Toch werkt het in de praktijk niet zo Geer. Er zijn zat zeer weldenkende mensen die moe worden wanneer ik zeg wat ik boef allemaal voer (en dan ben ik hier nog bescheiden). Het is niet alleen kunnen bedenken wat voor je hond goed is, maar ook het doen. En ik merk gewoon aan mensen dat ze het veel gedoe vinden. Terwijl het ze best wel aanspreekt. Dan denk ik met mijn melk boeren honden verstand: maak het juist wel zo eenvoudig mogelijk. Daar is natuurlijk de kvv voor, maar zelf samenstellen kan denk ik ook eenvoudiger gehouden worden.
Ik begrijp wel dat het belangrijk is te voorkomen dat mensen TE eenzijdig gaan voeren, zoals bv kippenekken en nog eens kippenekken. Maar er zit nogal een flink gebied tussen alleen kip en zo optimaal mogelijk, waarbinnen de hond denk ik prima, of voldoende te eten krijgt en vele malen beter dan brokken en waarschijnlijk ook weer beter dan kvv. Vergeet ook niet dat we van brokkenfabrikanten en da's te horen krijgen dat het heel nauw kijkt met de voeding en het heel ingewikkeld is. Dan kun je niet van mensen (ook niet van weldenkende) verwachten dat ze als ze hier of ergens anders het advies krijgen van minimaal zoveel variatie enz. zelf wel even bedenken dat het niet zo ingewikkeld hoeft te zijn. Ja, na een tijd erover te hebben nagedacht, maar dat geldt voor de mensen die de overstap al hebben gemaakt. Maar ik geloof zeker dat er mensen zijn die die overstap om voorgenoemde reden dus niet maken. Daarvoor speelt nu juist die angst dat de hond tekorten oploopt, waarvoor je dan zelf verantwoordelijk bent, door iets dat je DA je ten strengste afraadde, een te grote rol.
En de meeste zeer weldenkende mensen die moe worden als je verteld wat je Boef voert: die zitten met hun hoofd en hele systeem nog in de brokken. Dus ja, dan is die overgang wat groot! Je moet zoiets toch zachtjes inmasseren

.
Ik vind het overigens een tikje kinderachtig om maar door te gaan zitten zagen over die 6-10 vleessoorten terwijl in dit onderwerp allang is vernoemd dat je met drie diersoorten al aan de slag kunt (met wat kunst en vliegwerk - en als iets mensen afschrikt, is het wel kunst en vliegwerk

, maar goed...). En zeker met vier. Ik wil me best iets van jullie kritiek aantrekken hoor, maar ik vind dit gewoon zagen..... Bovendien was dit ook bedoelt om aan te geven hoe gemakkelijk het eigenlijk is om aan 6 diersoorten te komen... (want we adiseren in de menu's meestal doorgaans een stuk of 4 a 5 - misschien moet je die eens door gaan nemen, krijg je ook een beetje feeling met mijn probleem dat mensen barfen met kip kip en pens).
Maar ook als je drie of vier diersoorten neemt: dan nog vinden de mensen, die met hun hoofd en systeem bij brokken zitten, het teveel moeite. En soms helpt het mensen inderdaad eerst te overtuigen door hen enthousiast te maken voor KVV.
Ik dacht al Paul, dat daar in van je grote frustraties lag. Dat BARF een steeds prominentere plaats in begint te nemen. Nou, ik geloof eerlijk gezegd dat steeds meer leden van de oudere garde zelfdenkend zijn geworden en in zijn gaan zien dat KVV niet altijd helemaal hiemelaahoi geweldig is. En dat zelf samenstellen helemaal niet duurder en moeilijker is als dat hen vroeger op het hart werd gedrukt. En vandaag de dag durven ze dat ook gewoon hardop te zeggen!
Maar goed, is er vandaag de dag KVV te krijgen in kip, lam, rund, geit, eend, wild en weet ik niet wat: moeten we vooral niet toe naar een situatie waarbij met gaat barfen met kip en pens. En geloof me, dat gebeurd vandaag de dag nog steeds....
Overigens moet ik wel zeggen dat de 'mensen van de oude garde', die al lange tijd barfen, steeds handiger worden in het verzamelen van allerlei vleessoorten. We hebben tegenwoordig een heus netwerk van ruilhandel

! Het is voor sommige van ons gewoon een sport om voor weinig zoveel mogelijk in te slaan. Vroeger betaalde ik ongeveer 4 a 5 euro de kilo voor het vlees/botten/organen. En ik had met pijn en moeite: kip, rund, lam, kalf. En soms zat ik zelfs op 6 a 7 a 8 euro de kilo....
Inmiddels is het zo dat ik gemiddeld 2 euro de kilo uitgeef voor mijn vlees/vis (voor het ene betaal ik meer en het andere minder dus dit is echt gemiddeld). En daar zit dan bij: scharrelkip, eend, parelhoen, konijn, biologisch-rund, lam, geit, zalm, sardien, kalf, kwartel. Persee niet nodig, om zoveel verschillende dingen te voeren, maar ik doe het omdat het leuk is en omdat ik overal mijn goedkope adresjes heb. Ik denk dat de gemiddelde beginner inmiddels een veel makkelijkere start kan maken, met alle barf-adresjes die we verzamelt hebben, als ik toentertijd. Dan nog wil ik best rekening houden met bovenstaande klacht, maar ik ga ook niet de consessies doen die tegen mijn principes zijn. Staat het jullie overigens vrij om zelf in deze menu topics te reageren......