Ik dacht naast inderdaad het feit dat de DNA vd hond voor 99% overeen komt met die van een wolf; zo ook zijn maag en darmstelsel en voedingsbehoeften, ook aan het onderzoek gedaan in de jaren 90 door de AVA (austr. dierenartsen vereniging), uitgevoerd mede door een medewerker van Royal, waaruit ook naar voor kwam dat brokken niet goed zijn voor de tanden en dat 2-3x per week een versbot aanbevolen wordt (een gepubliceerd onderzoek dat in de doofpot gestopt is). Ook de snelle groei van pups en bijbehorende groeipijnen agv brokken (geen wetenschappelijk feit, toch? alleen onze eigen ervaring) en een gevolg op latere leeftijd de atrose (lbotten groeien sneller dan de spieren wat leidt tot een instabiele kom-kop--> HD). Men kan toch ook niet om de allegrie hondjes heen die allen brok eten en de allergie die verdwijnt bij vers vlees (dit is waarschijnlijk ook niet wetenschappelijk vast gelegd). Hiernaast denk ik aan wat Lonsdale en Eliasen zeggen over de de combinatie van calcium, jodium, fosfor en andere mineralen die doordat ze kunstmatig worden toegevoegd (en dus niet natuurlijk zijn) elkaar ipv aanvullen tegenwerken (hoe precies, moet ik nog nalezen) en ook het feit dat een teveel aan natuurlijk calcium (uit vers) gewoon afgevoerd wordt uit het lichaam, terwijl die kunstmatig toegevoegde calcium in brok een vestoring teweeg kan brengen in het hormoonsysteem wat kan leiden tot bottenzwakte (aangezien elke hond anders is kan het een Royal Canin toch nooit lukken precies de goede hoeveelheid calcium voor elke hond toe te voegen aan de brokken? of zie ik dit fout).
En de verzuring van de maaginhoud/darmflora wat resulteert in geen wormen. De verbeternig van de algehele weerstand van de hond, ook omdat de tanden en tandvlees in optimale staat verkeren (bij barf), de toename van de bespiering agv het eiwit (wat weer leidt tot een verbetering van atrosegewrichten), gewichtsafname (of toename) agv het complexere verbrandingsproces van het eiwit en tot slot een mindere snelle groei van kwaadaardig weefsel in vergelijk met het voeren van koolhydraten. Ben ik nog steeds correct?
Graag jullie reactie