Met de vakantie (of uitreis van puppen) voor de deur vragen veel mensen zich af of er in Frankrijk een Kant En Klaar Compleet Voer bestaat en of er mogelijkheden zijn om zelf maaltijden samen te stellen. Het antwoord is in beide gevallen JA.
Kant en Klaar Compleet Voer
Ik heb tot nu toe 2 merken gezien. Eén in een 'worst' van 8 ons maar die was toen ik laatst keek niet voorradig dus ik weet niet precies wat daarin zit. Als ik het vind zal ik het hieronder vermelden.
Het andere merk is CHADOG en op het etiket staat "Aliment complet / frais / chien'. Het is in de koeling ongeveer 2 maanden houdbaar volgens het etiket.
Je moet het koel bewaren tussen de 0 en 4 graden. Het kost (bij bijvoorbeeld de ATAC of Leclerc supermarkt) 3,50 euro per kilo. Een verpakking van een pond kost dus 1,75 euro.
Ter zake komend zijn de ingrediënten (in het Frans en mijn beste vertaling in het Nederlands; maak ik een gruwelijke fout dan graag correctie):
vlees en bijproducten van gevogelte (viandes et co-produits de volaille) 77%
granen (céréales) 5%
stabilisator (stabilisant): tripolyfosfaat (tripolyphosphate)
kleurstof (colorant): cochenillerood (rouge de cochenille)
zout (sel nitrité)
toegevoegde vitamines per 1 kg (complément vitaminique)
- A 6000 IE
- D3 700 IE
- E 35 mg
Analyse:
- eiwit 16%
- vet 10%
- as 7%
- celstof 1%
- vocht: 61%
Om maar eens een Nederlands vergelijkbaar product te pakken het volgende:
De Rodi Worst Lam & Rijst is volgens hun website ook compleet en bestaat uit:
vlees en dierlijke bijproducten (min. 80%, waarvan min. 70% lam)
granen (min. 10% rijst)
mineralen
suiker
toegevoegd per kg:
vitamine A 6000 IE
vitamine D3 600 IE
vitamine E (DL-a-tocopheryl-acetaat) 30 mg
koper (als koper (II) sulfaat, pentahydraat) 5 mg
Analyse:
- eiwit 15%
- vet 10%
- as 7%
- celstof 1%
- vocht 63%.
Rodi Worsten zijn vrij van kunstmatige geur-, kleur- en smaakstoffen of conserveringsmiddelen.
Dat is dus duidelijk. Je kan bij iedere supermarkt van enige omvang (en die vind je op iedere straathoek in Frankrijk) een product kopen waar je hond wel een paar weken op zal overleven. Als het niet al te snikheet is is het volgens mij ook nog wel in een koelbox in een tent te bewaren voor een paar dagen.
Zelf Samenstellen
Als we het hebben over spiervlees, orgaanvlees en botten is ALLES te koop in Franse supermarkten behalve ... vuile pens. De Fransen eten zelf ongeveer alles wat op, aan of in een beest zit (vandaar dat alles zo makkelijk te koop is in de supermarkt) dus ook de pens. Het is er wel hoor, gekookt in pakken van een paar kilo of in potjes en blikjes met saus. Ik zou zeggen ... dan maar even een paar weken geen vuile pens.
De meeste supermarkten hebben bij de verpakte vleesafdeling een apart deel met vlees voor de dieren 'viande pour animaux'. Daar ligt dat kant en klare voer als ze het op voorraad hebben én er ligt 'afvalvlees' ofwel 'déchets'. Kwaliteit en prijs varieert enorm. Ik heb prachtig vlees gezien voor 50 cent en vette bagger voor 3,50. Het is er in snippers, brokken zeg maar of gemalen als gehakt. De snippers zijn bij de Atac vaak duur, het gemalen spul kost bij Leclerc 1,50 per kilo. Even voor de volledigheid: prijzen die ik noem zijn van medio 2007. Naast die vlezen liggen vaak de botten, in het Frans 'os' en meestal zijn het bonkies of mergpijpjes ofzo van rund. Mocht je het míj vragen ... lekker laten liggen. Voor de volledigheid: in álle dierenvlezen (niet in de kant en klare maar de losse waar ik het hier over heb) kán varkensvlees verwerkt zijn. Meestal zie je dat aan de kleur en je kan het ook even aan de slager vragen. Als je denkt dat honden de ziekte van Aujeszki krijgen van het eten van varkensvlees ... die komt volgens de huidige gevens niet voor in Frankrijk.
Verder is het natuurlijk heel goed mogelijk om 'mensenvlees' te voeren maar daar hangt wel een prijskaartje aan. Ik zal even wat roepen. De kiloprijzen die ik noem zijn zoals ik ze heb gezien in de gemiddelde, grote supermarkt afgerond op een halve euro.
Vlees met bot
Kip (poulet) 2,50 euro
Parelhoen (pintade) 4 euro
Eend (canard of canette) 5,50 euro
Eendenpootjes 3,50 euro
Kwartels (caille) 6 tot 10 euro
Kalkoendijen (dinde) 3 euro
Kalkoen 'osso bucco' (heeft niks met de echte te maken maar zo noemen ze dat nu eenmaal) 3,50 euro
Kalkoen 'boutjes' (blanquette heet het hier en het zijn een soort kipdrumsticks maar dan groter en met meer vlees met knetterharde botten dus neem een snoeischaar mee voor de voorbewerking) 2,50 euro
Lamsribben (poitrine d'agneau) met een flinke lap vlees aan een rijtje botten 3 euro
Konijn (lapin) 5 tot 10 euro
Vlees zonder bot
Rundvlees (boeuf bourguignon) 4 tot 7 euro
Kipfilet 7 euro
Kalkoenfilet 7 euro
Orgaanvlees
Het enige wat qua prijs een beetje bij de mensen is zijn varkensorganen. Die zijn voor een paar euro de kilo wel te koop (hart, lever, hersens, nieren). Rund (hart, lever, nieren) is ongeveer 6 euro. Kalfshart is ook een euro of 6 en lever is rond de 30. Lamshart is een euro of 3, lamslever ongeveer 5, lamsniertjes een euro of 7. Kiporganen (hart, lever, maag) kosten ongeveer 5 euro.
Dit is de hoofdmoot. Groenten, vis of wat een mens nog meer meent te moeten geven is allemaal te koop voor vergelijkbare prijzen als in de Nederlandse supermarkt.
Heb je specifieke vragen, dan kun je die natuurlijk altijd even hier stellen of in een pbtje.
Veel plezier in Frankrijk!
Ink