Speciaal voor dit onderwerp heb ik me op dit forum geregistreerd. Laat ik voorop stellen dat ik het 100% eens ben met het instellen van katten op normaalwaardes. Het kan met bepaalde insulinesoorten, dus waarom zou je genoegen nemen met de achtbaan die de veterinaire insuline Caninsulin biedt, waardoor katten het grootste deel van de dag veel te hoog zitten, met het grote risico van nierbeschadiging op termijn. De behandeling moet snel worden ingezet, elke dag dat een kat te hoog zit, betekent extra schade aan de insulineproducerende cellen en verkleint de kans op remissie. Een dieet van weinig of geen koolhydraten helpt om remissie te bereiken, katten hebben geen koolhydraten nodig en de grote hoeveelheid koolhydraten in voer zorgt voor problemen zoals overgewicht en daardoor een vergrote kans op suikerziekte. Tot zover eens, maar dan.
Waarom wordt er gewerkt met PZI? PZI is niet in Nederland verkrijgbaar en daardoor buitengewoon onhandig als medicijn waar je van afhankelijk bent. Wat als een zending te laat binnenkomt of de productie wordt stopgezet? Dit is niet ondenkbaar, tenslotte is het al eerder van de markt gehaald. Ik ben niet bekend met de prijzen die mevrouw Koning rekent, maar als ik lees dat het in de VS tot 100 dollar per flesje kan kosten, vrees ik het ergste. Hoe verloopt het transport naar Nederland? Is koeling gegarandeerd? Een alternatief dat op elke straathoek verkrijgbaar is (bij elke apotheek), is Lantus. Kosten voor mij per maand: 12,75 euro op de huidige dosis van 2 keer 5 EH per dag, wat voor Lantus een stevige dosis is. Anderen doen maanden met diezelfde ampul van 12,75. Een goede behandeling van suikerziekte is al duur genoeg, waarom zou je voor een slecht alternatief meer betalen?
PZI wordt tussentijds bijgespoten. Het allergrootste bezwaar dat ik tegen deze gang van zaken heb, is dat het werkende mensen (toch de grootste groep kattenliefhebbers) onmogelijk maakt om de therapie te volgen. Je mag 6 uur per dag afwezig zijn. Een fulltime werkende is zeker 8 uur afwezig, de reistijd en pauzes nog niet eens meegerekend. Wat moeten die?
Deze therapie schrikt dus af. Dat vind ik buitengewoon kwalijk, want het is voor veel eigenaren van een suikerkat toch al niet vanzelfsprekend dat er behandeld gaat worden. Hoeveel katten worden ingeslapen omdat mensen denken geen keus te hebben? Het alternatief heet Lantus, 2x per dag spuiten met 12 uur ertussen, dus tijd genoeg om te werken.
Bijspuiten is daarnaast onzin. Waarom zou je willen werken met een insuline die maar een uur of acht werkt? Wederom is het alternatief Lantus (werking meer dan 12 uur).
Over het bijspuiten aan de hand van een staatje: mijn kat heeft 5 EH insuline nodig, een andere kat 1 EH om fysiologische waardes te bereiken. Het gaat er bij mij niet in dat beide katten dezelfde eenheid bijgespoten moeten krijgen. Elke kat is anders qua behoefte en instelling, je kunt er geen staatje op loslaten, was het maar waar. Bovendien: wat als de kat een haarbal heeft geproduceerd of opgewonden is door een leuk vogeltje buiten. Stress doet de bloedsuikerspiegel stijgen, dus lekker veel bijspuiten, want dat moet volgens het staatje. Instant hypo. Een kat is geen machine die altijd om 10 uur ’s ochtends een bloedsuikerspiegel van 3,4 heeft. De waardes variëren door omstandigheden waar je geen controle over. Beslissingen over de dosis neem je alleen maar op basis van een totaalbeeld, niet op basis van een momentopname. Het staatje is dus gevaarlijk.
Nee, dan Lantus, een insuline die zorgt voor een rustig voortkabbelende curve gedurende 12 uur. Een goed ingestelde kat heeft een dagcurve die grotendeels gelijk is (bv. met 4,7 beginnen, na 4 uur 3,5, na 8 uur 4,3 en na 12 uur 5,1). Hartstikke fysiologisch, geen tussentijdse inmenging van de eigenaar nodig. Eten is bij voorkeur koolhydraatvrij, maar ik heb het zelfs met koolhydraatarme brokjes voor elkaar gekregen om mijn kat superstabiel in te stellen.
Lantus is veel rustiger voor een kat, je prikt naast de pre’s tussentijds twee keer als je een curve maakt (in mijn geval alleen in het weekend) en je hoeft niet continue een staatje te raadplegen om te kijken hoeveel je bij moet spuiten, hoeveel eten je mag geven ... ik zou gek worden als eigenaar.
Is de kans op remissie met Lantus kleiner dan met PZI? Elisabeth Hodgkin beweert van wel, gek genoeg heb ik er nooit bewijs van gezien. Waarom zou dat toch zijn? Feit is dat remissie bereikt kan worden wanneer de alvleesklier zelf insuline kan produceren en dus niet te zwaar beschadigd is in de periode voor de diagnose. Dat doe je door fysiologische waardes na te streven, en wel onmiddellijk. Helpt PZI daarbij beter dan Lantus? Ik dacht het niet.
Ik heb geen idee hoe een hypo met PZI verloopt. Bij Lantus geef je een beetje eten, klaar. We spreken bij Lantus ook niet over een hypo maar over hypowaardes, omdat een kat geen last heeft van lagere waardes. Is dat bij PZI ook zo of hebben we te maken met nog een nadeel: bedacht zijn op stuiterende katten?
Nog even over de fysiologische waardes: wij van Lantus hanteren op basis van het Duitse protocol de waardes 2,9-5,5. Hierboven wordt een vraag gesteld over een waarde van 3,9 met Caninsulin. De reactie dat dit een goede waarde is, is pertinent fout en zeer gevaarlijk. 3,9 is een hypo met Caninsulin, het enige advies dat gegeven had mogen worden, is om de dosis te verlagen. Beter nog, laat het advies over aan mensen die weten waar ze mee bezig zijn.
In Nederland is het helaas zo dat Caninsulin de norm is. Slechts een fractie begint direct met een andere insuline. Waarom moet je de “markt” nog verder versnipperen door een veel omslachtigere methode te promoten, een methode die bovendien mensen zal afschrikken?
Als iemand dit leest en zich in een voorkomend geval nog vaag de naam “Lantus” herinnert, dan heeft het in ieder geval zin gehad dat ik me op heb zitten vreten bij de openingspost.
Blijkbaar is het toegestaan om reclame te maken voor je eigen nering, dus bij deze: voor advies op dit gebied kun je helemaal gratis terecht op het forum van de suikerkatten:
http://forum.suikerkatten.nl