Wat bedoel je met kluiven? Van die buffelhuid-ondingen? Nee. da's echt troep, en gevaarlijk ook. Bij mij komen ze niet meer in huis, ik heb diverse malen honden er bijna in zien stukken. Voor de schone kiezen doen ze ook niks, ze worden heel snel slubberig en slap.
Botten moet je ook nooit laten slingeren vind ik. Ik voer in principe geen botten die zouden kunnen gaan slingeren, dus die niet op gaan (recreatiebotten). Ik voer alleen botten voor consumptie, en die slingeren niet rond, die gaan op. Recreatiebotten, dus grote harde botten van bv rund, zijn linke dingen, en helemaal de gekookte exemplaren. Sommige honden krijgen er stukken af en die stukken zijn keihard en scherp dus gevaarlijk. En je loopt een gerede kans dat je hond tanden of kiezen breekt op die harde botten. Omdat ze zo hard zijn worden de tanden en kiezen er ook niet echt schoon van.
Als je je honden lekker wilt laten knagen, geef ze dan lappen pens en kopvlees, en geef ze zachte vleesbotten. Te beginnen met kippennekken, als dat goed gaat kippenvleugels (ingeknipt met een snoeischaar of platgemept) en daarna bv eendennekken, kipkarkassen, parelhoenkarkassen, hazenkarkassen, konijnen, al dan niet in onderdelen, en kippendelen. Lees de bottendocumentatie in de Bieb er eens op na!