Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Aura
#2533169
Mira heeft vandaag opeens last van diarree. Ze heeft wel vaker dat het een beetje dun is en volgens mij zijn haar darmen niet al te sterk, maar nu is het echt niet lekker  :-[
Ze is verder wel vrolijk en wil ook gewoon eten (heb haar een beetje yoghurt gegeven).

Nu heb ik wel probiotica in huis, maar kan je gewoon elk soort probiotica aan een hond geven? Of zijn er bepaalde bacterieen die ze niet mogen hebben? Of is dat een stomme vraag?
Ik heb Bio-Kult in huis (duur spul). Daar zitten 14 verschillende stammen in. Mag ik dat geven? En hoe lang moet ik probiotica geven?

En zijn er meer dingen die haar darmen weer een beetje in balans kunnen brengen (paar dagen pens, yoghurt, brandnetelthee... ik noem maar wat...)?


Hmm, beetje veel vraagtekens  ::)
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#2533611
Ik geef gewoon yakult indien nodig. En dan gedurende een paar dagen.  Aangezien Max yakult  :puke: vind doe ik het door de pens heen, dan mekt ie niet en neemt ie het wel. En van een paar dagen pens loopt ie ook niks op.
Door Aura
#2534168
hannabelgje schreef: Ik geef altijd degene met de meeste stammen erin. Is inderdaad wel heul duur spul, maar werken dat het doet!
Dank je wel!
Hoelang moet ik het haar geven?
Door BAC
#2534207
hannabelgje schreef: Ik geef altijd degene met de meeste stammen erin. Is inderdaad wel heul duur spul, maar werken dat het doet!
Welke is dat? Phytonics?
Gebruikersavatar
Door Berna
#2534614
hannabelgje schreef: Ik geef altijd degene met de meeste stammen erin. Is inderdaad wel heul duur spul, maar werken dat het doet!
Dat is wel het meest verstandige om te doen ja. Veel stammen, maar belangrijk een hoog aantal kve's (kolonie vormende eenheden).

Yakult etc... leuk hoor.. maar echt werken doet het niet. Probiotica geven werkt alleen wanneer je echt een enorme overmaat geeft. Ik heb een Potje van Groene Os staan geloof ik, is ook aan de prijs. Je moet even kijken hoe hoog het aantal kve/gr is. Hoe hoger hoe beter.
De theorie is overigens dat probiotica alleen in leven blijft wanneer het wordt ondersteunt door prebiotica. Prebiotica moet dan zorgen dat de juiste omgeving (voedingsstoffen) aanwezig zijn voor probiotica om te overleven. Nu is dat altijd een heel lastig verhaal en daarom is het dus net zo handig om heel sterk geconcentreerde probiotica te geven.

Yakult en andere probiotische drankjes... leuk, maar het is eigenlijk een druppel op de gloeiende plaat.
Door Lil
#2534643
ik haal het voor de dieren bij de da in het dorp. Super spul, mega duur maar echt ik wilde dat mijn dure capsules bij de drogisterij zo veel stammen hadden.

Orthica, AOV en Solgar zijn goede. Ze zijn bij de betere drogisterijen en reformhuizen te koop. Zijn voor mensen, maar kun je evengoed je dieren geven.
Door hannabelgje
#2534710
Ik heb de laatste bij de vitamin store gehaald. Zoë doet het er goed op. Ik ben het nu twee weken aan het geven. Eerst anderhalve week 2x per dag en sinds een paar dagen omdat ik terug ben gegaan naar 1x per dag voeren ook 1x per dag probiotica. Ik maak de capsule open en doe er wat vleesvocht of water bij laat het even staan en geef het dan met haar eten. Volgens een hele goede reformzaak is het het beste om het op die manier te doen.
Door BAC
#2534753
hannabelgje schreef: Ik heb de laatste bij de vitamin store gehaald. Zoë doet het er goed op. Ik ben het nu twee weken aan het geven. Eerst anderhalve week 2x per dag en sinds een paar dagen omdat ik terug ben gegaan naar 1x per dag voeren ook 1x per dag probiotica. Ik maak de capsule open en doe er wat vleesvocht of water bij laat het even staan en geef het dan met haar eten. Volgens een hele goede reformzaak is het het beste om het op die manier te doen.
En welk merk is dat dan....
Door Aura
#2535342
Ok, dan kan ik het dus gewoon geven. Ik vroeg me af of er bepaalde stammen zijn die een hond niet mag hebben, maar daar hoef ik me dus geen zorgen over te maken  ;)
Berna schreef: Dat is wel het meest verstandige om te doen ja. Veel stammen, maar belangrijk een hoog aantal kve's (kolonie vormende eenheden).

Yakult etc... leuk hoor.. maar echt werken doet het niet. Probiotica geven werkt alleen wanneer je echt een enorme overmaat geeft. Ik heb een Potje van Groene Os staan geloof ik, is ook aan de prijs. Je moet even kijken hoe hoog het aantal kve/gr is. Hoe hoger hoe beter.
De theorie is overigens dat probiotica alleen in leven blijft wanneer het wordt ondersteunt door prebiotica. Prebiotica moet dan zorgen dat de juiste omgeving (voedingsstoffen) aanwezig zijn voor probiotica om te overleven. Nu is dat altijd een heel lastig verhaal en daarom is het dus net zo handig om heel sterk geconcentreerde probiotica te geven.
Waar moet ik aan denken bij prebiotica?

Ik heb even op de verpakking gekeken:
"Minimum 2 billion probiotic microorganisms per capsule, equivalent to 10 billion probiotic microorganisms per gram."
Is dat dan 10 biljoen kve/gr?

In Yakult zit suiker en andere troep en maar 1 stam volgens mij. Dat heeft niet mijn voorkeur...
Gebruikersavatar
Door Berna
#2535450
Google maar eens op prebiotica. Is een lastig verhaal en daarom hoor je er niet veel over.
Die suikers in yakult zijn volgens mij als prebiotica toegevoegd. Maar dat weet ik niet zeker. Dan moet ik echt in mn studieboeken kruipen.

Een biljoen is een mooi beetje. Welke is dat?  qua stammen moet je voor de verandering ook even googlen. Iedere stam heeft zijn eigen functie. Alleen is lang niet altijd wetenschappelijk aangetoont dat ze ook echt een verschil kunnen maken.
Actimel als drankje bijv is helemaal niet bewezen. Yakult dacht ik wel, al heeft het bij alleen nut als je darmflora uit balans is. Het is een enorme lastige wereld en je moet je echt afvragen of het echt verschil maakt, daarom hoe microorganisme er in zitten...hoe beter. Gezonde mensen die yakult drinken zullen er geen voordeel bij hebben..omdat de darmen al een gezonde flora hebben. Bij honden werkt het vast niet anders ;-) Aangezien jou hond problemen heeft mn haar darmen..nut heeft het zeker.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door