Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Larshann
#2942085
hoi,

Ik heb net te horen gekregen dat mijn border collie van 12 tijdelijk en misschien voor altijd op nierdieet moet.. We zijn er wel snel bij, hij is ook niet ziek ofzo
Ik heb de bib al uitgespit maar voor de zekerheid toch maar eens even laten nakijken hier

Ureum: 111
Creatinine: 119
(de eenheden heb ik niet gevraagd, was via de telefoon)

Mijn dierenarts zei van eerst 6 weken nierdieet te proberen en dan weer bloedonderzoek, als de waarden hetzelfde zijn of gestegen zou hij medicatie nodig hebben, anders niet.

Als ik het goed begrepen heb moet ik hem 20% vleesbot, 25% groenten, 20% pens, 20% spiervlees, 5% hart/lever/nier, 5% vet en 5% eieren, zuivel enz.. geven
maar wat verder in de tekst stond ook meer koolhydraten geven ?

en visolie, eender welke of zijn daar verschillen in ?

Hij moest ook meer drinken want het was zelfs zichtbaar in zijn bloed (bloedplaatjes) dat hij te weinig drinkt, ik dacht van kip af te koken en dat vocht te geven (hij drinkt heel moeilijk)

Iemand verder nog tips ?

Bedankt alvast !
grtjs
Door Lizzy
#2942171
Larshann schreef: hoi,

Ik heb net te horen gekregen dat mijn border collie van 12 tijdelijk en misschien voor altijd op nierdieet moet.. We zijn er wel snel bij, hij is ook niet ziek ofzo
Ik heb de bib al uitgespit maar voor de zekerheid toch maar eens even laten nakijken hier

Ureum: 111
Creatinine: 119
(de eenheden heb ik niet gevraagd, was via de telefoon)

Mijn dierenarts zei van eerst 6 weken nierdieet te proberen en dan weer bloedonderzoek, als de waarden hetzelfde zijn of gestegen zou hij medicatie nodig hebben, anders niet.

Als ik het goed begrepen heb moet ik hem 20% vleesbot, 25% groenten, 20% pens, 20% spiervlees, 5% hart/lever/nier, 5% vet en 5% eieren, zuivel enz.. geven
maar wat verder in de tekst stond ook meer koolhydraten geven ?

en visolie, eender welke of zijn daar verschillen in ?

Hij moest ook meer drinken want het was zelfs zichtbaar in zijn bloed (bloedplaatjes) dat hij te weinig drinkt, ik dacht van kip af te koken en dat vocht te geven (hij drinkt heel moeilijk)

Iemand verder nog tips ?

Bedankt alvast !
grtjs
Ja, koolhydraten in de vorm van gekookte (zoete) aardappel bijvoorbeeld. Dat levert kcal. Maar, als je hond niet mager is en niet wordt, hoeft dat niet persee.

De percentages kloppen inderdaad.

Nee, je hebt in visolie alle soorten en kwaliteiten. Welke ik niet zou nemen zijn de zalmolie's bij de dierenwinkel. Ik zou of Doils nemen of een olie die normaal gebruikt wordt door mensen. Solgar is een heel goed merk, Royal Green is een uitstekend merk. Maar zelfs de capsules van de hema zijn goed. Moet je alleen wel oppassen dat je de juiste koopt. Ze hebben bijv. ook een visolie waar ze andere oliesoorten doorheen hebben gegooid, die moet je niet hebben.

Wat je kunt doen is dat je zijn eten klaar maakt, daar een plens handwarm water over heen gooit (ook weer niet teveel) en dat een paar uurtjes laat staan om goed in te trekken. De smaken van het vlees vermengen zich dan goed met het water en dan drinken ze dat in de regel echt wel op.

Je kunt wel goed Solidago geven ter ondersteuning. A. Vogel heeft fijne tabletten, daar hoeft hij er dan maar 1 van per dag!

Ik hoop dat de waardes over een paar weken beter zijn!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2942178
En als je portioneert, het dooivocht voeren als extra vocht. Of als het te veel is, invriezen en als ijsloly's geven in de zomer.  ;)
Door Larshann
#2942348
Bedankt voor de reacties, fijn om toch even bevestiging te krijgen dat het goed is zo  :)

Het dooivocht gaf ik zowiezo al bij, maar die ijslolly's maken is wel een leuke tip, dat zal hij zeker lekker vinden  :biggrin2:

Solidago en visoliecapsules ga ik later deze week halen (morgen denk ik).

grtjs
Door Larshann
#2942351
oh, nog een vraag, moet zoete aardappel gekookt zijn of mag dat ook rauw ? Ik ga er maar een klein beetje indoen
Door Lizzy
#2942375
Larshann schreef: oh, nog een vraag, moet zoete aardappel gekookt zijn of mag dat ook rauw ? Ik ga er maar een klein beetje indoen
Gewone aardappelen zijn in rauwe vorm giftig voor honden. Dus die moet je altijd koken. Zoete aardappel (bataat) mag je wel rauw geven, mits gepureerd in combinatie met andere groenten. Maar, aangezien je wat meer moet geven dan 'normaal' als je het nodig hebt om je hond aan te laten komen en ze de smaak van rauwe bataat helemaal niet lekker vinden, zou ik het gekookt geven.
Door Larshann
#2942396
oei, ik had beter nog even gekeken voor ik eraan begon, de zoete aardappel zit al rauw id groentemix  :-X
Het is wel maar een beetje en veel andere groenten erbij, en mijn hond moet echt niet bijkomen, er zou zelfs een halve kg afmogen.
Ik moet de groentenmix toch al mengen met pens want hij is niet zo'n groentenfan, vroeger wel maar sinds een paar weken laat hij altijd de helft liggen.

Volgende keer zal ik zoete aardappel misschien toch eerst koken

grtjs en bedankt voor de reacties
Door Larshann
#2943667
ok, de visolie heb ik in huis (het is voor menselijke consumptie), moet hij daar nu elke dag een capsule van hebben of mag ik bv 2x per week een aantal capsules geven ?

De solidago van A. Vogel heb ik online besteld en heb ik normaal gezien begin volgende week, hopelijk helpt het allemaal !

Wat ben ik blij dat ik barf en dat dit forum bestaat  :notworthy:

Ik kreeg trouwens best een goede reactie bij de dierenarts, die weet dat ik rauw voer, maar zelf kennen ze er niet veel van. Hij zei meteen als dat gaat om een nierdieet te geven met jouw manier van voeren dat het prima was en dat ik zeker gewoon bij rauw moest blijven  :biggrin2:
Ik had gevreesd dat ze met nierdieet brokken zouden afkomen maar dat was dus helemaal niet  O0
Door Lizzy
#2943788
Larshann schreef: ok, de visolie heb ik in huis (het is voor menselijke consumptie), moet hij daar nu elke dag een capsule van hebben of mag ik bv 2x per week een aantal capsules geven ?

De solidago van A. Vogel heb ik online besteld en heb ik normaal gezien begin volgende week, hopelijk helpt het allemaal !

Wat ben ik blij dat ik barf en dat dit forum bestaat  :notworthy:

Ik kreeg trouwens best een goede reactie bij de dierenarts, die weet dat ik rauw voer, maar zelf kennen ze er niet veel van. Hij zei meteen als dat gaat om een nierdieet te geven met jouw manier van voeren dat het prima was en dat ik zeker gewoon bij rauw moest blijven  :biggrin2:
Ik had gevreesd dat ze met nierdieet brokken zouden afkomen maar dat was dus helemaal niet  O0
Bij nierproblemen zou ik elke dag visolie geven. Behalve op de dagen dat je vette vis voert. En dan zou ik de helft van de mensen-dosering geven.
Fijn dat je dierenarts zo prettig reageerde!
Gebruikersavatar
Door Rapalje
#2944848
Niet veel toe te voegen, maar hier even sterkte van een mede-niertobbert. Misschien een hart onder de riem: ik ben er een jaar geleden achter gekomen dat zijn nieren niet goed waren en hij voelt zich prima met een aangepast dieet. Op zich kan het jaren goed gaan  :-*
Ik heb er trouwens ook een tijd Ipakitine bij gegeven, dat kan zinvol zijn als fosfaat te hoog is.
In plaats van Solidago geef ik Puur Nier, daar zit ook solidago in maar ook nog Lespedeza Sieboldi (Chinees kruid wat helpt bij hoge ureumconcentraties)

Hij heeft even op brokken gezeten maar daar ben ik gauw weer vanaf gestapt. Hij krijgt ze nu alleen af en toe als ie afvalt omdat het wat meer energie per hap bevat dus makkelijk even aanzet. Fijn dat je dierenarts zo reageert, ik ben gewoon naar een ander gegaan ;)
Door Larshann
#2946016
Rapalje schreef: Niet veel toe te voegen, maar hier even sterkte van een mede-niertobbert. Misschien een hart onder de riem: ik ben er een jaar geleden achter gekomen dat zijn nieren niet goed waren en hij voelt zich prima met een aangepast dieet. Op zich kan het jaren goed gaan  :-*
:) bedankt, fijn om te horen dat het echt goed kan aflopen, ik hoop dat hij evengoed reageert als jouw hond.
interessant om te lezen over Puur nier, dat ga ik zeker eens verder bekijken
Door Larshann
#2969515
Wat ben ik blij dat ik Barf  :biggrin2:

Net gebeld met de dierenarts, voor de uitslag van zijn bloedonderzoek !
En het was goed nieuws, zijn ureum waarde is gezakt tot 63 (komt van 111), dit is bijna terug normaal  :circle:
creatinine en fosfaat was wel nog licht gestegen tegen vorige keer, maar niet zoveel dat het problemen zou geven, hij moet dus geen medicatie  :biggrin2:

en terug op controle in december
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door