees geeft, omdat je bent aangewezen op eende-bot, waar veel spiervlees aanzit

gemalen konijn, en haas gaat ook goed? van de Herby.., heb je al n's heel kenijn, of haas-karkas geprobeerd?

'k zou zelf  idd niet minder veelzijdig gaan voeren, en niet onder 20 % bot proberen te gaan zitten...

   anders miss toch wat vlees afscrapen, en aan je snorretjes geven?

edit spelfout
Laatst gewijzigd door flin op zo 28 sep 2008, 18:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door maddoc
#1055467
flin schreef: je bent bang dat je te weinig variatie in vlees geeft, omdat je bent aangewezen op eende-bot, waar veel spiervlees aanzit

gemalen konijn, en haas gaat ook goed? van de Herby.., heb je al n's heel kenijn, of haas-karkas geprobeerd?

ja dat, en dat het botpercentage te laag zou kunnen uitvallen als het echt afwijkt van 50/50, stel dat het 70/30 zou zijn dan is het kaal bot geen 25% meer, maar 15%.

botmix 2 is eend/konijn/haas; lijkt wel goed te gaan maar vindt ie niet lekker en de afgelopen week weigerde hij het stelselmatig, dan at ie liever niet (ondanks gemengd met de rest, daar probeert ie dan nog wat van uit te vissen).  Al heeft ie het vh weekend wel lekker gegeten nadat m'n oog was gevallen op een pot met gemalen pens die al een jaar stof stond te vergaren en aangezien rund recent aan het menu is toegevoegd..., maar teveel pens gaat niet goed).

heel konijn of haaskarkas heb ik nog niet gehad.

maar ik zal nog 'ns kritisch naar de ruggen kijken, het eerste vd nieuwe lichting staat te ontdooien..
en zal idd kijken of er indien nodig wat af te halen is voor katten, de helft vindt dat iig erg lekker..
Door maddoc
#1056935
nou,
ik heb een eendenrug ontleed;

gewicht totaal 240gr (ook al behoorlijk wat vocht uitgelekt).

Vel    = 82gr

Vlees = 105gr

Bot    =  53gr      (laatste fliebertjes vlees kon ik er niet afkrijgen, dus bot ong 50gr) 
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door