Omdat er vorig jaar ongeveer 4 honden zijn overleden? En daarom moet je hem vergiftigen met tekengif? Ik dacht het niet. Tenminste, ik nie. Ik denk zelf dat de kans groter is dat je hond dood gaat aan teken en vlooien en wormengif als aan babesiose. En als eigenaar heb je gewoon de plicht om de symptomen van al deze ziektes uit je hoofd te kennen. En als je er vlug bij bent is babesiose prima te genezen. Ook is het van essentieel belang dat je je honden controleert op teken en direct verwijderd. En tja, als je een langharige hond hebt dan wordt dit wat lastiger ja....
Volkomen mee eens (als het om hier in Nederland gaat).
Een teek brengt pas ziektes over als hij minimaal 24 uur vast heeft gezeten. Kwestie van heel goed je hond nakijken inderdaad.
Ik geef zelf in de warmere maanden een natuurlijk middel dat Petvital Verminex heet, schijnt tegen al het ongedierte te werken. Ook gebruik ik er nog tea tree olie naast en ik controleer haar gewoon een paar keer per dag heel goed.
Als we op vakantie gaan naar Italië of Frankrijk dan krijgt ze voor die paar wkn wèl voor de zekerheid de Scalibortekenband om, want de kans dat ze daar wat engs oploopt door teken of zandvliegjes is in mijn ogen daar wèl groot genoeg om dan maar voor de zekerheid zo'n gifband om te doen, maar hier in Nederland vind ik dat niet nodig. Overigens is er geen middel wat 100% tegen teken werkt, dus goed controleren blijft hoe dan ook noodzaak!