Print

Auteur Topic: Wat vinden jullie van Smuldier?  (gelezen 17716 keer)

roos79

Re: Wat vinden jullie van Smuldier?
« Reactie #90 Gepost op: 26 juni 2009 om 19:22:58 »
hmmm het wordt wel erg  :offtopic2: zo, maar wat ik me afvraag.
De orgaan en spiervlees (afsnijsels) die normaal gesproken in KVV verwerkt worden zíjn toch gewoon Cat.3?
Of wordt het, omdat het afgenomen wordt door de KVV maker (en/of tussenpersoon) niet meer bestempeld als cat.3?

Muis en Sam

Yuka 2004

« Reactie #91 Gepost op: 13 juli 2009 om 18:44:43 »
orgaanvlees is geen afval hoor, Als je in de grote steden kijkt, daar worden bv, kippenmaagjes, levertje, hartjes en zelf de voetjes gewoon gekocht en gegeten door mensen. Ook kalflever en bv tong Lams nieren, rundernieren, geitenpens wordt gegeten, bij de Islamieten. Ze  eten zelfs de teelballen van schapen en ook de lever is goed te eten. In Frankrijk eten ze koeien hersenen en vroeger ook wel de pens. Dus niet alle organen zijn een afvalprodukt ;)

Niet alleen islamieten eten dat hoor ook Spanjaarden, Fransen en Italianen eten vrijwel alles, zelfs bloed wordt in Spanje verkocht, om er zelf bloedworst van te maken, bijna niets wordt gezien als afval (kopvlees is in Spanje een delicatesse, dus ook peperduur). En pens wordt in Frankrijk en Spanje nu ook nog gegeten hoor  ;)

Wat is categorie 3?
'Als je altijd slechtere weersverwachtingen hebt dan een ander, dan ben je vast een Nederlander'

koekje

• Tuuterdetuut
« Reactie #92 Gepost op: 13 juli 2009 om 20:57:11 »
in NL worden ook bloedworsten gemaakt. niet te vreten, maar ze zijn er wel.
surinamers eten ook bloedworst. volgens mij zijn de surinaamse bloedworsten die je hier bij de kraampjes kan kopen echt niet uit suriname geimporteerd.

ik dacht dat categorie-3 alleen geschikt voor destructie was. of hondenbrok.

Ot: nepturk
Sien: rode appelsien

-anna-

• http://www.moonbears.nl/
« Reactie #93 Gepost op: 13 juli 2009 om 21:04:12 »
op een doos smuldier staat ook gewoon catergorie 3..
ik zoek eigenlijk recepten van pens?
bij IC zei de meneer die ons een keer hielp:weet ik niet mijn vrouw kookt aLtijd :)

vanaalst

• mijn lieve weirdo rip 4-8-2008
« Reactie #94 Gepost op: 13 juli 2009 om 21:16:38 »
heb het eens gevraagd..
ze snijden de pens in stukjes, eerst koken en daarna roerbakken met groenten

-anna-

• http://www.moonbears.nl/
« Reactie #95 Gepost op: 13 juli 2009 om 21:17:59 »
goed dat ik weet :o
daarom ruikt het zo raar :(

Eef+doggies

« Reactie #96 Gepost op: 13 juli 2009 om 23:12:19 »
Ik heb het volgende gevonden over de categorien op de site van het vwa (voedsel en waren autoriteit):

Citaat
Categorie 1-materiaal
·  gespecificeerd risicomateriaal (zoals bedoeld in bijlage V van Vo. (EG) nr. 999/2001);
·  mengsels van categorie 1-materiaal met categorie 2-materiaal of met categorie 3-materiaal dan wel met
materiaal van beide categorieën, daaronder begrepen materiaal dat bestemd is om in een categorie 1-
verwerkingsbedrijf te worden verwerkt.
Categorie 2-materiaal
·  andere dierlijke bijproducten dan categorie 1-materiaal of categorie 3-materiaal;
·  mengsels van categorie 2-materiaal met categorie 3-materiaal, daaronder begrepen materiaal dat bestemd is
om in een categorie 2-verwerkingsbedrijf te worden verwerkt.
Categorie 3-materiaal
·  delen van geslachte dieren die overeenkomstig de communautaire wetgeving voor menselijke consumptie
geschikt zijn verklaard, maar die om commerciële redenen niet voor menselijke consumptie bestemd zijn;
·  delen van geslachte dieren die voor menselijke consumptie ongeschikt zijn verklaard, maar die geen
symptomen van op mens of dier overdraagbare ziekten vertonen en die afkomstig zijn van karkassen die
overeenkomstig de communautaire wetgeving voor menselijke consumptie geschikt zijn verklaard;
·  dierlijke bijproducten verkregen bij de productie van voor menselijke consumptie bestemde producten,
waaronder ontvette beenderen en kanen;
·  andere voormalige voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong of voormalige voedingsmiddelen die andere
producten van dierlijke oorsprong bevatten dan keukenafval en etensresten, die, vanwege commerciële
redenen, ten gevolge van gebreken bij de productie of gebreken van de verpakking, of ten gevolge van
andere gebreken die geen enkel gevaar voor mens en dier vormen, niet langer voor menselijke consumptie
bestemd zijn;
·  ander keukenafval en andere etensresten dan afkomstig van internationaal opererende middelen van
vervoer.
Categorie 2-materiaal dat bij slagerijen en poeliers kan worden aangetroffen, is bijvoorbeeld bedorven vlees en
vleesproducten, maar ook bedorven kant- en klaarmaaltijden of salades waarin vlees is verwerkt. Ook mengsels
van categorie 2- en 3-materiaal komen voor, bijvoorbeeld als u bedorven vlees en restjes vet in dezelfde bak
gooit. Deze mengsels zijn categorie 2-materiaal. Categorie 2-materiaal mag in Nederland alleen maar door
Rendac B.V. te Son worden opgehaald en verwerkt. Elke andere bestemming is verboden. Categorie 3-materiaal
mag wel worden verhandeld voor specifiek benoemde doeleinden. Deze kunt u vinden in de verordening.
Dierlijke bijproducten die bij slagerijen en poeliers worden aangetroffen, zullen voor het grootste deel bestaan uit
categorie 3-materiaal. Categorie 3-materiaal omvat een grote groep dierlijke bijproducten. Het gaat bij slagerijen
en poeliers bijvoorbeeld om:
- botten die overblijven na het klaarmaken van de producten;
- restjes vet en weefsel die overblijven na het klaarmaken van producten;
- kant- en klaarmaaltijden waarin vlees is verwerkt en die uit de verkoop zijn gehaald wegens commerciële
redenen (maar niet zijn bedorven);
- bezoedeld vlees;
- vlees en vleesproducten die niet meer verkocht worden omdat ze te lang hebben gelegen;
Rauw voeder voor gezelschapsdieren, zoals bijvoorbeeld hartjes voor de kat of botten voor de hond, vallen niet
onder de Dierlijke Bijproducten Verordening wanneer ze zijn ontstaan in uw winkel en als rauw voeder voor
gezelschapsdieren rechtstreeks aan de klant worden verkocht. U dient in de winkel dan duidelijk aan te geven dat
het om rauw voeder voor gezelschapsdieren gaat

Yuka 2004

« Reactie #97 Gepost op: 13 juli 2009 om 23:14:28 »
In Spanje stoven ze het met allerlei andere worst en specerijen in een romige saus en vaak ook met linzen. Wilde je serieus een recept? Want dan heb ik er wel een paar voor je hoor. Mijn (Hollandse) vriend heeft vorig jaar pens gegeten bij vrienden van mijn ouders in Spanje en hij vond het heerlijk. Maar dat maak je alleen met gebleekte witte pens.
'Als je altijd slechtere weersverwachtingen hebt dan een ander, dan ben je vast een Nederlander'

connie63

• een dag niet gelachen is een dag niet geleefd
« Reactie #98 Gepost op: 13 juli 2009 om 23:55:36 »
tessa krijgt hier de ene dag smuldier compleet vlees en de andere dag smuldier pens compleet, en ze doet het er goed op, en ik vind het niet echt stinken
man lief wel die gaat er van over zijn nek, dus als ik wel eens een weekend weg ging gaf hij gewoon vlees compleet en dat vind ik zelfs nog lekker ruiken

en over bloedworst vroeger aten wij dat ook wel thuis en kippelevertjes, en uurbord of hoe je het ook schrijf koeientiet, het enige wat ik nu nog wel lust is kippelevertjes , en spaans eten ligt er aan ik had een buurvrouw die spaans was en een potugeese man had en daar zaten af en toe ook dingen tussen die ik ondefineerbaar uit vond zien en het dus ook niet at, pakistaans , marokaans, hindostaans , surinaams, kaapverdiaans, ikvan alles wel gegeten en mischien heb ik wel dingen gegeten dat als ik wist wat er in zat dat me maag 3 x in de ronte ging maar oke tot nu toe was het lekker

yuki12

• www.yuki.mijnherder.com
    • Het leven van Yuki
« Reactie #99 Gepost op: 21 augustus 2009 om 18:37:19 »
De Smuldier van de vond ik er nog wel goed uitzien...ik gaf de enkelvoudige kip.
Nu heb ik de complete, glutenvrije, kip (met rijst dus) en die vind ik eigenlijk wel heel erg papperig......het drijft de bak uit, zo'n beetje...dat gaat geen herhaling worden, vrees ik  :-\

May Linn

« Reactie #100 Gepost op: 21 augustus 2009 om 23:36:26 »
Mmm das wel jammer dat het zo fijn gemalen is dan.
Die enkelvoudige versie krijgen ze hier soms ook wel eens, en dat beviel me prima.

roos79

« Reactie #101 Gepost op: 22 augustus 2009 om 11:46:48 »
De Smuldier van de vond ik er nog wel goed uitzien...ik gaf de enkelvoudige kip.
Nu heb ik de complete, glutenvrije, kip (met rijst dus) en die vind ik eigenlijk wel heel erg papperig......het drijft de bak uit, zo'n beetje...dat gaat geen herhaling worden, vrees ik  :-\

Ik zou het eerder te droog omschrijven. Het blijft in de worst vorm bij mij. Zou er het liefste wat water bij doen, anders is het in 2x hap weg  :D

Muis en Sam

tieneke

« Reactie #102 Gepost op: 22 augustus 2009 om 20:06:55 »
Hier in Tsjechie gaat de pens lekker in een soeppie  :-X
Net als de konijnenkoppen etc....burp!

Ons Elftal

• Gast
« Reactie #103 Gepost op: 22 augustus 2009 om 22:22:41 »
Ik zou het eerder te droog omschrijven. Het blijft in de worst vorm bij mij. Zou er het liefste wat water bij doen, anders is het in 2x hap weg  :D

Dat is ook mijn ervaring, maar ik heb niet de kip maar de rund compleet. Die zijn zonder rijst.

giny

• Gast
« Reactie #104 Gepost op: 6 september 2009 om 05:03:13 »
Hierbij wil ik nog even vermelden dat de huidproblemen van mijn hond niet door Smuldier of andere merken versvoer zijn ontstaan, maar dat ze allergisch blijkt te zijn voor gevogelte en granen.
Blijkbaar is droogvoer zo bewerkt dat zelfs de allergiën niet meer naar boven komen. Ik ben blij dat ik de oorzaak weet, er blijft nog genoeg over wat ze wel mag hebben.

Daar is nu ook hoogstwaarschijnlijk een visallergie bijgekomen. Het samenstellen van haar maaltijden vergt steeds meer creativiteit, maar ik heb het er voor over, want ze geniet er nog steeds enorm van. :'(
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2010 om 21:25:34 door Giny »

Print

Barfplaats wordt gesponsord door