Print

Auteur Topic: aankomen in gewicht met satin ball?  (gelezen 3167 keer)

tieneke

Re: aankomen in gewicht met satin ball?
« Reactie #15 Gepost op: 14 mei 2008 om 23:46:50 »
'k kan me voorstellen dat als katten te veel vet eten in verhouding tot 't gewone vlees en bot etc, ze dus minder en miss te weinig voedingsstoffen binnenkrijgen...

....wat voor ellende bedoel je Dory?
Ik ben geen Dory,maar heb hier een Tinus-gevaarte lopen die heel weinig vet kan verdragen,het meeste vel haal ik tegenwoordig van de eend/kip etc anders krijgt hij gigantische oprispingen? met bloats wat dus meerdere keren gebeurde voor ik erachter kwam waar de oorzaak lag.
Zeer beangstigend om mee te maken en zeker als de maag/buik opzwelt.
Gelukkig liep het steeds met een sisser af,sindsdien hier geen vette vleesmaaltijden meer.

202Spots

• Cis & Tor.....
    • Barf Foto's
« Reactie #16 Gepost op: 14 mei 2008 om 23:49:56 »
....wat voor ellende bedoel je Dory?

pancreatitis...Tor nu 2 x van echt TEveel vet in 1 maaltijd.... had 't moeten weten..:-[
Dory,Dalmatians Bo & Starr
Angels Cissy & Torro
If tears could build a stairway,and memories a lane,
I'd walk right up to heaven,and bring you home again.

tieneke

« Reactie #17 Gepost op: 14 mei 2008 om 23:56:58 »
pancreatitis...Tor nu 2 x van echt TEveel vet in 1 maaltijd.... had 't moeten weten..:-[
Ach...als je alles van te voren weet ben je rijk ....toch?  ;)
Tegenwoordig gooi ik echt alle overgebleven kip/eendenvellen gewoonweg in de vuilnisbak,ik gaf de poezen nog wel eens iets extra's hiervan maar ga gewoon geen risico meer nemen.

202Spots

• Cis & Tor.....
    • Barf Foto's
« Reactie #18 Gepost op: 15 mei 2008 om 00:31:07 »
Ach...als je alles van te voren weet ben je rijk ....toch?  ;)
Tegenwoordig gooi ik echt alle overgebleven kip/eendenvellen gewoonweg in de vuilnisbak,ik gaf de poezen nog wel eens iets extra's hiervan maar ga gewoon geen risico meer nemen.

Eend vind ik wel 't vetste daar word heel wat van weggesneden...en hier gaat ook alle velen en zichtbaar vet van de kip af, ook de vet wat op de lamhart zit gaat eraf.
Die verwende katten vreten het ook niet eens!!! >:(
ze lusten geen kippenvel maar vangen en vreten wel sprinkhanen ::)
Angels Cissy & Torro

tieneke

« Reactie #19 Gepost op: 15 mei 2008 om 00:38:11 »
Eend vind ik wel 't vetste daar word heel wat van weggesneden...en hier gaat ook alle velen en zichtbaar vet van de kip af, ook de vet wat op de lamhart zit gaat eraf.
Die verwende katten vreten het ook niet eens!!! >:(
ze lusten geen kippenvel maar vangen en vreten wel sprinkhanen ::)
Ja die eend is echt vette bagger waar je haast meer vet van afhaalt dan vlees,koop het ook nog eens als zeer jonge eend  :-\
Als de hele lading op is dan hou ik het voortaan lekker bij de eendennekken,ben lang bezig met het ontleden en als ik dan zie dat de wilde zwijnen het binnen no-time zo naar binnen zuigen .....,varkens !  >:(

flin

« Reactie #20 Gepost op: 15 mei 2008 om 12:56:53 »
hmmm. 'k kan alleen artikelen vinden die aangeven, dat mocht een (meestal) hond of kat pancreatits al hebben, een dieet met oa zo weinig mogelijk vet, kan helpen,

....maar, 'k kan nergens vinden dat  veel vet eten, zou leiden tot pancreatitis... ? :-\

http://www.whgdierenartsen.nl/html/frameset.html
« Laatst bewerkt op: 15 mei 2008 om 14:28:33 door flin »

Mevroi Kruim

« Reactie #21 Gepost op: 15 mei 2008 om 14:20:03 »
Ik zei ook niet dat je veel vet moest gaan voeren, ik zei alleen dat er in vet 2x zoveel calorieen zitten.
Wat ik schreef was dat ik zelf geen granen en suikers zou gaan voeren om mijn katten dikker te krijgen (en ik heb 2 ieletjes) maar gewoon meer van het normale dieet. En daar sta ik nog steeds achter.

Do not do as I do or do as others do. That's a lot of do do, and we all know what that smells like
by Puppetji

flin

« Reactie #22 Gepost op: 15 mei 2008 om 14:20:50 »
dit gaat over mensen, niet over katten of honden,....

bloed-vet afwijking = hypertriglyceridemie , en kan leiden tot pancreatitis:

http://www.homepages.hetnet.nl/~b1beukema/lipiden2.html

.Patiënten met ernstige hypertriglyceridemie vertonen meestal eruptieve xanthomas ( onder de  huid, bouwt vet op, bultjes) en hebben vaak epigastrische (in de bovenbuik) pijn. Uiteindelijk ontwikkelt zich pancreatitis.

.De etiologie van verworven hypertriglyceridemie (type V) is niet gekend. Deze personen hebben een duidelijk verhoging van chylomicronen (lipoprotheïne dat vet v/d darm naar de weefsels voert) en VLDL(cholesterol verhoger). De ziekte komt haast uitsluitend bij volwassenen voor, er is geen familiegeschiedenis van hypertriglyceridemie.

.Patiënten met diabetes mellitus, sommige obese personen met een vetrijk dieet en patiënten die oestrogenen, corticoïden of diuretica krijgen vertonen hypertriglyceridemie. De hoge triglyceriden zijn hier secundair aan de onderliggende ziekte of medicatie en de waarden normaliseren na behandeling van de onderliggende oorzaak, stopzetten van de medicatie of aanpassen van het dieet.

Men zal patiënten met primaire milde hypertriglyceridemie zonder verhoogde cholesterol aanraden hun bloedglucose te controleren, te vermageren en alcohol beperken. Bij ernstige primaire hypertriglyceridemie zal men een dieet zeer arm aan vetten voorstellen. Indien de hypertriglyceridemie samen gaat met verhoogde cholesterol kan medicatie aangewezen zijn.

Een triglyceride bevat de elementen C (koolstof), H (waterstof) en O (zuurstof). Het is opgebouwd uit glycerol en gekoppeld aan 3 onverzadigde of verzadigde vetzuren.

flin

« Reactie #23 Gepost op: 15 mei 2008 om 14:23:20 »
Ik zei ook niet dat je veel vet moest gaan voeren, ik zei alleen dat er in vet 2x zoveel calorieen zitten.
Wat ik schreef was dat ik zelf geen granen en suikers zou gaan voeren om mijn katten dikker te krijgen (en ik heb 2 ieletjes) maar gewoon meer van het normale dieet. En daar sta ik nog steeds achter.

nee,  dat zei je idd niet,  ;)

't roept alleen weer 'n andere vraag op.... :D

202Spots

• Cis & Tor.....
    • Barf Foto's
« Reactie #24 Gepost op: 15 mei 2008 om 15:16:15 »
....maar, 'k kan nergens vinden dat  veel vet eten, zou leiden tot pancreatitis... ? :-\

De meeste gevallen van pancreatitis, die de DA ziet, is net na Thanksgiving en Kerstmis ...er word hier veel Kalkoen gegeten en de hond krijgt "lekker" de vel en andere resten van de gebraden kalkoen, de hond eet  veel TEveel en
het vette vel is meestal de boosdoender...
In Tor's geval was het de vette lamsribben met vet aan de lamshart er bovenop...gewoon TEveel vet in 1 maaltijd. :-[
~~~~~~~~~
Causes of Pancreatitis
Obesity: Many dogs with pancreatitis are overweight. Dogs also are more likely to develop pancreatitis after eating a meal with a high fat content, especially fatty table scraps. Therefore, dietary fat intake and the nutritional status of the animal are important factors in this disease.
http://www.mscc.ca/pancreatitis.html
`````
What are the contributing factors?
Obesity
Another contributing factor to pancreatitis is obesity, which is a problem all of its own. There seems to be a direct correlation between overweight animals and the incidence of pancreatitis. Dogs fed a predominantly fat rich diet tend to be more predisposed to pancreatitis and that obviously explains their obesity problem. Usually overweight, elderly, couch potato dogs who are fed Sunday BBQ leftovers, which are normally always high in fat seem to be affected. Not to say that nutrition is the only factor but it seems to show a definite correlation in susceptible animals.
http://www.petscorner.com.my/articles/article-pancreatitis.html
````````````
Cause:
The cause of pancreatitis in dogs and cats and humans remains unclear. However, there are certain things that we know that are associated with the disease. The first is diet. In humans dogs and cats it appears that diets too rich in fat increases the risk of this disease as does obesity and a sluggish life style. There is also an apparent hereditary predisposition to pancreatitis in the miniature schnauzer due to high levels of lipoproteins in their blood stream. Dachshunds, yorkies, silkies, and possibly a few other miniature breeds are also quite susceptible. The disease occurs usually in middle aged to older dogs, and overweight dogs are at a higher risk. It seems to affect females and males equally.
http://www.2ndchance.info/pancreatitis.htm

Angels Cissy & Torro

flin

« Reactie #25 Gepost op: 15 mei 2008 om 23:37:55 »
thnx, Dory

weer wijzer...

hamada

• Dit forum is het helemaal !
« Reactie #26 Gepost op: 26 mei 2008 om 19:24:47 »
Nog even een laatste update over
Wammes (door PC-problemen ging er steeds van alles mis bij inloggen en mailen enzo). Wammes krijgt nu 5 tot 6 keer per dag kleine beetjes voer, waaronder in ieder geval een blikje gourmet (wat ze tenminste eet) en verder kleine porties kvv en animonda. Met veel kleine beetjes van verschillende smaken krijgt ze wel voldoende binnen en ze zit weer wat steviger in haar velletje.
Ik kijk wel met angst en beven haar komende pensionverblijf tegemoet; maar goed, met de juiste voedingsinstructies moet ze wel op gewicht kunnen blijven. En ze zit echt in een heel goed verzorgend pension, dus dat moet wel lukken, zonder onverwachte toestanden.

Print

Barfplaats wordt gesponsord door