ok,
ik heb een vraag over het boek.
op bld.26 en 27 wordt gesproken over voeding suplementen of toevoegingen.
-Levertraan is een goeie toevoging als je natuurlijk voert- later wordt er gezegd dat als je 10% a 15% geplette groente geeft niet nodig is om toevogingen te geven.Bij commerciele droogvoeding moet de supplementen dosis meestal hoger maar later wordt er gezegd- de meeste commercielevoedsel bevat een overdosis aan omega 6-
Dus wat voor coclusie moet ik trekken?
als ik natuurlijk voer met 10%geplette groentes, hoef ik niets toe te voegen(maar er wordt aangeraden om levertraan toe te voegen)=dat vind ik een tegenspraak!
Als ik brokken voer wordt er aangeraden om juist de dosering te verhogen van de toevoegingen,maar er wordt voor gewaarschuwd dat brokken een overdosis heeft aan omega6(maar later wordt er wel aangeraden om om de dag olijolie toe te voegen)=dat vind ik ook een tegenspraak!
Blad 26 en 27 van het boek vind ik veel tegenstrijdgheiden bevatten, ligt het aan me ??
Het hele boek bevat veel tegenstrijdigheden Lupa. Maar goed, zo zie ik het:
Omega 6 vetzuren: hoef je niet toe te voegen want dat zit al voldoende in rauwe voeding. Hoewel heel soms een hond extra actieve omega 6 vetzuren nodig heeft. Maar, dit komt niet zo vaak voor.
Omega 3: moet je wel toevoegen (als het tenminste al niet in jouw kant-en-klare voeding zit!) omdat onze voeding veelal een tekort aan omega 3 vetzuren heeft. Maar, levertraan is niet de juiste bron. Want, dit bevat ook veel vitamine A en D. Vis en zalmolie zijn wel goede bronnen. Ook om toe te voegen aan brokken. Lijnzaadolie kan ook gebruikt worden, hoewel dit een niet-actieve omega 3 vetzuur bevat. Dit moet dus nog in het lichaam omgezet worden in actieve omega 3 vetzuren.
Wanneer je zeer afwisselend voert, wanneer je gepureerde groentes geeft (bevat ook omega 3 vetzuren), dan hoef je eigenlijk geen supplementen toe te dienen. Hoewel wat extra omega 3 vetzuren geen kwaad kan. Maar goed, het is wel handig om dan wat kennis te hebben over waar de vitamines en mineralen in zitten (in welke voedingsstoffen).
Groetjes, Lizzy