Print

Auteur Topic: KVV en sport  (gelezen 1196 keer)

-anna-

• http://www.natuurlijkenzo.nl
Re: KVV en sport
« Reactie #15 Gepost op: 23 mei 2007 om 15:15:48 »
Als een Mechelaar en een Duitse herder het kunnen krijgen dan kunnen mijn honden het ook krijgen.
Idd  hebben we het over een maagtorsie dan denken we bijna altijd aan een volle maag in combinatie met veel beweging.
Maar jammer genoeg komt het juist voor op een lege maag en dan denk ik toch aan een hond die minstens12-24 geen eten heeft gehad.

Minna

• hondensport is leukste sport!
    • site over ons en onze honden
« Reactie #16 Gepost op: 23 mei 2007 om 15:41:44 »
Enne die onderzoek waar jij het over had is die regens te lezen?
Ben toch echt nieuwsgierig geworden naar dit onderwerp...

Hollandse smoushond, mechelse herders, ruwharige hollandse herders, zwarte mechelse herder

-anna-

« Reactie #17 Gepost op: 23 mei 2007 om 16:38:25 »
..
« Laatst bewerkt op: 23 mei 2007 om 16:40:48 door balou&crystal »

-anna-

« Reactie #18 Gepost op: 23 mei 2007 om 16:40:12 »
Hier op BP kan je veel over dit ondewerp lezen,dan kom je het vanzelf denk ik wel tegen,
het zijn bij mij ook de eigen evaringen die ik heb,van honden die ik heb gekend.

Mevroi Kruim

« Reactie #19 Gepost op: 23 mei 2007 om 16:41:58 »
Nou, ik dacht nou juist dat uit onderzoek gebleken was dat er niks zinnigs over de oorzaak van maagtorsie te zeggen valt. Lege maag, volle maag, na activiteit, in diepe slaap -  alle opties zijn over de toonbank geweest.
Ik laat mijn honden ook vasten voor een inspannende activiteit. Werken met een volle maag gaat lang zo goed niet heb ik gemerkt.

Do not do as I do or do as others do. That's a lot of do do, and we all know what that smells like
by Puppetji

-anna-

« Reactie #20 Gepost op: 23 mei 2007 om 16:53:26 »
Daarom hou ik het ergens in het midden geen volle maag en ook geen lege maag.
Met behendigheid b.v.als het om 19.30 uur begon dan gaf ik om 13.00 uur nog wat te eten omdat we pas heel laat weer thuis kwamen.
Vooral toen hij kvv voor actieve honden kreeg werd het helemaal een speer tijdens het parcour,en ook leek hij jaren jonger.

Minna

« Reactie #21 Gepost op: 23 mei 2007 om 17:02:27 »
ja, ik heb een aantal onderzoeksresultaten gevonden...een is door een finse kleindier internist die gespecialsieerd is in honden en hun spijsverteringssysteem in samenwerking met een universiteit in America, een andere die ik zo snel kon vinden was door een zweedse faculteit die een onderzoek had verricht, in de fins-amerikaans onderzoek hadden ze 5 jaar over gedaan en de zweedse dacht ik jaar of 10 (mijn zweeds beetje krakkemikkig...gelukkig waren er ook stukken vertaald).
De grootste boosdoeners dus risicoverhogers waren volgens beide onderzoeken:
 erfelijkheid,
verhoogde voerbakken,
gedrag (te gulzig, angst/aggressie tijdens het eten (bvb honden waar de eigenaar vaak de bak weg pakt of de hond vertrouwd de situatie niet).
De risico steeg als de hond ouder werd dan 5 jaar en als de hond in een ras behoort waar de gewicht van spijsverteringskanaal (dus maag darmen etc.) minder dan 3% van totale gewicht van de hond was.
Lichamelijke belasting minder dan 8 uur na het eten.
Droogvoer. Als een hond brok at dan zwelt het op in de maag wat vooral in de eerste twee levensjaar opmerkelijke strekking van maagbanden oplevert. Brokjes met hoge vetprecentage, omdat die meer gasvorming veroorzaken, waardoor de maag zonder stevige vulling opzwelt. Brokken met citroen zuur (weet niet als ik dat helemaal goed van fins naar ned. heb vertaald...) omdat als dat vochtig wordt er ook gassen vrij komen.
Speciale Large breed-brok zou het risico ook aanzienlijk verhogen.
Er wordt geadviseert voor het geval men toch brok wil voeren een niet-vette brok uit te zoeken en verse vet bij te voeren.
Voeding met vlees en bot zou de risico afnemen met 53%.
Zo...dat vond ik toch wel intressant, en dat voor serieuse dierenarts onderzoeken op universiteir niveau...

Hollandse smoushond, mechelse herders, ruwharige hollandse herders, zwarte mechelse herder

pallas

• Dit forum is het helemaal !
« Reactie #22 Gepost op: 23 mei 2007 om 22:37:48 »
Hmmm interessante discussie.
Mijn honden eten eenmaal per dag (s'avonds of laat in de middag). Vroeg in de middag laat ik ze dan lang uit, achter balletje aan , fietsen, zwemmen noem maar op.
een aantal uren na die inspanning eten ze pas(op z'n vroegst)

dus alle dagen in de week rennen ze op een vrijwel lege maag, de laaste voeding hebben ze dan ong.16-20 uur daarvoor gehad.

De dag voor de wedstrijd krijgen ze een licht verteerbare maaltijd met kip oid. Na de parcoursen krijgen ze een een lekker hapje, de rest als we thuis zijn.

Ze zijn erg mooi gespierd (nox nu nog zelfs na 4,5 maand op rust!) lekker hard en niet te dik. Vol energie en dat was op de brok echt een stuk minder.

Geef me de kracht om te veranderen wat niet te accepteren is.
Geef me de moed om te accepteren wat niet te veranderen is.
Geef me de wijsheid om het verschil hier tussen te zien.

Minna

« Reactie #23 Gepost op: 24 mei 2007 om 14:24:43 »
Nog een dingetje vergeten...een smalle diepe borstkas schijnt ook een aardige verhoging van de risico te zijn. Een aantal rasverenigingen hebben keurmeesters aangeschreven met betrekking tot dit fenomeen en aangegeven dat het fijn zou zijn om rekening mee te houden met gezondheidskwalen die samen gaan met te diepe en smalle borstkas.
Maar ik vond het wel fijn om ook iets wetenschappelijks over dit kwaaltje te vinden, meeste pagina's die ik in het nederlands kon vinden waren van die huis-tuin-en keuken pagina's en hier zit tenminste jaren onderzoek achter. En geen brokfabrikant, maar een onafhankelijke instantie/ onderzoeker.

Angelique

• Beheerder
  • Blij dat ik BARF
    • Plaza33 Natuurlijk goed voor mens en dier.
« Reactie #24 Gepost op: 24 mei 2007 om 14:57:28 »
ja, ik heb een aantal onderzoeksresultaten gevonden...een is door een finse kleindier internist die gespecialsieerd is in honden en hun spijsverteringssysteem in samenwerking met een universiteit in America, een andere die ik zo snel kon vinden was door een zweedse faculteit die een onderzoek had verricht, in de fins-amerikaans onderzoek hadden ze 5 jaar over gedaan en de zweedse dacht ik jaar of 10 (mijn zweeds beetje krakkemikkig...gelukkig waren er ook stukken vertaald).
De grootste boosdoeners dus risicoverhogers waren volgens beide onderzoeken:
 erfelijkheid,
verhoogde voerbakken,
gedrag (te gulzig, angst/aggressie tijdens het eten (bvb honden waar de eigenaar vaak de bak weg pakt of de hond vertrouwd de situatie niet).
De risico steeg als de hond ouder werd dan 5 jaar en als de hond in een ras behoort waar de gewicht van spijsverteringskanaal (dus maag darmen etc.) minder dan 3% van totale gewicht van de hond was.
Lichamelijke belasting minder dan 8 uur na het eten.
Droogvoer. Als een hond brok at dan zwelt het op in de maag wat vooral in de eerste twee levensjaar opmerkelijke strekking van maagbanden oplevert. Brokjes met hoge vetprecentage, omdat die meer gasvorming veroorzaken, waardoor de maag zonder stevige vulling opzwelt. Brokken met citroen zuur (weet niet als ik dat helemaal goed van fins naar ned. heb vertaald...) omdat als dat vochtig wordt er ook gassen vrij komen.
Speciale Large breed-brok zou het risico ook aanzienlijk verhogen.
Er wordt geadviseert voor het geval men toch brok wil voeren een niet-vette brok uit te zoeken en verse vet bij te voeren.
Voeding met vlees en bot zou de risico afnemen met 53%.
Zo...dat vond ik toch wel intressant, en dat voor serieuse dierenarts onderzoeken op universiteir niveau...

Ik vermoed zo dat het om hetzelfde onderzoek gaat als wat hier vermeld staat http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,7586.0.html
Hoi!   Angelique

www.plaza33.com

Minna

« Reactie #25 Gepost op: 24 mei 2007 om 15:07:00 »
Ja dat is er een deel van, in de stuk die ik in de handen kreeg werd er nog wat uitgebreider op in gegaan en waren er ook aanvullingen door onderzoek in Finland zelf die met greyhounds en husky's werd gedaan. Dat vond ik vanuit het sport-aspect natuurlijk erg leuk  ;)
De artikel is in Finland gepubliceerd door Vetcare Oy.
En de zweedse onderzoek zou ik heel graag totaal vertaald willen hebben, dat ging nog wat verder in voedingsstoffen en droogvoer soorten (Large breed brok etc) en dergelijke.

Print

Barfplaats wordt gesponsord door