Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door mammalou
#670434
Hallo,


Mijn hond heeft sinds vrijdagavond aan zijn linkerpoot een roodachtige zwelling die behoorlijk irriteert. Hij laat me niet toe het aan te raken om te bekijken en likt er ook aan.

De dierenarts dacht dat het een allergische oorzaak heeft. Er is volgens hem geen sprake van breuk of een andersoortige verwonding. Ik kreeg Synulox en Triancinolone zalf voorgeschreven.

Toen we 's ochtends met hem naar de dierenarts gingen, leek het erop dat de zwelling en roodheid waren afgenomen, maar nadat we gewandeld hadden bleek de plek opnieuw intens rood en gezwollen: zie foto's.
Afbeelding
Afbeelding

Mijn hond krijgt altijd vers vlees.

Heeft iemand misschien enig idee wat dit is?
Door Lizzy
#670554
Dit lijkt wel tussenteenpukkel. Dit komt met regelmaat bij Bull Terriers voor, maar Brutus (Dalmaat) heeft het ook wel gehad. Ik heb mijn hond 2 keer per dag in de soda gezet en daarna op de plek gedruppeld met Echinacea Extra Forte van Bloem. En ik gaf hem vitamine C en echinacea Extra Forte inwendig. Het was eigenlijk zo over.
Door mammalou
#670666
<Dit lijkt wel tussenteenpukkel. Dit komt met regelmaat bij Bull Terriers voor, maar Brutus (Dalmaat) heeft het ook wel gehad...>

Lizzy, komt zoiets door oppervlakkig huidcontact of echt binnendringen van een stof/object in de huid? Ik kon namelijk niets vinden wat zou wijzen op een beschadiging van de huid. Een abces leek het mij in ieder geval niet.

Ik heb in ieder geval soda gekocht en ga je tip direct uitproberen. Ik kom dan nog terug om het resultaat te melden.
Door mammalou
#670679
Ik sluit het niet uit, maar de zwelling en roodheid waren vrijdagavond heel acuut. Er waren voordien absoluut geen aanwijzingen dat hij ergens last van had.
Gebruikersavatar
Door Dian
#670680
Bij deze foto denk ik ook direct er zit iets in. Rakker heeft deze zomer tot 2 keer toe zo'n zelfde bult gehad en na 2 dagen 2x een kwartier in de soda kwam er toch een grasaar uit. Dit kon je aan de buitenkant niet zien.
Door carlala
#670691
Ik weet het niet zeker hoor, maar volgens mij is dit een ontsteking.
Bij een ontsteking ontstaat vaak oedeem (vocht).
En een allergie is meestal droog.
Meestal hé.

Succes
Door Truus
#670757
Timo had ook zo'n plek op zijn poot, ik gebruik een paar keer berkenteerolie en de plek genas. Je kunt het bij een dierenzaak krijgen, het verzacht en maakt het schoon zodat het goed gaat genezen.
Door ursula.v.gelder
#671239
Lodewijk mijn bullterrier heeft idd veel last gehad van zijn poten, maar mijn ervaring met hem en vele andere bullen is dat die toch meer echt tussen de tenen zitten met een rode waas er om heen (alsof er opgedroogt bloed omheen zit.

Dit ziet er idd meer uit als hoe de poot van janssen onze eerste hond eruit zag, dat zat ook meer bovenop ... precies de zelfde plek.
die had heel diep een aar zitten, kon er op de natuurlijke manier met weken enz niet uit komen.
later bleek dat de aar tussen de tenen binnen was gekomen en helemaal omhoog geklommen was (zo'n 4 cm) IN zijn poot en hebben het operatief moeten laten verwijderen.
Bij ons in de buurt hadden we helemaal niet van die aren staan en zeer waarschijnlijk had hij het echt weken van te voren opgelopen bij een wandeling in de polders.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#671251
Dit valt onder het kopje tussenteeneczeem. Kan veroorzaakt worden door bijvoorbeeld een grasaar. Zoiets is niet op een foto te zien, helaas. Op een foto zie je alleen botachtige structuren of iets met veel calcium er in. Dus geen grasaren.

Het kan ook een infectie zijn. Dan zit er een bacterie in. Dat kan alleen maar omdat daar een zwakke plek zit.
Bij dit soort tenen wil Silicea D6 of D12 nog wel eens goed helpen.
Door Lizzy
#671256
ursula.v.gelder schreef: Lodewijk mijn bullterrier heeft idd veel last gehad van zijn poten, maar mijn ervaring met hem en vele andere bullen is dat die toch meer echt tussen de tenen zitten met een rode waas er om heen (alsof er opgedroogt bloed omheen zit.

Dit ziet er idd meer uit als hoe de poot van janssen onze eerste hond eruit zag, dat zat ook meer bovenop ... precies de zelfde plek.
die had heel diep een aar zitten, kon er op de natuurlijke manier met weken enz niet uit komen.
later bleek dat de aar tussen de tenen binnen was gekomen en helemaal omhoog geklommen was (zo'n 4 cm) IN zijn poot en hebben het operatief moeten laten verwijderen.
Bij ons in de buurt hadden we helemaal niet van die aren staan en zeer waarschijnlijk had hij het echt weken van te voren opgelopen bij een wandeling in de polders.
Ja, mocht hier een gras-aar in zitten, dan zit tie er ook al weken. Want gras-aren groeien van juni tot oktober.
Door mammalou
#672790
Ik kreeg afgelopen zaterdag van de dierenarts een penicillinekuur. Zin poot zag er toen zo uit:
Afbeelding

Hoewel ik tegen de dierenarts gezegd had, dat mijn hond likte, kreeg ik geen kap van haar mee en in mijn ongerustheid ben ik zelf ook vergeten er zaterdag een te kopen. Die zaterdagavond en zondag likte mijn hond, als het maar even kon en ik niet oplette, aan zijn poot, waardoor de situatie zich verergerde. Zondag was het zo erg, dat ik uit arren moede zelf een soort kap maakte van een zonneklep om hem maar van het likken te weerhouden. Ook een sokje in een plastic zakje met gaatjes (voor het uitlaten) bleek niet afdoende.

Maandag ging ik, omdat de plek door zijn likwoede er beangstigend rood en opgezet uitzag, naar een andere vestiging van dezelfde praktijk, maar de dierenarts aldaar kon ook geen definitieve diagnose stellen. Zij prikte met een naald in de wond, maar er kwam geen etter uit, alleen bloed. Een grasaar was volgens haar niet de oorzaak. Van haar kreeg hij een pijnstillende prik en Metacam en ik het advies om zijn pootje 3x per dag in Biotex te weken.
De kap die ze me gaf, blijkt een onding. Hij kan inderdaad niet meer likken, maar de ontwerper/fabrikant (Buster uit Denemarken) is geen dierenliefhebber: scherpe rand, hard plastic, moeizame sluiting. A.s. vrijdag kan ik bij een dierenwinkel een andere kap met zachte randen en een betere sluiting ophalen.

De foto laat de situatie nu zien.
Afbeelding

De roodheid en de zwelling zijn in hun geheel afgenomen, wel is het nog vochtig. Uit de meest aangedane plek (door het likken) komt nog af en toe bloed en wondvocht. Hij wil, als hij maar even de gelegenheid krijgt, nog steeds zijn poot likken. De kap neem ik af en toe af om hem wat bewgingsvrijheid te gunnen en doe hem dan een sokje om, maar zelfs als er een sokje omheen zit, blijft hij likken.

Mijn hond is niet sloom of lusteloos.

Kan iemand misschien uit ervaring een indicatie geven hoe lang het duurt voor zo'n wond genezen is? Is er nog een tip bijvoorbeeld om er iets op te smeren om het genezingsproces te versnellen?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door