Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#585328
Bij mijn kat is afgelopen november nierfalen geconstateerd. Waardes waren toen UREA 8,2 en CREA 159. In mei dit jaar was UREA 25,2 en CREA 303. En eind juni zijn ze gemeten op UREA 33,6 en CREA 226.

Hoewel CREA tov 2e meting gedaald, is UREA nu wel heel erg hoog.
Ik heb van alles geprobeerd. Eerst regulier nierdieet; at hij helemaal niet. Toen kvv, waaronder Bandit nierdieet; at hij eerst wel, maar nu ook niet meer. Omdat hij steeds magerder werd en ik echt dacht dat hij dood ging ben ik hem gekookte koolvis gaan geven afgewisseld met Felix Senior. Dat eet hij wel en is zelfs aangekomen. Hij weegt nu weer 4 kg (was ooit 5 kg). Dus nog steeds te mager. Nu probeer ik hem alle mogelijke soorten vers vlees te geven, want hoogwaardige dus makkelijk afbreekbare eiwitten. Maar buiten kipfiilet, kippennekken en een beetje runderhart wil hij verder niets (biefstuk, gehakt, kippenlever, kippenhart, kalfspoulet, runderpoulet). Verder krijgt hij elke dag een halve Fortkor 2,5 en Ipakitine.

Ik ben ten einde raad! Want hoe veel hoger kan zijn UREA nog stijgen?
Of is het einde nu echt in zicht?

Kan iemand mij ook vertellen of het nou wel of niet goed is om in dit geval Calcium en een rauw ei aan zijn vlees toe te voegen?

Daarnaast wil ik nog geitenvlees proberen. Heeft iemand verder nog tips?
Laatst gewijzigd door Misty op zo 09 jul 2006, 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.
#585630
De enige manier om de ureum naar beneden te krijgen is: zorgen dat hij veel vocht binnenkrijgt. Dus probeer bouillon, stromend water, scheutje melk met water, extra water door zijn eten en van alles wat je maar kunt bedenken.

Fortekor heeft alleen zin als je ook merkt dat hij het daarop beter doet. Het werkt namelijk bloedruk verlagend en kan dus ook averechts werken.

En als laatste optie: infusen laten geven (of zelf doen), dat spoelt ook goed uit.
#586073
hallo misty

Ik heb zelf ook een kat met chronisch nierfalen en wat goed helpt bij een te hoog ureum is solidago virgaurea en lespedeza sieboldi beiden in D6 potentie van VSM, je kunt het bij de apotheek bestellen 200 granules. Wel duur respectievelijk 9.50 en 13.50 euro. Ik doe er ongeveer 2 maanden mee. Wat ik doe is 3 granules van solidago en 3 granules lespedeza per dag in 3 ml gezuiverd water oplossen-ik gebruik een waterfilter- en 3x per dag -1ml-in zijn bekje geven met een spuitje -zonder naald wel te verstaan. ;D Het liefst voor het eten, zodat het goed wordt opgenomen door de schone slijmvliezen.

Mijn kat had een ureum van meer dan 40 en was na twee maanden gezakt naar 29. Hij kreeg toen nog geen fortekor pilletjes-omdat hij in principe al was opgegeven- wel een nierdieet. Dus misschien zijn de waarden nu nog meer naar beneden. Zijn crea gehalte was eerst 550 en helaas bij zijn laatste bloedonderzoek 2 maanden geleden 620 maar hopelijk helpen de fortekor pillen nu daarbij en gaat deze ook een beetje naar beneden. Over een paar maanden laat ik weer zijn bloedwaarden checken en dan weet ik hoe het ermee staat. Mijn kat heeft nog steeds plezier in het leven zelfs met deze hoge waarden, hij weegt 6 kg en hij eet en drinkt gelukkig heel erg goed. Hij is 20 jaar en heeft daarbij ook nog suikerziekte- moet 2x per dag insuline spuiten.


Als de kat erg harde ontlasting heeft, een vervelende kwaal bij nierkatten ,geef wat lactulose oftewel Dupholac te verkrijgen bij de drogist. Het schijnt ook nog het ammoniak gehalte te verlagen, wat natuurlijk een prettige bijeenkomstigheid is. Alle kleine beetjes helpen.

Ik weet hoe je je voelt, het is moeilijk om je kat zo achteruit te zien gaan maar probeer het ,het is beslist de moeite waard. Zorg dat de kat veel vocht naar binnen krijgt en zoals Hitam ook al vermelde je kan zelf een infuus geven, een dierenarts kan je dat wel leren.

PS.Als je kat niet eten wil dan haal bij de dierenarts astonautenvoedsel van Hills a/d doe daar de Ipakitine door en geef het via een spuitje in zijn bekje. Vaak beginnen ze weer vanzelf trek te krijgen, maar je moet even doorzetten een paar daagjes. Bij misselijkheid kan Nux Vomica D6 helpen.

Geef de moed niet op en veel sterkte ermee.
Laatst gewijzigd door sammy op zo 09 jul 2006, 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.
#586249
Hitam, Sammy en Kruimel, Dank voor jullie reactie.

Ik werd vanmorgen wakker door een bonk op de vloer en dacht dat mijn kat ergens vanaf viel. Meteen kijken dus en tot mijn verbazing had hij een muis gevangen. Nou ving hij wel vaker muizen, maar de laatste tijd niet meer. Dus ik was blij verrast dat hij nog steeds snel is, plezier heeft en zich gedraagt als een echte kat. Toen ik hem beloonde met z'n vangst knorde hij zo hard dat ik bang was dat mijn vriend er wakker van zou worden. Het gaat kennelijk toch beter met hem dan ik dacht.

Hitam, heb hem net een beetje magere melk met water gegeven en het ging schoon op. Wat is eigenlijk beter volle, halfvolle, magere melk of speciale kattenmelk? Ik zou zeggen magere melk, maar weet het niet zeker. Ook heb ik een infrarood kraan gekocht, zodat hij zelf het water kan laten stromen. Hoop dat dat werkt. Nu zet ik geregeld de kraan aan, maar vergeet 'm dan vaak uit te zetten.

Sammy, bedankt voor de goede tips/middeltjes om Urea omlaag te brengen. Ga ik beslist bestellen. Ook de andere middeltje ga ik zeker kopen, want daar heeft hij ook last van. De ene dag gaat het beter met hem dan de andere en daar wordt ik erg onzeker van. Maar ik zal er alles aan doen om hem een zo fijn mogelijke oude dag te bezorgen. En hopenlijk zal hij nog lang bij ons blijven. Hij is 16 jaar, maar ik heb nog lang niet het gevoel dat het z'n tijd is.

Hoe lang geleden is het dat bij jouw kat nierfalen is geconstateerd? Je hebt het er over dat je over een paar maanden weer zijn waardes laat testen. Ik heb steeds het gevoel dat het volgende maand afgelopen kan zijn. Geeft mij goede moed te lezen dat zelfs met de hoge nierwaardes van jouw kat hij nog steeds plezier heeft en dat hij al zo oud is. En wat voor soort is het eigenlijk als hij 6 kg. weegt? Mijn kat is een Shaded Cameo en woog in betere tijden 5 kg. Dat vond ik al veel.

Dank, dank, dank nogmaals voor je bemoedigende reactie.
Laatst gewijzigd door Misty op zo 09 jul 2006, 16:07, 1 keer totaal gewijzigd.
#586789
Hallo Misty,

Bij mijn kat is het pas in maart geconstateerd, tja ik dacht dat dat vele drinken met zijn suikerziekte te maken had, dus niet meteen naar de dierenarts.
Mijn Sam-naam van kat- is een gewone huis en tuin exemplaar. Hij is altijd een beetje mollig geweest. ;)

Ik weet wat je voelt want het kan elk moment afgelopen zijn, maar ik heb verhalen gelezen dat sommige dieren zelfs met hoge waarden nog 2 jaar kunnen leven. Dus daar hoop ik op. Belangrijk is dat het urea omlaag gaat zodat de kat zichzelf niet vergiftigd en dan ook minder misselijk is, en de kat moet blijven eten ,zonodig dwangvoeding, anders teert hij in op zijn eigen lichaam en dat heeft dan ook weer tot gevolg dat er teveel afvalstoffen in zijn bloed komen en de nieren te zwaar gaan belasten.

Kruimel , gebruik Hills alleen in noodgevallen ,soms moet je je principes even aan de boom hangen omwille van je kat,tuurlijk als het kan doe vers vlees, maar zelfs goed vermalen blijft het moeilijk om het toe te dienen via een spuitje omdat er hele kleine stukjes vlees de ingang blijven verstoppen. Maar als het lukt om het zo goed te vermalen dan zeg ik fantastisch.

Misty een ander middel dat je zou kunnen proberen is Rehmannia, dat werkt alleen in het beginstadium van nierfalen, bij jouw kat is dat volgens mij nog zo. Dat zou je bij je dierenarts moeten navragen of deze waarden als beginnend nierfalen kan worden gezien. Dit middel is op internet te verkrijgen bij huisdierendokter.nl , daar vind je ook meer info. Dan kan je zelf een oordeel vellen.

Ik wens je heel veel succes toe en er is absoluut nog hoop voor je kat.
#586800
Misty schreef: Hitam, Sammy en Kruimel, Dank voor jullie reactie.

Ik werd vanmorgen wakker door een bonk op de vloer en dacht dat mijn kat ergens vanaf viel. Meteen kijken dus en tot mijn verbazing had hij een muis gevangen. Nou ving hij wel vaker muizen, maar de laatste tijd niet meer. Dus ik was blij verrast dat hij nog steeds snel is, plezier heeft en zich gedraagt als een echte kat. Toen ik hem beloonde met z'n vangst knorde hij zo hard dat ik bang was dat mijn vriend er wakker van zou worden. Het gaat kennelijk toch beter met hem dan ik dacht.

Hitam, heb hem net een beetje magere melk met water gegeven en het ging schoon op. Wat is eigenlijk beter volle, halfvolle, magere melk of speciale kattenmelk? Ik zou zeggen magere melk, maar weet het niet zeker. Ook heb ik een infrarood kraan gekocht, zodat hij zelf het water kan laten stromen. Hoop dat dat werkt. Nu zet ik geregeld de kraan aan, maar vergeet 'm dan vaak uit te zetten.
Ik ben Hitam niet en dus ook geen dierenarts, maar bij mijn weten is vet juist niet verkeerd bij nierproblemen. Ik zou zelf dus gewoon volle of halfvolle melk door het water geven. Even kijken of hij geen diarree krijgt.

Mijn kat d'r nieren werken ook niet meer goed. Helaas. Dit is nu dik 1 jaar geleden geconstateerd. Zij krijgt Fortekor (halve tablet) en doet het daar geweldig op. Bovendien krijgt ze Bibi versvlees. Dat is het enige merk dat ze eet. Verder geef ik haar Solidago, ter ondersteuning. En staat er inderdaad overal vers water voor haar. Haar vacht ziet er inmiddels niet meer uit hoor. Net een ontplofte cavia. Maar ach, ze is dik 19 jaar dus ik vind het wel goed zo. Toch vind ik haar nog steeds heel helder en sterk en ik zie haar echt nog niet overlijden.

Ik zou beslist, beslist GEEN brokken geven. Van geen enkel merk. Veel te droog. Dat maakt de nieren stuk, echt.
#586801
Misschien dat Tannetje dat weet, maar bij honden geldt dat visolie een essentieel voedingssupplement is, bij nierfalen. Geldt dat voor de kat ook? Mijn kat krijgt inderdaad af en toe wel vette vis en visolie. Muts lust het alleen gekookt, dus krijgt ze het gekookt....
#588208
Yep, visolie is erg goed voor de nieren. Dus die kun je prima geven.
Het maakt niet zo heel veel uit wat voor melk, het gaat om het water en de melk is voor het smaakje. Je verdunt het toch heel erg.

Wat Wendy ooit eens noemde: gekookt kippeneiwit. Bevat zeer goede eiwitten en weinig fosfor.

Op het moment dat de kat niet wil eten, is alles geoorloofd. Het is belangrijker dát hij/zij eet dan wat.
#588926
Zit weer in een dipje :(

Mijn lief maakt me al een paar dagen niet meer miauwend wakker. En vraagt niet om vers water in zijn bak of stromend water uit de kraan. Ook eet hij weer niet goed, dus heb hem weer gekookte vis gegeven met veel water. Maar ook dat heeft hij niet opgegeten. Van ellende heb ik hem toen maar dwangmatig water gegeven met een grote spuit. Dit vond hij trouwens helemaal niet zo erg. Ik heb er ongeveer 25 ml ingekregen. Hoeveel vocht heeft een kat met nierfalen eigenlijk minimaal dagelijks nodig? Nooit gedacht dat ik dit zou doen. Ik dacht eigenlijk dat als hij niet meer wilt dan stopt hij zelf met eten en drinken. En dat is het dan. Maar ik kan het niet....Ik wil hem nog niet kwijt! Maar ik moet niet alleen aan mezelf denken, maar wat het beste is voor hem.

Mijn vriend denk dat mijn kat dement is en dat het de ene dag (zoals vandaag) erger is dan de andere dag....de optimist/lieverd! Om dan maar van het beste uit te gaan is mijn vraag: kan ik deze middeltjes allemaal tegelijk gebruiken?

Dit krijgt hij nu:
- 1/2 Fortekor 2,5 per dg
- Ipakitine 2x daags over zijn eten
- 5 druppels Blaas en niercompositum - Groene Os: 2x daags over zijn eten

Daarnaast heb ik besteld:
- Solidago Virgaurea D6 - VSM
- Lespedeza sieboldi D6 - VSM
- Nux Vomica D6 VSM
- Visolie

Ook ben ik nog op zoek naar:
- Lactulose / Dupholac

En heeft Rehmannia nog zin heeft?
Laatst gewijzigd door Misty op di 11 jul 2006, 23:59, 1 keer totaal gewijzigd.
#589055
De solidago zit ook al in de Blaas/niercompositum. Dus dat is dubbelop.
De rest kan allemaal samen.
Lactulose kun je ook via de dierenarts krijgen, dan heet het Tractonorm.

Als de nieren heel slecht zijn kan de fortekor averechts gaan werken. dat zou ik even overlegeen met de dierenarts.

En als hij echt niet meer wil...........misschien is het dan gewoon zijn tijd :'(
#589087
hallo misty,

Ik voel zo met je mee, ik heb hetzelfde meegemaakt met mijn Sam. Bij Sam was het achteraf niet het gevolg van zijn chronisch nierfalen maar van een ontsteking in zijn wang, een behoorlijk vieze abcess, waardoor hij ontzettend ziek is geweest. Ik had bijna al de telefoon in mijn handen om een afspraak te maken om Sam te laten inslapen. Met dwangvoeding heb ik hem weer aan het eten gekregen, ze MOETEN blijven eten anders kom je in een vicieuze cirkel terecht waar ze misschien niet meer uit kunnen komen zonder jouw hulp. Het is te slecht voor de nieren. Toch even Hills a/d -blikvoer-halen bij de dierenarts, daar kun je ook water bij doen zodat hij vocht binnen krijgt. In dit voedsel zit extra veel voedingsstoffen zodat ze met weinig eten toch nog genoeg binnen krijgen.

Een kat van 5 kg heeft ongeveer 40ml water per kg nodig , dus 200 ml per 24 uur. Dat spoelt het lichaampje goed door. De 25 ml wat hij heeft gedronken is erg weinig. Ik heb overal in huis water staan, in de huiskamer, keuken , slaapkamer, buiten de vijver, zodat hij altijd aan water kan komen als hij dat zou willen. Mocht hij ooit niet genoeg meer kunnen drinken dan heb ik voor mezelf al besloten dat ik hem een tijdje een infuus geef elke dag. Schijnt niet moeilijk te zijn en ze knappen er zo ongelooflijk van op. Maar zodra ik zou merken dat Sam depressief zou worden van al deze dingen dan houdt het voor mij op en laat ik hem gaan. Maar dan heb ik alles gedaan wat mogelijk is geweest en dat geeft rust en acceptatie.

De lactulose/merknaam Duphalac koop ik altijd bij de Etos. Kost ongeveer 6 euro. Maar ook zoals Hitam vermelde bij de dierenarts te verkrijgen onder een andere merknaam maar waarschijnlijk ietsepietsie duurder.Met een spuitje geef ik Sam elke ochtend anderhalve ml en voor het slapen gaan nog een keertje. Zijn ontlasting is weer prachtig, voorheen was het te hard om het eruit te krijgen wat een ongelooflijke krachtsinspanning was voor Sam.

De Rehmannia heeft alleen zin bij het beginstadium van chronisch nierfalen en je zult wel even moeten checken of dit samengaat met de Fortekor. Daar heb ik geen ervaring mee.

Ik zie dat je nier en blaascompositum gebruikt, daar zit ook solidago in, het lijkt me prima dat te blijven gebruiken. Je had achteraf bekeken de solidago granules niet te hoeven bestellen. De lespedeza sieboldi is heel belangrijk voor het omlaag krijgen van het urea gehalte. Als je kat telkens moet overgeven gebruik dan Nux Vomica en als dat niet helpt dan kun je bij de dierenarts een pilletje krijgen tegen misselijkheid.

Ik zou deze middeltjes niet over het eten doen maar direct in zijn schone bekje, 3x per dag zodat het goed wordt opgenomen door het lichaam, veel effectiever. Het beste zou zijn om alles afzonderlijk te doen, dus elk middeltje even vijf minuten de kans te geven, maar dat is gewoon niet te doen vind ik zelf dus ik geef alles tegelijkertijd. Sam krijgt van mij solidago en lespedeza. Als ik merk dat hij een beetje misselijk is dan de Nux Vomica erbij, gelukkig niet vaak nodig. De lactulose doe ik dan 10 minuten later geven. Ik heb in de keuken een plekje ingericht om alles overzichtelijk te maken en met een schema erbij, anders word je gek van al deze dingen en heb je zelf medicijnen nodig. ;D

Ik wens je veel sterkte toe.
Laatst gewijzigd door sammy op wo 12 jul 2006, 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.
#590236
Hai Sammy,

Dank voor je reactie. Het is niet zo dat hij gisteren maar 25 ml heeft gedronken. Hij heeft nog wel uit de kraan gedronken en uit z'n bakje met een beetje melk, maar veel te weinig naar mijn mening. Normaal vraagt hij gedurende de hele dag geregeld om water en maakt hij me er zelfs 's ochtends vroeg voor wakker. Vandaag heb ik hem weer wat water met de spuit gegeven. Hoewel hij het niet erg vindt ben ik toch bang dat als hij helemaal niet meer zelf drinkt het geen doen is om 4 x 40 ml (hij weegt 4 kg) bij hem naar binnen te krijgen. Ik krijg er met moeite 25 ml in en zijn maag gaat dan tekeer, terwijl ik het heel rustig toedien. En ik ben bang dat hij het er weer uit zal gooien. Ik blijf dan rustig met hem zitten en wacht tot zijn maag weer kalm is.

En wanneer weet je dat zijn tijd gekomen is? Hij komt nog steeds bij ons om te knuffelen en knort er dan flink op los. En is zichtbaar blij met ons gezelschap. Ook eet hij nog, maar niet genoeg en zeker niet het juiste voedsel. Ik ben er van overtuigd dat het heel moeilijk is om aan een kat te zien hoe ziek hij is. Hij knort nog wel, maar misschien voelt hij zich wel hondsberoerd. Hij kan het niet zeggen. En als hij niet meer knort is het volgens mij al te ver. Wat een [peeeeep]situatie zeg. Waarom kan hij niet vredig in zijn slaap gaan?
#590292
Hitam schreef: Wat Wendy ooit eens noemde: gekookt kippeneiwit. Bevat zeer goede eiwitten en weinig fosfor.
Hitam,
Bedoel je hiermee kip(filet) of het eiwit van een kippenei?
Ik dacht dat koken van vlees of vis juist niet goed was voor de eiwitten. ???
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door