Persoonlijk vind ik dat een hond z'n eten mag verdedigen. En wij hebben hier dan ook nooit een drama van het eten gemaakt.
We hebben Linga wel met regelmaat vleesbotten uit de hand gevoerd, maar ik kreeg de indruk dat ze daarvan alleen maar hebberiger werd. Wij zijn eigenlijk super-simpel geweest. Linga krijgt in de hal eten. Op haar kleedje. Brutus en Pinkel in de woonkamer, verspreid. Wij zijn heel vaak gewoon bij Linga gaan zitten. Stilletjes erbij gaan zitten en we gaven haar geregeld nog meer lekkers, uit de hand. Ze vindt onze aanwezigheid dus vanaf dag 1 heel normaal.
In eerste instantie hebben wij grote vleesbotten (waar ze lekker haar tandjes in kon zetten maar die ze niet op eet - andere botten laten we haar altijd gewoon opeten) ook wel geruild voor iets heel lekkers als we het gekluif genoeg vonden. En al vrij snel waren we op een punt dat Linga het perfect vond als we haar bot afnemen.
Wel is het zo dat we Linga, sinds ze wat groter is, eigenlijk gewoon altijd met rust laten, tijdens het eten. Idem dito met de andere honden. Het enige dat we nog wel eens wegnemen zijn de grote kalfswervelbotten. Die zijn gewoon te groot. Brutus is gewoon een lulletje rozewater en als ik zijn bot afpak, kijkt hij me echt met van die Droopy-ogen aan van "oh... jammer...

". Pinkel gromt dat het een lievelust is. Die levert niet graag in, zeg maar

. En dan kan ze de boom in, want ik grijp haar gewoon in d'r kleine kippenek met een hand en forceer ik het bot uit d'r bek met mijn andere hand. Want ruilen? Daar doet Pinkel ook niet aan

. Linga vindt het best, die is volledig neutraal onder het afnemen van botten. Maar nogmaals, ik probeer dit soort dingen tot een minimum te beperken. Liefst laat ik ze met rust.