Deel 2:
Terug naar de basis
Barfen is eigenlijk heel gewoon terug naar de basis. Als het strikt nageleefd zou worden, neemt men een half schaap, lam of koe en geeft dit aan de honden. Die eten dan letterlijk álles eruit wat erin zit en waar de voorkeur naar uitgaat. Maar natuurlijk komt dit niet of nauwelijks voor, uitzonderingen daargelaten. Omdat wij geen volledig in tact zijnde, dode stukken dier naar onze honden kunnen gooien, wordt het gebrek aan broodnodige vitaminen en mineralen opgelost door dagelijks vitamines als C, B - complex, Alfalfa, Kelp en om de andere dag 3/6 omega viscapsules toe te voegen.
Het menu van Gio (als pup van 5 maanden) ziet er als volgt uit:
Dag 1
's Morgens 200 gr kipgehakt met zakje groenteprut (70 gr)
Toevoegen vitamine B, vit. C, kelp
's Middags lamsrug of een ander lamsbotje met vlees er aan
's Avonds 200 gr kipgehakt plus alfalfa.
Dag 2
's Morgens 200 gr kipgehakt met half zakje groenten (35 gr)
Toevoegen vit. C, B, kelp.
's Middags Lamstong
's Avonds Half zakje groenten, 60 gr Hüttenkäse, alfalfa en als toetje een lamsbot
Dag 3
's Morgens 2 kippenvleugels (in zijn geheel)
's Middags Een geklutst ei met eetlepel (magere yoghurt naturel)
lamsvlees (zelf kiezen), toevoegen vit B, alfalfa, vit C
's Avonds 2 kippenvleugels.
Dag 4
’s Morgens 50 gr Kalfslever + lamsbot
's Middag 200 gr kipgehakt met groenten (70 gr) toevoegen alfalfa
's Avonds 100 gr pens + 50 gr lamshart
Dag 5
's Morgens Kipkarkas
's Middags Milt of long + lamsvlees (zelf te kiezen), samen 200 gr.
Toevoegen alfalfa, vit B, vit C.
's Avonds Kalkoenvlees met bot
Dag 6
's Morgens kipstukjes (zelf te kiezen). Toevoegen vit C+ alfalfa
's Middags 2 verse sardientjes ( te koop op de markt of in viswinkel)
's Avonds lamsbot met vlees er aan, niet overdadig hoor, maar dat ze lekker kunnen knabbelen)
Dag 7
's Morgens Kipkarkas (met kippenlever)
's Middags lamsgehakt, groenteprut 70 gr
Toevoegen kelp, vit C + vit B
's Avonds hertenbot en hertenvlees
Aanbevolen wordt om het overtollige vet wat aan de lamsbottten soms hangt te verwijderen.
Dit is een basismenu, naar willekeur kan men varieren. Men kan de lamsbotten ook vervangen door andere botten met nog restanten vlees er aan natuurlijk!
Ik heb er nu voor gekozen om mijn honden af en toe volkorenbrood en zilvervliesrijst te voeren.
Wat de groetenprut betreft voor volwassen honden van 40 kg is dat 100 gr per dag.
Een voorbeeld voor een groentenprutsamenstelling: Spinazie, wortelen, paprika, courgette, alfalfa, sprouty’s, selderij, peterselie, thijm, basilicum, brandnetel, tomaten, een kleine hoeveelheid broccoli, lollo rosso salade en gekookte boontjes. Men kan naar eigen keuze varieren. De voorkeur gaat er naar uit om er in ieder geval groene bladgroente altijd bij te doen. In de zomer kan men er bijv. ook molsla (paardebloem) bijvoegen.
Ook kan men fruit voeren zoals bananen, appels, peren (de pitten en het klokhuis niet), sinaasappelen, enz. wat ze maar lusten.
Elke dag 80 gr yoghurt of een andere bron van probiotica (yoghurt of Hüttenkäse) is perfect.
N.B.: Indien er geen bot gegeven wordt bijv. bij het lamsgehakt of kipstukjes dan een halve theelepel gemalen biologische eierschalen toevoegen i.v.m. toevoegen van kalk.
Bij volwassen honden moet dit een hele theelepel zijn.
Mate, verhoudingen, toevoegingen
Alma: ‘Het menu is voor Gio samengesteld, maar de andere honden krijgen dan bijvoorbeeld altijd het dubbele in gewicht en grotere botten. Men gebruikt vooral kip als basis omdat de vlees - botverhouding daarvan optimaal is. Ik laat er echt mijn fantasie op los. Maar ik geef ze wel dagelijks hun vitamines. Echter, laten we eerlijk zijn: de honden/wolven in de natuur hadden vroeger ook niet altijd alles iedere dag compleet, dus één keer moeten missen is echt niet erg’.
Oké, we stellen ons er iets bij voor. Maar hoe zit het dan met het aantal maaltijden? Krijgen Santos, Canim en Gio even vaak, wat zijn de toevoegingen? Uiteraard volgde een antwoord:
Maaltijden per dag:
Tot 3 maanden: 4 maaltijden per dag
Vanaf 3 - 6 maanden: 3 maaltijden per dag
Vanaf 6 maanden: 2 maaltijden per dag.
Ouder dan 1 jaar: sommige mensen geven dan nog maar 1 maaltijd per dag, maar het kan ook gewoon verdeeld blijven over 2 maaltijden.
Vasten:
Als een hond een half jaar is geworden, wordt aangeraden om hem een keer in de week een halve dag te laten vasten. Na het bereiken van de leeftijd van één jaar raadt men aan om de hond een héle dag in de week te laten vasten. Tijdens het vasten reinigt het lichaam en vormt dus zeker een reden om het te doen.
Toevoegingen:
Vitamine B (B-50): halve capsule per dag door het eten strooien. Hond van 40 kg 1 capsule per dag
Vitamine C Ester C-plus van Solgar 500 mg of Orthica Ester-C plus 500 mg vitamine C 1/2 capsule per dag door het eten strooien. Bij ern hond van 40 kg 1 capsule per dag. Ester-C wordt aangeraden omdat deze vitamine heel goed door het lichaam wordt opgenomen en niet synthetisch is en ook niet zuur. De meeste andere C vitamines zijn synthetisch en zuur en worden ook snel door het lichaam uitgescheiden.
Kelp : 1/2 tablet per dag fijn drukken en door het eten strooien. Bij volwassen hond van 40 kg 2 tabletten per dag
Alfalfa van Vitelle: 1/2 capsule per dag door het eten strooien. Bij volwassen hond 40 kg 1 capsule per dag
Visolie : Omega 3/6, (verkrijgbaar bij Etos of andere drogist) 3 x per week 1 capsule.
Vlees:
Het is handig om afspraken te maken met de slager. Ik heb nu zelfs een biologische slager gevonden. Bij sommige Turkse slagerijen kun je ook terecht. Die stoppen écht van alles in de zak tot testikels en schapenkoppen aan toe. Honden vinden het heerlijk. Je kunt zo van brokken overstappen op rauw vlees voer maar NIET omgekeerd. En nogmaals: geef alles rauw, NOOIT GEKOOKTE botten, die zijn dodelijk voor de hond.
Aan u de keus
Het is heel wat ‘eating - stuff’ die we voor onze kiezen hebben gekregen. Wat ons betreft (en wellicht ook voor degenen met een zwakke maag) houden we het toch maar op de uitgebalanceerde voeders, de brokken, die tegenwoordig geen van allen meer slecht zijn. Integendeel zelfs. Bovendien is er de twijfel rond de ‘gezonde’ zekerheid: is het geven van rauw in tijden van ziektes als BSE, varkens - en kippenpest vlees wel zo gezond en verstandig.… We kunnen ons echter ook voorstellen dat de drang naar andere mogelijkheden, het gevoelsmatig aanpassen van levensstijl en daarbij behorende voedingsonderwerpen bij een groeiende groep hondeneigenaren leeft. Als afsluiting vragende naar Alma’ s persoonlijke mening, luidde zelfverzekerd het antwoord: ‘Ik heb het natuurlijk van de fokster overgenomen en zij weer van een Zweedse Schnauzer/Lagotto Romagnolo fokster die hier veel ervaring mee heeft. Ze hebben me absoluut kunnen overtuigen dat het prima is en ik merk het ook aan onze honden. Ik dacht eerst: de honden botten laten eten, dat durf ik niet.
Voor barfen moet je je gaan inleven in vroeger en je afvragen wat ze aten vroeger? Geen brokjes! Sommige honden krijgen allergie van de granen die in de brokken zitten en ga zo maar door. Natuurlijk zullen de producenten nooit toegeven dat barfen gezond is. Maar als je aan vroeger denkt dan kom je d' r achter dat de honden en katten veel gezonder waren. Wij hadden thuis ook drie honden en mijn ouders gingen nooit naar de dierenarts, als er al een was toentertijd. Wat denk je van brokken? . De inhoud wordt eerst verhit en daarna worden er toevoegingen ingedaan zodat bijvoorbeeld de uitwerpselen van de honden hard blijven. En dan nog wat niet op de zak staat. En natuurlijk zullen de pups met brokken er ook prima uit zien, maar het zit hem in het koken van de ingrediënten voor de brokken. Alle enzymen gaan dan helaas verloren, denk ik. Ik wil alleen mensen die veel problemen met hun honden hebben even wakker schudden. Bewust maken van het feit dat er naast de reguliere voeding misschien nog andere mogelijkheden voor ze zijn om problemen te lijf te gaan. Natuurlijk wil ik deze manier van voeden niet opdringen, ieder moet tenslotte zelf doen wat ‘ie het beste vindt. Ik weet het wel. Ik blijf barfen! .’
Alma Munnink en Ingrid de Boer (redactie NSC)
Uit het schnauzerclubblad van December 2003