Eva,
Ik ga antwoorden daar waar ik kan, de rest vult Lizzy wel aan (of iemand anders)
<< geplette granen gekocht (rogge, spelt, haver, boekweit, gerst en quinoa) en twee zakjes niet geplette, hele granen (rogge en spelt) om eventueel mee te kiemen, want ik heb ook een kiembaksetje gekocht.<<
De bedoeling , bij mij althans , hiervan is één vleesloze dag in de week in te bouwen, voorafgaand op één vastendag. De stelling bij JDBL is namelijk zo dat wanneer je vers vlees edm. voert dat dan de spijsverteringsorganen op bepaalde momenten de nodige rust dient geboden en dat kan volgens haar op deze manier dus.
Spelt koop je ook beter in vlokvorm want het is heel moeilijk te kiemen.
<<Nou heb ik wat vraagjes. Ik las in een andere thread over zure en alkalische granen en dat je die zou moeten mengen. Welke granen zijn zuur en welke alkalisch?<<
Als ik me niet vergis heeft Lizzy zich daar in verdiept ! Zo niet kom ik daar straks of morgen zelf op terug, maar ik heb er tot hier toe geen rekening mee gehouden omwille van dat die granen een heel beperkt gedeelte uitmaken in de voeding hier.
<<Verder vroeg ik me af of elke hele graan geschikt is om te kiemen, en ik neem aan ook de boonsoorten?<<
Volgens mij niet dus, ik ben er athans nog niet in geslaagd om spelt op een rendabele manier te laten kiemen.
Tarwe is de topper wat dat betreft.
Boonsoorten daar ben ik zeg maar nog mee aan het experimenteren !!!!
<<Ook zag ik in de winkel een zakje staan met geplette lijnzaadjes. Nou las ik dat je lijnzaad moet koken of malen en dat het niet zo geschikt is om te kiemen (werd slijmerige zooi toch?). Biedt dit dan misschien een alternatief?<<
Lijnzaad kan je wel laten kiemen, maar best op een wattenboden o.i.d. die min of meer altijd vochtig blijft.
Ik kook soms ook wel eens wat lijnzaad , maar laat het wel altijd eerst 24 uur weken en giet het weekwater weg.
Het kookwater daarentegen bevat wel prima ingredienten dus daar kun je dan bijvoorbeeld de vlokken in laten weken.
Alfalfa (luzern) in het perfecte kiemzaad.
Het komt van het Arabische woord alf-al-fa, = vader van alle voedsel.
verder is ook intressant fenegriek, radijs, tuin en waterkers.
Vraag eens bij je bio shop de folder van Lima over kiemzaden.
Kiemzaden en granen doen het schitterend in de gfmix, wel pureren maar zijn echte vitaminebommen.
Ik speel zelfs met het idee mijn gf mixen drastich te verminderen en meer met kiemzaden en specifiek een beperkt aantal groenten en fruit te werken oa. pastinaak , wortel, venkel , wat wilde seizoensgebonden planten en vruchten en basta.
Dat is het echte "natural rearing", ja toch!
<<Ik geef Chooky nu af en toe een maaltijd van gemengde granen geweekt in water (ga nog op zoek naar rauwe melk, waar kan je dat in Nederland nog krijgen?) met een schep honing (rauw, vindt ze erg lekker. Boekweithoning was erg goed geloof ik he?) en geraspt kokosvet. Is dat ok?<<
Ik zou geen melk gebruiken, das goed voor pasgeboren zoogdieren, niet voor volwassen dieren.
Ik week alle vlokken in water.
In de honingsoorten is accaciahoning de topper, wat mij persoonlijk betreft,ik weet niet of je die in Nederland kan vinden.
Over kokos en kokosvezel kan ik niet veel vertellen, wel weet ik dat kokos door JdBL word aanbevolen maar dit is voor een hond in Europa wat mij betreft niet erg biological appropriate.
Als je kokosvezel zou gebruiken als darm stimulator zeg maar , gebruik dan liever een goede kwaliteit zuurkool.
Heb je én de vezel , én de melkfermten én een natuurlijk product waar een hond in Europa, sinds hij samenleeft met de mens gegarandeerd restafval heeft moeten verwerken.
Cheers.
Roger.