Fijne dierenarts

.
Het zou me gebeuren, dat iemand mij durft te schrijven "Afgezien van het feit dat je eigen hond geen toonbeeld is van een goede gezondheid wil ik je het volgende meegeven". Of dat iemand tegen mij durft te zeggen "Laat je toch niet gek maken!". Want jij snapt natuurlijk ook wel wat hij hier
eigenlijk mee wil zeggen! Uit de eerste zin zou ik direct opmaken "leuk hoor meid, al dat rauwe voer, maar kijk eens naar je eigen hond. Nauwelijks gezond te noemen. Dus wat nou, gezond, dat rauwe voer?!".
Met zo'n DA wilde ik in ieder geval al niet meer aan de gezondheid van mijn hond samenwerken....
Bovendien blijkt uit dit hele schrijven dat meneer of mevrouw werkelijk weinig weet van voeding. Zolang vlees in de diepvries zit, kan het aantal bacterieen zich niet vermenigvuldigen. Maar het is zeker niet steriel. Er leven zeker nog vele goede bacterieen hoor, in diepgevroren vlees en pens enzo. Diepvriesvoer is dus ook niet steriel. Geen denken aan! Diepvries voer wordt zelfs met regelmaat door de Rijksdienst voor keuring Vee en Vlees gecontroleerd op bacterieen. Er mogen niet teveel bacterieen in zitten (ze moeten onder een bepaalde hoeveelheid blijven) maar er zitten zeker-te-weten bacterieen in.
Als het leven zo simpel was als dat deze DA het zo voorstelt, dan flikkeren we gewoon iedere kip eerst in de vriezer en zijn we van alle salmonella-problemen op deze wereld verlost. Nooit meer voedselvergiftigingen bij mensen! Simpel zeg, deze oplossing

.
Kom nou toch! (da's tegen hem of haar hoor

).
Bovendien hebben we het hier niet over alleen bacterieen zoals salmonella, maar ook over enzymen. Die wel degelijk belangrijk zijn voor de spijsvertering van de hond. Feitelijk, belangrijk voor het leven an sich. Enzymen worden niet-actief, wanneer ze ingevroren worden. Maar ze gaan niet kapot, nog verdwijnen ze. Bij koken daarin tegen: daarmee vernietig je wel enzymen. En nogmaals, enzymen spelen een belangrijke rol bij de gezondheid van de hond. Tik maar in, op google: ENZYMEN KOKEN. En goedaardige bacterieen zoals de lactobacillus, die bijvoorbeeld in pens zit: die gaat niet dood door invriezen. Die gaat dood door koken. Ik heb overigens ergens nog wel een lijstje van bacterieen (goedaardige, die zeer goed zijn voor het darmstelsel van de hond - je dierenarts is dus ook al niet op de hoogte van de gunstige werking van probiotica, ook op de spijsvertering van de hond. Foei toch!) die in pens zitten.
Bacterieen vriezen niet dood. Dat had je DA toch tenminste moeten weten....
Diepvriezen ter conservering: hierbij is het bedoeling om het product zodanig in temperatuur te doen dalen dat daardoor de bacterie zich niet meer zal
delen. Een diepvriezer moet dan ook bij - 18 graden Celsius zijn werk doen. Bij die temperatuur wordt echter de bacterie
niet gedood. Er kunnen sporen achterblijven die, wanneer de temperatuur weer omhoog gaat, alsnog tot celdeling overgaan.
Pas wanneer je vlees gaat KOKEN, dood je bacterieen. En flink gekookt vlees dat je daarna invriest, blijft een stuk sterieler. Rauw vlees wordt niet steriel door invriezen en deze man of vrouw moet echt zijn of haar schoolgeld terug gaan halen