Zat nog even te surfen op internet en toen kwam ik bij 2 verschillende dierenklinieken ( Hees en Westerhuis) tegen dat de cocktail van nobivac 2 jaar geldig is en Hees geeft aan dat je dan jaarlijks lepto en kennelhoest moet enten en Westerhuis parvo en lepto...niets over kennelhoest..is dat dan alleen als je de hond naar een kennel doet en ook vanwege de verschillende soorten kennelhoest? Meende toch te hebben gelezen dat parvo in de cocktail 2 jaar geldig is en de losse enting slechts 2 jaar? Heb ik dit goed?
Jaaaaa, sommige dierenartsen maken er ook een lekker zooitje van....
Nobivac is bezig met een 3 jarige registratie voor de cocktail. Ik weet niet of dat al rond is. Maar goed, aangezien men alleen nog met de administratie bezig is omtrent het verkrijgen van de registratie (in Belgie hebben ze 'm al), kun je er vanuit gaan dat de cocktail 3 jaar bescherming geeft.
In de cocktail an Nobivac zit:
Hondenziekte
HCC oftewel besmettelijke leverziekte
Parvo
Para Influenza
Dus, geen kennelhoest in de zin van Bordetella. Para Influenza is 1 van de andere verwekkers van kennelhoest en die zit dus wel in de cocktail. Geen Leptospirosis, geen Rabies.
Rabies hebben ze een 3 jarige registratie.
Kennelhoest (bordetella) en Lepto een 1 jarige registratie. Kennelhoest is gewoon een onzin enting. Lepto: ik weet niet of dit een onzin enting is... Maar, daar is al genoeg over geschreven op Barfplaats.
Mocht je hond naar een kennel gaan, ben je vaak verplicht om Bordetella te enten. En dus heeft Hees in dat geval gelijk. Tenzij de 3 jarige registratie al rond is... Dan zou je dus maar eens in de 3 jaar met de cocktail en eventueel ieder jaar lepto + kennelhoest
Westerhuis heeft met z'n jaarlijke Parvo enting dus helemaal geen gelijk.